Deelname aan een vakbeurs kan veel opleveren. Twijfel je of je wel of niet wilt deelnemen aan een beurs? Beantwoord dan eerst deze vragen.
Heb ik een doel voor de vakbeurs?
Een succesvolle beurs begint bij het bepalen van je hoofddoel. Wat wil je bereiken op de beurs en met wie wil je in contact komen? Denk hier goed over na en maak je doel meetbaar. Het is bepalend voor de volgende stappen.
Wat is mijn boodschap?
In deze drukke wereld worden we constant geconfronteerd met prikkels. Op een vakbeurs is dit misschien nog wel erger, want iedereen schreeuwt om aandacht. Aandacht moet je verdienen en dit lukt eerder met een boodschap die aanslaat bij je doelgroep. Denk daarom na over vragen als:
Mensen beslissen in fracties van seconden of ze bij een beursstand blijven staan of doorlopen. Je boodschap moet daarom echt ‘resoneren’ bij je publiek, zodat je direct de aandacht grijpt.
Beschik je over een effectieve beursstand?
Een effectieve beursstad sluit naadloos aan op je doelen. Het geven van demonstraties vereist een andere stand dan het voeren van vertrouwelijke gesprekken. Een beurstand moet bovendien passen bij je organisatie en bedrijfscultuur.
Beursstands zijn er in alle soorten en maten. Een uniek vormgegeven beursstand is natuurlijk het mooist, maar onderschat het effect van hoogwaardig bedrukte beurswand voor de wat kleinere stands niet. Zolang de beurswand kwaliteit uitstraalt, goed communiceert en mooi verlicht is kun je ook hiermee goed voor de dag komen. Bovendien kun je deze spullen makkelijk vervoeren.
Weet je wie de bezoekers zijn?
De voornaamste reden om deel te nemen aan een beurs is klanten werven. Als je weet wie de bezoekers van een beurs zijn, kun je beter op hun wensen inspelen. Vraag hiernaar bij beursorganisatoren en benader eventueel eerdere exposanten. Dit kan telefonisch, maar ook online via bijvoorbeeld LinkedIn. Vorm een zo duidelijk mogelijk beeld van het publiek en hun wensen. Besluit dan of de beurs optimaal aansluit bij je bedrijfsdoelstellingen.