Sta je binnenkort op een beurs en wil je echt opvallen? Profiteer dan van deze verrassende tips voor een moderne beursstand.
Sta je op een beurs en is je stand saai en inwisselbaar? Dan laat je veel potentiële klanten en omzet lopen. Want beursbezoekers zijn ongeduldig en verwend. Ze bezoeken de stands die ze het eerste zien en zijn selectief. Er is toch voldoende aanbod.
Met een doordachte en opvallende beursstand onderscheid je je van concurrenten. En spreek je het gevoel van de mensen die je wilt bereiken direct aan. Zo trek je ze sneller naar je stand en werf je meer leads en klanten. Wil jij dat ook? Kijk dan snel naar deze 7 designtips voor een moderne beursstand.
Moderne beursstand is consistent
Eenvoud loont op de beursvloer. Bezoekers besluiten in fracties van seconden of ze jouw stand aandoen of niet. Is je boodschap en uitstraling niet direct duidelijk, dan lopen ze om je heen. Vertel je verhaal daarom zo consistent mogelijk.
Een goed voorbeeld van consistentie is CoolBlue. Van hun site tot bestelbussen en van productteksten tot pakjes op de deurmat: alles straalt CoolBlue uit. Streef dit ook na voor jouw bedrijf en beursstand. En wees eenduidig in je logo, kleuren, uitstraling en tone-of-voice. Zo snappen bezoekers precies wie je bent en waar je voor staat. En onthouden ze je makkelijker en langer.
Design moderne beursstand communiceert precies wat je doet
Tenzij je misschien Apple of KPN bent kent niemand je op je beurs. Ga daar in elk geval vanuit. Het is daarom zaak om zo snel mogelijk duidelijk te maken wat je doet en wat potentiële klanten daarmee opschieten. In woord en beeld.
Een goede slogan of tagline is onmisbaar. Houd hem zakelijk en functioneel. Woordgrapjes komen vaak slecht over. Laat verder de voordelen van je producten of diensten zien. Dit is vooral belangrijk als bezoekers weinig kennis hebben. In een verkoopgesprek kun je de mogelijkheden vervolgens toelichten.
Houd je boodschap verder eenvoudig. Dit zijn we, dat doen we en dit levert het jou op. Meer is niet nodig om de aandacht te trekken.
Laat je beursstand opvallen
Ben je 13 in een dozijn op een beurs? Hopelijk niet, want dan lopen bezoekers je straal voorbij. Op een beurs wil je juist opvallen en anders zijn. Dat kan inhoudelijk, maar bezoekers kijken eerst naar je stand. Die moet iets uitstralen.
Zorg dat je beursstand opvalt. Dat kan met kleur, design en ook de indeling van je stand. Hoe je dat precies doet hangt sterk af van je branche, doelen en beoogde doelgroep. Een ervaren standbouwer kan je er wel bij helpen. En op internet – bijvoorbeeld bij Pinterest – vind je duizenden foto’s van inspirerende beursstands. Scroll er eens doorheen en kom op ideeën.
Kies voor interactief standdesign
Beweging trekt bezoekers aan. En doen is bijna altijd leuker dan ondergaan. Kies daarom voor interactief standdesign en maak je beursstand interactief.
Interactie kan met techniek, bijvoorbeeld met tablets en beeldschermen. Maar ook door het geven van demonstraties of het laten spelen van een spel. Uiteraard met prijs, om het competitiegevoel te versterken.
Interactie brengt beursbezoekers in beweging en trekt nieuwe geïnteresseerden aan. Zorg dus dat er wat te doen is op je stand.