Stilstand is achteruitgang en dat geldt ook voor beursmarketing. Zoek je tips voor een effectieve beursdeelname? Vermijd dan deze 5 veelgemaakte fouten.
Beursmarketing is al decennia succesvol en zal dat ook blijven. De rol van publieks- en vakbeurzen verandert ongetwijfeld, maar betrokkenen zullen elkaar altijd willen ontmoeten. Een beurs is daarvoor de ideale plek.
Succesvol deelnemen aan een beurs is geen vanzelfsprekendheid. Daar moet je iets voor doen. Of beter: iets voor laten. In dit artikel lees je de 5 grootste voor een effectieve beursdeelname. Vermijd ze en je wordt gegarandeerd succesvoller.
1. Stop met papieren leadforms
Je kunt met verschillende doelen deelnemen aan een beurs. De populairste zijn direct verkopen en in contact komen met potentiele klanten. Leadgeneratie – het registreren van contactgegevens van geïnteresseerden – is dan ook essentieel, maar dit gebeurt nog vaak met papier.
Er zijn talloze nadelen bij het registeren van leads op papier, zoals:
Als je slim bent houd je leads meteen digitaal bij. Daar is tegenwoordig prima software voor beschikbaar, zoals het gratis Google Formulieren. Laat de formulieren invullen via een tablet of smartphone en je verzamelt alles overzichtelijk op een centrale plaats.
2. effectieve beursdeelname? Word een paarse koe
In zijn boek ‘The purple cow’ legt de Amerikaan Seth Godin overtuigend uit dat alleen onderscheidende merken de toekomst hebben. In een weiland met koeien valt een paars exemplaar onmiddellijk op. Ditzelfde wil je bereiken op de beursvloer.
Opvallen kun je op diverse manieren. Bijvoorbeeld met je boodschap en presentatie, een duidelijke keuze voor de mensen die je wilt bereiken en een opvallende beursstand. Maar denk ook aan opvallende give-aways en een gemotiveerde – en goed getrainde – standbemanning. Wat je ook kiest, loop niet achter de kudde aan, maar word een paarse koe.