Snel en simpel: verhoog ROI op een beurs

Neem je binnenkort deel aan een beurs? Vergroot dan je Return On Investement (ROI) met deze 10 praktische tips.

Er zijn talloze manieren om succesvoller te worden op een publieks- of vakbeurs. Zo kun je meer investeren, maar het kan goedkoper. Bijvoorbeeld door je rendement – in het Engels Return on Investment (ROI) – te vergroten. In dit artikel krijg je 10 handreikingen om meer te bereiken  met hetzelfde budget.

ROI-1.jpg

1. Hogere ROI op een beurs? Kies het juiste evenement

Voorspelbaar, maar daarom niet minder waar: bepaal altijd eerst je doelen en KPI´s en kies pas dan de beurs die hier het beste bij past. Nieuwe investeerders bereik je op een andere plek dan eindgebruikers van je producten of diensten.

Denk voor je je inschrijft voor een beurs ook altijd goed na over deze vragen:

– Wie ben je en waar sta je voor?
– Wie wil je bereiken?
– Waar bereik je ze?
– Wat ga je vertellen?
– Wat doe je als ze luisteren?

Het klinkt allemaal zo logisch, maar in de waan van de dag schiet het er snel bij in en laat je kansen liggen.

2. Kies de juiste locatie

Na het kiezen van de juiste beurs wil je de juiste locatie bepalen. Dit is vooral van belang als er meerdere beurzen voor je branche zijn, of je internationaal opereert. Win zoveel mogelijk informatie in over de beurs en zijn bezoekers. Heb je nog niet eerder op een beurs gestaan? Dan kun je via forums of LinkedIn-groepen ook informeren naar ervaringen.

De juiste locatie is ook van belang op de beursvloer zelf. Staat je beursstand op de verkeerde plek, dan kan dat een hoop bezoekers en omzet schelen. Hoe je de beste locatie bepaalt lees je in dit artikel.

3. Participeer in de beurs

Je kunt gewoon op een beurs staan, maar er ook voor kiezen je zichtbaarheid te vergroten. Overweeg bijvoorbeeld sponsoring in de beurscatalogus. Of informeer naar de mogelijkheden voor het geven van een presentatie of workshop. Deze activiteiten kosten weliswaar geld, maar je valt er wel door op.

Denk er verder goed over na hoe je de interactie met bezoekers kunt vergroten. Hoe zorg je ervoor dat passanten echt jouw stand binnen lopen, en doen wat jij wilt dat ze doen? Ofwel: wat doe je als ze eenmaal luisteren? Op beursstand.nl en expodisplayservice.nl staan diverse waardevolle artikelen  met suggesties en tips.

4. Ken je ideale klant en vergoot je ROI

We stelden de vraag al eerder en we doen het opnieuw: wie wil je bereiken op de beurs? Is dat een eindgebruiker, zijn werkgever, een investeerder of wellicht meerdere groepen? Bepaal er van te voren 3 a 4 en leer ze echt kennen.

Wat  houdt jouw ideale klant bezig? Waar ligt hij of zij ’s nachts wakker van? En welke oplossingen bied jij hiervoor? Breng het in kaart en pas je verkoopstrategie erop aan. Het maakt verkopen een stuk makkelijker.

5. Maak een tijdsplanning

Tijd is geld, ook op een vakbeurs. Wil je je return on investment (ROI) op de beurs vergroten, kijk dan kritisch naar je tijdsschema. Stel van te voren een planning op en bespreek dit met je collega’s en beurscrew. En wellicht nog belangrijker: houd je eraan.

Zorg er wel voor dat je planning reëel is. Gespreken lopen snel uit en na het geven van een intensieve workshop of presentatie heb je wat tijd nodig om je op te frissen. Plan je activiteiten te dicht op elkaar, dan blijkt je planning al snel onhaalbaar.

Nog een tip. Bedenk vooraf bezigheden voor de loze kwartiertjes. Misschien kun je alvast wat leads in je CRM invoeren of leads volgen via social media? Dat werk heb je alvast gedaan.

6. Versterk je band met journalisten

Op een beurs lopen meestal veel journalisten rond. Probeer met ze in contact te komen, zodat ze gratis aandacht besteden aan jouw producten en diensten.

