Social media tips voor je volgende vakbeurs: Twitter
1. Tweet redenen waaromen mensen je stand moeten bezoeken
Twitter is wereldwijd ongekend populair en de meest gebruikte berichtendienst. In Nederland zijn zo’n 5 miljoen geregistreerde accounts, waarvan er 1,3 miljoen maandelijks actief tweeten. Daar zitten ongetwijfeld potentiële klanten bij. Laat via Twitter weten waarom bezoekers naar de beurs moeten komen en ze je stand moeten bezoeken. Attendeer ze bijvoorbeeld op:
Speciale acties
Een competitie
Nieuwe producten
Demonstraties etc
Dit soort berichten kun je op de beurs zelf verspreiden, maar ook in de voorafgaande weken met een online dienst als Hootsuite, Tweetdeck of Buffer. Hiermee plan je berichten eenvoudig in, zodat ze later automatisch geplaatst worden. Je hebt er geen omkijken meer naar.
2. Gebruik de #hashtag van het evenement
Op Twitter volgen berichten elkaar razendsnel op. Om orde in de chaos te scheppen zijn hashtags in het leven geroepen. Dit zijn woorden voorafgegaan door een # (bijvoorbeeld #dwdd voor het tv-programma De Wereld Draait Door) die automatisch veranderen in een link. Klikt iemand op de link dan ziet hij alle berichten die met hetzelfde woord ‘gelabeld’ zijn.
Vakbeurzen en evenement hebben meestal een eigen #hashtag. Achterhaal deze in aanloop naar de beurs en verwerk hem in je tweets. Zoekt iemand op de hashtag, dan staan jouw berichten in het overzicht.
Social media tips voor je volgende vakbeurs: Facebook
3. Maak een Facebook-bedrijfspagina
Facebook is mateloos populair voor privézaken, maar het netwerk is inmiddels zo groot dat je er ook zakelijk niet omheen kunt. Zo trekt Facebook dagelijks net zo veel bezoekers als het complete internet in 2004 en zijn er bedrijven met tienduizenden fans, die graag op de hoogte gehouden worden.
Beginnen met Facebook is niet moeilijk. Maak een bedrijfspagina aan en nodig mensen uit je pagina leuk te vinden. Ze zien dat je berichten in hun nieuwsoverzicht. De kunst van Facebook is dat je het luchtig houdt. Plaats geen gortdroge persberichten, maar schrijf korte, onderhoudende berichten en ga op een persoonlijk niveau de dialoog met klanten aan.
4. Plaats video’s en foto’s van beursdeelnames
Facebook is erg visueel ingesteld. Grappige afbeeldingen en prikkelende foto’s worden daardoor beter bekeken dan tekstberichten. Plaats daarom regelmatig foto’s en video’s van beursdeelnames op je Facebook-pagina. Voorbeelden zijn:
- Foto’s van nieuwe producten in je stand
- Foto’s van innovatieve producten van anderen
- Een video van iemand die een prijs bij je wint etc
Misschien kun je ook iets opvallends verzinnen bij je stand, waarmee bezoekers spontaan op de foto willen. Combineer het al dan niet met een prijsvraag (deel dit op Facebook en win…). Het levert gratis publiciteit op.
Tip. In Powerpoint maak je eenvoudig mooie graphics, zoals een prikkelende uitnodiging voor je volgende evenement. Sla de dia op als afbeelding en plaats hem op Facebook.
5. Attendeer bekenden en collega’s op ontwikkelingen en trends
Op Facebook kun je berichten schrijven op de tijdlijn van anderen. Op deze manier kun je afwezigen attenderen op voor hen interessante producten en diensten. Je denkt mee en dat wordt vaak gewaardeerd.
Social media tips voor je volgende vakbeurs: YouTube
6. Voeg je bedrijfsnaam toe aan video’s
Met een smartphone of eenvoudige digitale camcorder maak je tegenwoordig prachtige opnames, die je zo op YouTube zet. Dit is erg interessant voor een vakbeurs. Maak een sfeerverslag, interview prominente deelnemers of maak demonstratievideo’s.
Zet je de videobeelden op YouTube, voeg er dan ook je bedrijfsnaam en eventueel de naam van de vakbeurs aan toe. Dit kan met een ‘overlay’ in YouTube zelf, maar er zijn ook apps en eenvoudige bewerkingsprogramma’s die je filmpjes een professionele touch geven.
7. Maak voor en na de beurs video’s
Neem je binnenkort deel aan een beurs, maak dan een aankondigingsvideo. Vertel waarom mensen naar de beurs en je stand moeten komen en wat ze er kunnen verwachten. Na afloop kun je video’s plaatsen van enthousiaste bezoekers, productdemonstraties en sfeerimpressies.
Verwerk op YouTube in de titel en omschrijving van de video ook zoekwoorden, de woorden waarop mensen zoeken in Google. Dit zijn bijvoorbeeld je bedrijfsnaam en de naam van de vakbeurs. Als iemand hier nu op zoekt is de kans groot dat je video hoog verschijnt bij de zoekresultaten. Via YouTube levert het je misschien weer een nieuwe klant op.
Combineer verschillende netwerken voor je beurs
Dit artikel zoomt in op de mogelijkheden van Twitter, Facebook en YouTube. Er zijn echter meer netwerken, zoals LinkedIn, Pinterest, Instagram, Google+ en Flickr. Wil je deze ook inzetten, dan is een programma als Hootsuite, Buffer of Tweetdeck onmisbaar. Hiermee plaats je berichten eenvoudig op meerdere netwerken tegelijk.
Wil je verschillende netwerken inzetten, bedenk dan van te voren wel of je voldoende tijd hebt om ze te onderhouden. Social media draait om interactie en als je de dialoog niet aangaat kan het averechts werken. Met de 7 tips uit dit artikel heb je in elk geval voldoende handvatten voor het succesvol inzetten van social media op je volgende beurs.