Stap 2. social media bij beursdeelname: richt accounts in
Hoe meer social media updates je vooraf inplant, hoe minder updates je tijdens de beurs hoeft te plaatsen. Doe dit dus in de voorbereidingsfase en leg de lat voor jezelf vooral niet te hoog. Tijdens de beurs kun je ingeplande berichten aanvullen met live updates.
Is je doelgroep actief op Facebook? Leg dan een voorraadje aan met interessante updates. Op internet vind je verschillende lijsten met updates die altijd werken, zoals vragen, discussies en prikkelende beelden.
Is de beurs waardevol voor Facebook-volgers, overweeg dan te adverteren. Het is relatief goedkoop en je kunt heel gericht gebruikers benaderen. Dit kan ook via relevante groepen.
De voorbereidingen voor Facebook kun je ook toepassen bij LinkedIn, Twitter en eventueel Instagram, Pinterest en Google+. Zijn concurrenten eveneens actief op deze platforms, breng dit dan in kaart, zodat je snel ziet wat zij doen. In Twitter kan dit overzichtelijk met lijsten, die je al dan niet afsluit voor buitenstaanders. Je ziet nu alleen de berichten van leden van de lijst.
Beschikt je website over een zakelijk weblog, vergeet deze dan niet. Blogs trekken veel bezoekers aan via zoekmachines en je kunt ze doorsturen naar je producten- en dienstenpagina’s. Deel voorafgaand aan de beurs berichten en afbeeldingen op je blog en wakker de interesse van beursbezoekers aan. Blogberichten kun je weer verspreiden via social media en je nieuwsbrief.
Stap 3. Social media gedurende je beursdeelname
Heb je updates klaargezet en ingepland met een dienst als Buffer of Hootsuite, dan verschijnen deze automatisch in de tijdlijn van je volgers. Vul ze tijdens de beurs aan met live-updates. Deel bijvoorbeeld beursnieuwtjes, interview bezoekers of collega’s en verspreid foto’s en video’s. Je wilt het gevoel uitstralen dat jouw stand dé plaats is waar het gebeurt.
Als het goed is ben je tijdens de beurs heel erg druk. Dit betekent niet dat je social media kunt negeren. Doe jezelf een plezier, hou het klein en wees niet te kritisch. Video’s hoef je niet uitgebreid te editen en een foto met kort onderschrift plaats je in een minuut.
Stap 4. Social media na de beurs
“Denk als een uitgever,” is een veelgehoorde uitdrukking bij social media. Als je dit ter harte neemt kom je thuis met veel content, zoals foto’s, video’s en misschien wel interviews. Die kun je in de dagen na de beurs verder verspreiden onder je volgers. Maak bijvoorbeeld een fotogalerij aan op je site, met plaatjes van standbezoekers. Als je ze daar al tijdens de beurs op attendeert, levert dat geheid extra bezoekers op.
Video kun je verspreiden via YouTube of Vimeo. De clips kun je eventueel weer insluiten op je eigen site. Is er veel over je getwitterd tijdens het evenement? Kijk dan eens naar Storify, een online dienst waarmee je een verhaal vertelt aan de hand van social media updates. Uiteraard kun je dit ook weer delen.
Beursdeelnemers, organisatoren en collega’s bedanken via social media is ook altijd verstandig om te doen. Mensen waarderen het en je maakt er wellicht nieuwe vrienden mee. Het kan de opmaat zijn voor een toekomstige samenwerking.
Promoot tot slot je content via alle beschikbare kanalen en attendeer ook thuisblijvers erop. Zo hebben ze toch het gevoel dat ze erbij waren en krijgen ze een positief gevoel bij jouw merk.
Social media bij beursdeelname levert veel op
Als je alle stappen uit dit actieplan ziet denk je misschien: “Wat een hoop werk!” Dat is waar, maar een social media strategie is belangrijker dan ooit. Je moet als onderneming simpelweg online zichtbaar zijn, anders laat je klanten lopen. Bovendien kun je social media zo groot maken als je zelf wilt.
Denk vooraf goed na over promoties en uitingen tijdens de beurs, plan content vooraf in en stel mensen aan die social media leuk vinden en er handig in zijn. Je zult zien dat het zijn vruchten afwerpt en nieuwe deuren opent, waardoor je steeds zichtbaarder wordt. Op de beursvloer én online.