Wil je free-publicity, hou dan in het achterhoofd dat journalisten harder voor je lopen als ze je aardig vinden of er zelf beter van worden. Bied journalisten daarom alleen echt nieuws aan en probeer je persoonlijke band te versterken. Bijvoorbeeld door belangrijke redacteuren via social media te volgen en op ze te reageren. De beurs is dan een mooie gelegenheid om elkaar in het echt de hand te schudden.

7. Gebruik social media

Met social media hebben we er opeens heel veel kanalen bij om informatie te verspreiden. Zet ze in voor nieuwtjes en waardigheden over je beursdeelname. Ook kun je dialoog aangaan met bezoekers en meeliften met de ‘buzz’ rond de beurs.

Gebruikt een beurs een specifieke #hashtag voor bijvoorbeeld Twitter of Instagram? Gebruik die dan ook in je berichten. Dan vallen ze eerder op en vergroot je de kans dat iemand ze deelt met zijn of haar volgers.

8. Voorkom verrassingen

Als je wilt ‘knallen’ op een beurs moet je niet voor verrassingen komen te staan. Beperk de kans hierop daarom tot een minimum en bereid je optimaal voor. Neem bijvoorbeeld voldoende reservekleding mee en maak een overlevingskoffer, met daarin plakband, punaises, trekbandjes en ga zo maar door.

Online vind je verschillende lijsten met producten die op geen enkele beurs mogen ontbreken.

9. Zorg goed voor je medewerkers en jezelf

Medewerkers en jezelf zijn waarschijnlijk je belangrijkste asset op een beurs. Hoe fraai je stand of promotiemateriaal er ook uit ziet, verkopen blijft mensenwerk. Zorg daarom goed voor jezelf en collega´s en neem voldoende rust.

Bijtijds pauze houden en voldoende eten en drinken is belangrijk. Het zorgt ervoor dat je scherp en energiek blijft, gedurende de hele beurs.

10. Vergeet de feestjes niet

Een laatste waardevolle tip betreft de feestjes. Vergeet deze niet! Mensen doen zaken met mensen en de gunfactor is daarbij ontzettend belangrijk. Als jouw producten of diensten gelijkwaardig zijn met die van concurrenten valt de keuze vrijwel altijd op persoonlijke gronden. Vinden potentiële klanten je bedrijf en de medewerkers aardig?

Verkopen is gunnen, dus ga netwerken en investeer in die gunfactor. Bezoek borrels en recepties en kom in contact met de juiste mensen. Vertel niet alleen zakelijk wat je doet en te bieden hebt, maar wees oprecht geïnteresseerd en ga vooral niet verkopen. Een prettig gesprek staat vaak aan de basis van de beste deals.

ROI op vakbeurs verhogen is kwestie van plannen en aandacht

Je ROI op een vakbeurs vergroten hoeft niet duur te zijn. Door minder dingen beter en bewuster te doen haal je meer rendement uit ieder contact.

Probeer bijvoorbeeld niet iedere beursbezoeker te plezieren, maar concentreer je volledig op de mensen die je wilt bereiken. En bedenk vooraf goed wat je doet als ze naar je luisteren. Details maken het verschil.

Heb je zelf tips en suggesties om je return on Investment bij een beurs te vergroten? Laat een reactie achter en deel je kennis.

 


Op zoek naar een huurstand in Europa?

Kies uit meer dan 1000 ontwerpen, gebaseerd op je standgrootte en beurslocatie

Op zoek naar innovatieve beursstands?

Meer dan 900 beursstand design ideeën, inclusief prijs voor aankoop of huur voor uw volgende beursuitstraling.

Uw nieuwe beursstand

Laat ons alle vragen weten en wij nemen contact met je op.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Modificaties nodig? Geef ons specifieke informatie en wij creëren een gepersonaliseerd ontwerp voor je.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Op zoek naar rebranding? Geef ons de details en ontvang gratis een ontwerp

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Vraag je gratis 3d design aan

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mijn standideeën

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Bel mij terug

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Bezoek onze showroom

:
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.