7 tips voor een succesvolle beursdeelname

Op een succesvolle beurs werf je klanten, vergroot je je naamsbekendheid en haal je banden aan. Dat is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom 7 tips voor een succesvolle beursdeelname

Een beurs of evenement is een uiterst waardevol marketinginstrument. Daar zijn verschillende redenen voor:

  •  Je werft nieuwe klanten.
  •  Je vergroot je naamsbekendheid
  •  Je versterkt de banden met huidige afnemers en leveranciers
succesvolle beursdeelname

Deelnemen aan een beurs biedt echter geen garantie voor succes. Zo heb je te maken met hoge kosten en moet je klanten zelf werven. Ze melden zich zelden spontaan en de concurrentie ligt op de loer. 

Hoe zorg  je voor een succesvolle beursdeelname? Met deze tips ben je op alles voorbereid

1. Bepaal wanneer je beursdeelname succesvol is

Om te weten of je beursdeelname succesvol is, moet je eerst bepalen wat je onder succes verstaat. Wanneer is de beurs of het evenement geslaagd voor je organisatie? En welke acties of inspanningen dragen wezenlijk bij aan je bedrijfsdoelen? Veel bezoekers in de stand is leuk, maar je verdient er niets extra’s mee. Aan leads die later klanten worden wel. Dit wil je meten. 

Denk ruim voor je beursdeelname over na over je doelen en gewenste resultaten. Let daarbij op de volgende punten. 

Wie wil je bereiken? Breng dit in kaart en denk na wat je bij hen wilt bereiken. Het mooiste is natuurlijk nieuwe klanten werven, maar mensen hebben vaak bedenktijd nodig. Registreer leads en zet ze in je CRM. 

Idealiter koppel je aan elke lead een life cycle. Hoe lang blijft een geïnteresseerde beursbezoeker klant bij je? En hoeveel omzet leverde hij of zij gemiddeld op? Dat maakt budgetteren een stuk makkelijker. Je weet hoeveel geld je kunt uitgeven om nog steeds winstgevend te zijn.

Kijk verder naar punten als bezochte meetings en gemaakte afspraken. Kloppen je inschattingen?

 

Je kunt op ons vertrouwen!

Ik garandeer je een stress vrije
Beurs in Amsterdam

Rob-Dirkzwager.jpg

2. Zorg voor een opvallende beursstand

Tegenwoordig krijgen we voortdurend prikkels en op een beursvloer geldt dit nog meer. Geluid, licht, kleuren en geuren: hoe val jij op in al dat geweld?
Een effectieve beursstand is een must voor een succesvolle beursdeelname in 2019. Val op met een uniek ontwerp en zorg voor de juiste energie en sfeer.

Ga er niet vanuit dat beursbezoekers automatisch je stand bezoeken. Daarvoor is de keuze te groot en je moet ze echt voor je winnen. Bijvoorbeeld met een interactieve quiz met leuke prijzen. Of het bieden van toegevoegde waarde, zoals het uitvoeren van een gepersonaliseerde quick scan. Print de resultaten uit en je maakt meteen een sterke eerste indruk.

3. Laat je zien via social media

Mensen worden niet zomaar klant bij je. Ze moeten je eerst ontdekken en overwegen voor ze tot actie overgaan. Het vergroten van je zichtbaarheid kun je onder andere doen via social media.

Beperk je beursdeelname niet tot de beursvloer, maar treed ruim voor aanvang naar buiten via social media. Kondig je deelname aan met updates, foto’s en video’s. En geef potentiële bezoekers een goede reden om je stand te bezoeken.

Deel op het evenement updates in tekst en beeld. Dit kun je ook doen om leads te verzamelen, bijvoorbeeld met een Sharingbox. Dit is een photobooth waarbij gefotografeerden na het invullen van hun mailadres de geprinte foto krijgen. Slim.

4. Zorg voor een bijzondere weggever

Iedereen houdt van kadootjes krijgen. Geef daarom altijd wat weg bij je beursstand. Dat hoeft niet altijd duur te duur, als beursbezoekers het maar associëren met jouw bedrijf of organisatie. 

Zorg dat beursbezoekers je giveaway echt willen hebben. En combineer het - als het even kan - met het verzamelen van leads. Daar zijn tegenwoordig handige online tools en apps voor, zoals Smartr Contacts. Met deze app verzamel je contactgegevens en social accounts van bezoekers op een centrale plek.

5.  Zet de juiste mensen in je beursstand

Je topverkoper is niet perse de beste standmedewerker. Succesvol zijn in een beursstand vraagt bijzondere vaardigheden. Zoals expressie, humor en tomeloze energie. 

Houd ook rekening met verschillende soorten beursbezoekers. Sommige mensen zijn visueel ingesteld en anderen juist talig. Stem je ideale beursbemanning af op verschillende typen mensen. Neem bijvoorbeeld een vlotte prater en een goede luisteraar mee, die elkaar aanvullen en beursbezoekers toespelen. Zoek zo steeds de beste match en haal het uiterste uit elk beursgesprek. 

6. Zorg voor een goede follow-up

Bij een succesvolle beursdeelname verzamel je de gegevens van zoveel klanten en leads. Volg ze na de beurs effectief op. Speel hot leads door naar je salesafdeling en bepaal hoeveel tijd je in soft leads wilt steken. Volstaat een automatische opvolgmail of wil je ze bellen? 

Zet alle leads en geworven klanten in je CRM en label ze. Dan kun je later zien waar de life cycle van de potentiële klant begon. 

Kijk niet alleen naar nieuwe klanten en leads, maar ook naar de toename in het aantal social-media-volgers en nieuwsbriefabonnees. Het levert niet direct nieuwe klanten op, maar zijn wel nieuwe prospects in je salesfunnel.

7. Evalueer wat werkte en wat niet 

Na een beurs zit je er nog goed in. Reserveer tijd voor een evaluatie en noteer de bevindingen. 

Wat ging er goed en minder in het voortraject? Hoe beviel de beurs en wogen de kosten op tegen de opbrengsten? Welke aannames waren correct en welke niet? Schrijf zoveel mogelijk punten op, nu ze nog vers in je hoofd zitten. Dan kun je er voor een volgende beurs dankbaar uit putten. 

Succesvolle beursdeelname  krijg je niet kado

Succesvol deelnemen aan een beurs gaat niet vanzelf. Steek daarom tijd in de voorbereiding en bepaal duidelijke doelen. Weet wanneer je succesvol bent en stem hier je marketingstrategie op af. Met de slimme inzet van social media, weggevers en een opvallende beursstand met het juiste personeel ben je op alles voorbereid. En staat niets beurssucces meer in de weg.


Op zoek naar een huurstand in Europa?

Kies uit meer dan 1000 ontwerpen, gebaseerd op je standgrootte en beurslocatie

Op zoek naar innovatieve beursstands?

Meer dan 900 beursstand design ideeën, inclusief prijs voor aankoop of huur voor uw volgende beursuitstraling.

Uw nieuwe beursstand

Laat ons alle vragen weten en wij nemen contact met je op.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Modificaties nodig? Geef ons specifieke informatie en wij creëren een gepersonaliseerd ontwerp voor je.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Op zoek naar rebranding? Geef ons de details en ontvang gratis een ontwerp

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Vraag je gratis 3d design aan

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mijn standideeën

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Bel mij terug

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Bezoek onze showroom

:
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.