Staat je beursstand op een slechte plek dan kost je dit bezoekers en omzet. Met deze tips kies je de beste plek voor je stand.
Voor een succesvolle beursstand kun je veel dingen voorbereiden. Dat begint bij een marketing- en communicatieplan en het bepalen van je doelen voor de beurs. Formuleer deze altijd meetbaar en op basis van KPI´s, zodat je na afloop de resultaten kunt beoordelen.
Naast duidelijke doelen wil je een beursstand die aansluit bij de boodschap die je wilt uitdragen. Soms kan dit met enkele aanpassingen aan een bestaande stand en soms moet je een nieuwe laten maken. Bij professionele standbouwers is een beursstand huren ook altijd mogelijk.
De volgende stap is het instrueren en – idealiter – trainen van je beurscrew. Gemotiveerde en enthousiaste medewerkers, die weten wat ze moeten doen maken een wereld van verschil. Ben je er dan? Nee, want er is nog een belangrijk onderdeel dat roet in het eten kan gooien: de plek van je beursstand.
Slechte plek beursstand kan desastreus uitwerken
Loop door de Kalverstraat in Amsterdam en je ziet de succesvolste winkels op de mooiste plaatsen. Bedrijven die dit niet kunnen betalen zoeken er slim een plekje omheen. En er zijn altijd filialen die mis gegokt hebben en weg kwijnen in een hoekje. Laat dit laatste je niet overkomen op een vakbeurs.
Het is verleidelijk om je beursstand vlak naast de ingang te positioneren, maar dit is zelden ideaal. De ingang is altijd erg druk en beursbezoekers lopen snel door om ruimte te maken. Komen ze na een rondje terug bij je stand, dan zien ze de uitgang en dat geeft een verkeerd signaal.
Probeer liever een plekje te krijgen in de nabijheid van de ingang. Nieuwe bezoekers komen hier meestal even tot rust en misschien ben je hun eerste kennismaking met de beurs. Dat blijft altijd hangen.
Vermijd doodlopende gangen, vergeten hoekjes en zicht beperkende blokkades
Andere waardevolle plekken voor een beursstand zijn de hoofdpaden, aan het einde van een gang waar geen buren zijn en op kruispunten. Daar tref je bezoekers uit verschillende richtingen.
Sta je op een beurs waar veel seminars en kennissessies plaats vinden? Dan is het wellicht interessant om een plek langs de looproute te reserveren. Bedenk wel dat bezoekers die een sessie willen bij wonen beperkte tijd hebben. Hou het dus kort en relevant.
Standruimtes die je wilt voorkomen bevinden zich doorgaans in doodlopende gangen, vergeten hoekjes en ruimtes waarvan het zicht geblokkeerd wordt. Ben je te laat met aanmelden en moet je voor zo´n slechte plaats de hoofdprijs betalen? Vraag je dan sterk af of je dit wilt en doe het bij twijfel niet.
Plaats je beursstand niet te dicht bij concurrenten
Een van de voordelen van een beurs is dat er zoveel klanten en concurrenten op een klein oppervlakte zijn. Dit is ideaal voor o.a. klantencontact, concurrentieanalyse en het aangaan en versterken van banden met partners. Er zijn echter ook directe concurrenten en je wilt de ‘strijd’ niet op de spits drijven. Ga daarom bij voorkeur niet precies naast elkaar staan.
Als je beursstand direct naast die van een concurrent staat dwing je bezoekers om te kiezen. Dit doen ze zelden op rationele gronden en de uitstraling van de stand kan al doorslaggevend zijn. Hoe goed je producten en diensten ook zijn. Geef bezoekers liever een beetje rust en bedenktijd.
Als bezoekers eerder of later in aanraking komen met jouw stand heb je meer tijd om je verhaal te vertellen. Zorg dat dit overtuigt en het niet exact hetzelfde is als dat van de concurrent. Kopieer niet, maar vul aan en houd altijd je doelgroep in het achterhoofd. Hoe maak je hun leven leuker en aangenamer? Leg daar de nadruk op en je zult zien dat mensen luisteren.
Beste beursplek: links of rechts van het gangpad?
Nog een punt waar je rekening mee kunt houden is de keuze van de gangpad-zijde. Wat het beste is, is moeilijk te zeggen, maar bezoekers die links rijden schijnen vaker rechts te lopen en andersom. Als mensen beursvloer betreden beginnen ze meestal aan de rechterkant.
Wetenschappelijk bewijs is er niet voor, maar sta je regelmatig op Internationale beurzen dan is het een aandachtspunt.
Meer tips voor het kiezen van de beste plek voor je beursstand
- Beursbezoek is vermoeiend en restaurants en toiletten zijn populaire rustplekken. Dit kan een mooie plek zijn om beursbezoekers op te vangen, maar bedenk wel dat ze met andere plannen komen. Ook kunnen groepen wachtende bezoekers in de weg staan.
- Plaatsen waar promotie-acties en productlanceringen plaats vinden trekken veel aandacht. Je kunt proberen hier de aandacht van bezoekers te ´stelen´. Houd wel rekening met extra geluid en licht. Mogelijk gaat dit ten koste van een prettig gesprek.
- Het is een open deur, maar reserveer je plekje op tijd! Als je maar lang genoeg wacht zijn alle mooie plaatsen vergeven.
- Ben je te laat, bezoek de beurs dan eventueel als bezoeker en maak aantekeningen voor volgend jaar. Noteer wat de beste plaatsen zijn voor een beursstand en benader de organisatie in een vroeg stadium. Misschien zijn ze voor meerdere jaren vergeven, maar je kunt het altijd proberen. Zorg ook dat je een plan b hebt.
- Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Zorg daarom dat je alle aspecten van een succesvolle beursdeelname op orde hebt. Van stand tot beurscrew en van give-away tot marketing. Een mooie plek alleen is echt onvoldoende.
Goede plek beursstand onmisbaar voor succes
Met een fraaie beursstand, gemotiveerd personeel en een overtuigende boodschap lijkt niets een succesvolle beursdeelname in de weg te staan. Maar dan moet je stand wel op een goede plek staan. Sta daarom van te voren kritisch stil bij de tips en overwegingen uit dit artikel en kies bewust.