Heeft het zin om een eigen virtuele beursstand (of omgeving) te ontwikkelen?

Heeft het zin om een eigen virtuele beursstand (of omgeving) te ontwikkelen?

Nog even en we gaan maand 10 in van een wereld waarin we hebben moeten leren dat we als mens toch pijnlijk hard geraakt kunnen worden. Tien maanden waarin Covid-19 onze manier van doen veranderde. En we keren wel weer terug naar onze oude manier van doen. Maar het is toch allemaal wel iets gecompliceerder dan gedacht of gehoopt.

In de tussentijd zijn we veel meer online gaan werken. Ook in de evenementen industrie zochten we onze toevlucht in de “online” hoek. Het virtuele event en daarmee de virtuele beursstand stond voor het eerst in echt grote belangstelling. Het was niet nieuw, maar door het niet meer live kunnen gaan van evenementen ontstond een prachtig speelveld voor digitale krachten.

Voorbeelden van wisselende kwaliteit volgden elkaar snel op. Er werd verschillend op gereageerd. Maar boven alles heeft er eigenlijk een razendsnelle en bewonderenswaardige transitie plaats gevonden.

Natuurlijk weten we dat er straks weer live evenementen zullen zijn. Beurzen, festivals, het kan straks echt wel weer.

Live komt terug, virtueel gaat niet meer weg

En toch heeft zich een soort van versnelde digitale revolutie afgespeeld. We hebben in een ontzettend korte tijd heel veel bij geleerd over digitale technieken. Sommige bestonden al even en andere zijn sneller toepasbaar gemaakt. En in een aantal werkgebieden heeft dit zoveel voordelen dat die ook gebruikt zullen blijven worden.

Eén van die gebieden gaat over virtuele omgevingen. Een online omgeving waar je mensen semi-live kunt ontmoeten en het realistische kunt nabootsen. Binnen ons vakgebied, vakbeurzen, zijn het vooral virtuele beursstands.

En daar is al veel over gezegd. De meest ingezette vorm is de enigszins 2-dimensionale vorm. Je krijgt van de organisatie een webpagina met een aantal contact buttons. Uiteenlopend in mogelijkheden van het downloaden van een brochure tot aan bijvoorbeeld kunnen chatten. Het is ook wel geprobeerd wat meer het beursgevoel na te bootsen maar dan leken alle stands weer op elkaar. Of er was te weinig echt beursgevoel. Of de interactie ontbrak.

Neem zelf de regie over je virtuele omgeving

Technisch is het, voor zover onze kennis nu reikt, ook bijna niet mogelijk in een hele korte tijd voor ca. 200 exposanten een virtuele beursstand te maken die realistisch is en dan ook nog in een realistische beurshal staat.

Je kunt dus nu maar beter voorbereid zijn op een virtuele beursdeelname en de regie in eigen handen nemen.

En als je dat dan toch doet denk dan gelijk na over een bredere inzet ervan. De virtuele omgeving wordt steeds meer gezien als het extra online marketing instrument. Als een virtuele showroom, waarin je een aantal producten tijdelijk in de spotlights zet. Een virtuele ontvangstomgeving die je gebruikt om webinars te geven. Dan doe je dat dus niet in Zoom of Teams, maar gewoon in je eigen virtuele “kantoor”. Je houdt er bijvoorbeeld ook je online sales meetings. Enz, enz…..

Voordelen van een virtuele omgeving

Als je bij elke online beursorganisatie je (semi) virtuele beursstand gaat organiseren kost je dat veel tijd. Iedere keer moet je opnieuw content uploaden in het door de organisatie gewenste format. Dan duurt die beurs een x-aantal dagen en daarna is je virtuele beursstand weg. Dat lijkt op het build-and-burn principe. Is best jammer. En je betaalt iedere individuele beursorganisator voor de ontwikkeling van een (wederom semi) virtuele omgeving.

Als je zelf een virtuele omgeving ontwikkelt, dan kun je die 24/7/365 inzetten. Jouw virtuele beursstand wordt ontwikkeld als een microsite. En is dus altijd benaderbaar met een link. De kostenopbouw voor zoiets ziet er als volgt uit”:

  • Eenmalige investering in het maken van een virtuele omgeving.
  • Jaarlijkse kosten voor het hosten en onderhouden van licenties die het mogelijk maken een webinar te houden, te chatten, videocalls te doen etc.
  • Relatief lage kosten voor het vervangen, upgraden, uitbreiden of schalen van de virtuele omgeving.
Hoe krijg ik deze virtuele omgeving dan op het platform van de beurs?

Er kunnen nu twee dingen gebeuren.

De beursorganisatie bied je een basic vorm aan in de vorm van een pagina. Zorg er dan voor dat de link naar jouw virtuele beursstand erop staat. Jouw virtuele beursstand is namelijk een website (microsite) op zichzelf. Dus altijd benaderbaar. Ook vanaf jouw website, of onder een button op jouw website.

Je hoeft dus niet de gehele beursstand als pakket op het platform van de beursorganisatie te zetten. Maar je moet vanaf dat platform een link, een verwijzing, naar jouw microsite plaatsen. De bezoeker klikt erop (zoals deze ook zou klikken op “bezoek onze website”) en gaat naar jouw virtuele omgeving.

Maar het kan ook zo zijn dat de beursorganisatie iets meer creëert. Bijvoorbeeld een hal met wat meer 3D visualisatie. Daar worden dan weer contactbuttons op geplaatst. Uiteraard heeft dat nog steeds niet de functionaliteiten en voordelen die een eigen virtuele omgeving biedt.

Het is dan wel mogelijk een 3D file van jouw virtuele beursstand te maken en te plaatsen op het platform. Om ervoor te zorgen dat de unieke functionaliteiten van jouw virtuele omgeving gebruikt kunnen worden moet er natuurlijk wel een link in het plaatje worden ingebouwd. Zodat de bezoeker uiteindelijk naar jouw virtuele omgeving, met al zijn functionaliteiten, gaat. En dat is (uiteraard) mogelijk.

Plan een online demo in onze agenda en kom alles te weten over virtuele omgevingen

Wil je meer weten over deze mogelijkheden?

Plan dan hier zelf een tijdstip voor een 25 minuten online demo.

Wij vertellen je dan alles over de mogelijkheden en de prijzen voor de vier basispakketten die wij hebben ontwikkeld als vertrekpunt voor een virtuele omgeving.

Met deze vier pakketten geven wij snel inzicht in:

  • Wat is een virtuele omgeving
  • Wat kun je met een virtuele omgeving
  • Wat kost een virtuele omgeving en wat levert het op

Op zoek naar een huurstand in Europa?

Kies uit meer dan 1000 ontwerpen, gebaseerd op je standgrootte en beurslocatie

Op zoek naar innovatieve beursstands?

Meer dan 900 beursstand design ideeën, inclusief prijs voor aankoop of huur voor uw volgende beursuitstraling.

Uw nieuwe beursstand

Laat ons alle vragen weten en wij nemen contact met je op.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Modificaties nodig? Geef ons specifieke informatie en wij creëren een gepersonaliseerd ontwerp voor je.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Op zoek naar rebranding? Geef ons de details en ontvang gratis een ontwerp

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Vraag je gratis 3d design aan

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mijn standideeën

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Bel mij terug

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Bezoek onze showroom

:
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.