“Wij zoeken een nieuwe presentatiewand die we gemakkelijk mee kunnen nemen naar beurzen omdat ons huidige systeem niet meer voldoet”, zo liet een bedrijf mij vorige week aan de telefoon weten.
Dit soort vragen van bedrijven die op zoek zijn naar een 'mobiele presentatie' krijgen we bijna dagelijks. En daar zijn we heel blij mee!
Als we vervolgens in gesprek komen met zo’n bedrijf blijkt er veel onduidelijkheid. Wat voor wensen en eisen hebben ze bijvoorbeeld voor zo’n presentatiewand? En welke communicatiedoelen willen ze behalen? Denk aan cruciale punten als doelgroep, aanbod, imago, stijl, pay-off, vervolgacties enzovoorts. Ze zijn allemaal onmisbaar voor het realiseren van een geslaagde presentatie.
Wat wil je bereiken met presentatiewand?
Vaak blijkt dat bedrijven nauwelijks nagedacht hebben over de doelen die ze willen bereiken. En dat de wensen en eisen zich voornamelijk richten op het technische en fysieke vlak van een systeem. Zoals:
- Het systeem moet lichtgewicht zijn
- Maximaal 4 meter breed
- Gemakkelijk te vervoeren
- Passen in een middenklasse personenauto
- Op te bouwen in maximaal 15 minuten
- Een geïntegreerd LCD beeldscherm hebben
- Beschikken over een bijpassende balie etc.
Deze eisen zijn op zich begrijpelijk. Als de presentatiewand niet aan de juiste voorwaarden voldoet, levert dat tenslotte praktische problemen op voor kopers. En bedrijven gaan juist over tot de aanschaf van een presentatiewand omdat ze deze zelf willen kunnen opzetten en afbreken. Zo zijn ze minder afhankelijk van anderen en besparen ze tijd en geld, is de gedachte.
Succesvolle presentatiewand kopen? Begin bij je doelen
Toch is het opmerkelijk dat sommige bedrijven beginnen met de specificaties van een beurswand, zonder goed te weten wat ze willen bereiken. Je kunt de besluitvorming bij de aanschaf van een beursstand beter omkeren. In dat geval ga je bijvoorbeeld op zoek naar een beurswand die:
- De aandacht trekt
- Het nieuwe product X optimaal onder de aandacht brengt
- De belangrijkste USP’s visualiseert
- Aanspoort tot het bijwonen van een demonstratie
- Prikkelt tot het maken van een vervolgafspraak etc.
Deze belangrijke vragen worden vaak genegeerd of gaan pas spelen zodra de keuze voor de presentatiewand al is gemaakt. En dat is niet logisch.
Zo kies je de perfecte presentatiewand
Wil je snel en eenvoudig de beste presentatiewand kopen voor jouw doelen? Volg dan deze 5 stappen.
Stap 1. Bepaal je communicatiedoelen. Voordat je overgaat tot de aanschaf van een presentatiewand, is het essentieel om helder te hebben wat je wilt bereiken. Denk aan doelgroepbepaling, het gewenste imago en de kernboodschap die je wilt overbrengen.
Stap 2. Overweeg de technische vereisten. Zorg dat je technische eisen in lijn zijn met je doelen. Belangrijke aspecten zijn bijvoorbeeld het gewicht van de wand, de transporteerbaarheid, opbouwtijd en of het systeem moet passen in een specifiek type vervoer zoals een middenklasse personenauto.
Stap 3. Visualiseer je boodschap. Een effectieve presentatiewand trekt de aandacht en ondersteunt je communicatie. Kies voor een ontwerp dat je USP’s en belangrijkste productinformatie duidelijk uitdraagt. Overweeg ingebouwde schermen of andere technologieën die je boodschap kunnen versterken.
Stap 4. Test de functionaliteit. Voordat je een definitieve keuze maakt, test de presentatiewand op functionaliteit. Kun je het gemakkelijk opbouwen en afbreken? Voldoet het aan de praktische eisen die je stelt voor je evenementen?
Stap 5. Kies een betrouwbare leverancier: Selecteer een leverancier die niet alleen het product levert, maar ook ondersteuning biedt in het ontwerp- en selectieproces. Een goede leverancier maakt een 3D- ontwerp en helpt bij het optimaliseren van je presentatie voor maximale impact.
