Deelnemen aan een beurs is niet genoeg. Je wilt uiteraard ook je marketingdoelstellingen behalen. Om van je beursdeelname een succes te maken, moet je precieze doelen stellen en gerichte acties ondernemen. Bespreek dit vooraf met je team en breng de actiepunten in kaart.
Exposanten nemen om verschillende redenen deel aan een beurs. Bekende doelen zijn zichtbaarheid vergroten, meer leads genereren en een nieuw product introduceren. Je kunt maar beter doelen stellen voor je deelname. Want zonder doel, schiet je nooit raak.
Hoewel het moeilijk is om het succespercentage van je beursdeelname te berekenen, kan het toch. In dit artikel delen we 7 statistieken om te meten of je op de goede weg bent. Zo exposeer je gegarandeerd succesvoller.
1. Omzet
Het verhogen van de omzet is een voor de hand liggende reden voor exposanten om deel te nemen aan een beurs. Hoeveel producten heb je verkocht? Zijn dat terugkerende of nieuwe klanten? En voldoe je daarmee aan je omzetdoel? Deze vragen helpen je te berekenen of je plan goed werkte of niet. Is het antwoord nee, achterhaal dan wat wel en niet werkte. Noteren en optimaliseren maakt een groot verschil voor toekomstige events.
De beursstand zelf bepaalt voor een groot deel of bezoekers je stand inlopen of niet. Zorg ervoor dat je over een aantrekkelijke beursstand beschikt, die maximaal uitnodigt tot interactie.
2. Naamsbekendheid
Je kunt je naamsbekendheid op verschillende manieren meten. Onder naamsbekendheid valt onder andere alle media-aandacht die je genereert voor je bedrijf, product of merk. Zoals persberichten, betrokkenheid bij sociale media en het aantal standbezoekers. Meet het bereik en houd het bij.
Er zijn talloze marketingstrategieën die je kunt gebruiken om je naamsbekendheid te verhogen. Kies er 1 of 2 en voer ze consequent uit. Dan heb je de grootste kans op resultaat.