Is er verschil tussen een standbouwstand en een presentatiewand?
Bij het ontwikkelen van een beursstandconcept voor eenmalig gebruik staan de beoogde doelen wel altijd centraal in de briefing. En dat terwijl het doel van een eenmalige beursstand en een presentatiewand toch echt dezelfde is. Namelijk het neerzetten van een geslaagde presentatie.
Dat je voor een beurspresentatie met een presentatiewand minder ruimte hebt, maakt geen verschil. Sterker nog, dat maakt het belang van een goede communicatie van de presentatiewand eigenlijk nog groter.
Met een kleine beursstand is het lastiger om de aandacht te trekken en om een goed verhaal te vertellen. Toch wordt een presentatiewand soms meer gezien als gebruiksvoorwerp dan als belangrijk communicatie-instrument.
Op beurzen en evenementen zie je veel presentatiewanden die onvoldoende geschikt zijn voor hun doel. Beurswanden die niet de aandacht trekken en al helemaal niet vertellen waarom product of bedrijf XYZ interessant is voor de bezoeker.
Of, nog erger, beurswanden waarvan niet alleen de communicatie, maar ook de kwaliteit matig tot slecht is. Wanden met kreukelige of slechte bedrukking, matige verlichting en zelfs kapotte systemen zie je regelmatig op de beursvloer. Het is niet vreemd dat juist deze bedrijven dan achteraf klagen dat de beurs waardeloos was en alleen maar geld heeft gekost.
Opvallende presentatiewand voorwaarde voor beurssucces
Een goede presentatiewand alleen biedt natuurlijk geen garantie voor succes. Daarvoor zijn ook andere factoren belangrijk. Maar om succes te behalen met een opvallende presentatiewand is wel heel lastig.
In dat geval kunnen bedrijven hun marketingbudget beter op een andere manier besteden. Want een succesvolle presentatiewand voldoet niet alleen aan praktische eisen. Hij moet ook echt de juiste boodschap uitdragen om het gewenste effect te sorteren.
Mijn advies is dan ook: koop geen presentatiewand, maar koop een presentatie die scoort. Koop een '3D beurs-presentatie' die je verhaal vertelt en je USP's versterkt. En bekijk vervolgens welk systeem hiervoor als drager het meest geschikt is. Dat zou in veel gevallen inderdaad weleens een bepaald type presentatiewand kunnen zijn. En dat is natuurlijk prima. Succes!
Wil je een gratis beursstand-ontwerp ontvangen voor je aankomende evenement? Stuur dan een mail naar info@beursstand.nl of bel ons op: +31 55 3238555.
FAQ: Alles over het kiezen van een presentatiewand
1. Waarom is het belangrijk om communicatiedoelen te stellen voor het kiezen van een presentatiewand?
Het stellen van duidelijke doelen helpt om een presentatiewand te kiezen die je boodschap effectief overbrengt aan je doelgroep.
2. Welke technische specificaties zijn essentieel voor een presentatiewand?
Belangrijke technische specificaties zijn gewicht, breedte, transportgemak, opbouwtijd en de mogelijkheid om technologische hulpmiddelen zoals LCD schermen te integreren.
3. Hoe belangrijk is het design van een presentatiewand?
Het design is cruciaal; het ontwerp moet de aandacht trekken en duidelijk de USP’s en belangrijkste informatie over het product of bedrijf communiceren.
4. Wat moet ik doen als de presentatiewand niet aan mijn verwachtingen voldoet?
Test de functionaliteit voor aankoop en zorg ervoor dat je leverancier ondersteuning biedt voor aanpassingen of verbeteringen.
5. Hoe kies ik een betrouwbare leverancier voor mijn presentatiewand?
Kies een leverancier die ervaring heeft met beurspresentaties en die ondersteuning biedt van ontwerp tot realisatie, inclusief gratis 3D-ontwerp.
6. Waarom is het een slecht idee om alleen op technische eisen te focussen bij de aankoop van een presentatiewand?
Technische eisen zijn belangrijk, maar ze moeten hand in hand gaan met de communicatiedoelen om echt effectief te zijn in een beursomgeving.
7. Kan ik een presentatiewand gebruiken voor meerdere evenementen?
Ja, als de wand voldoet aan zowel technische als communicatieve eisen, kun je deze voor meerdere evenementen gebruiken.