Deelnemen aan een beurs is een van de effectiefste manieren voor het werven van nieuwe klanten. Bezoekers lopen echter niet zomaar je beursstand binnen. Met deze 7 effectieve activiteiten verlaag je eenvoudig de drempel.
Waarom activiteiten onmisbaar zijn voor een succesvolle beursstand
Een aantrekkelijke beursstand is belangrijk om bezoekers te trekken. Om ze vervolgens vast te houden en te betrekken, zijn activiteiten onmisbaar. Activiteiten creëren interactie, zorgen voor een beleving en maken je stand een stuk dynamischer.
Ontdek in dit artikel 7 effectieve activiteiten voor een geslaagde beursdeelname. Ze staan garant voor een onvergetelijke beursbeleving en meetbare resultaten.
1. Laat karikaturen tekenen in je beursstand
We kennen ze allemaal van het Place du Tertre in Parijs, maar ook op een vakbeurs kun je ze inzetten: karikatuurtekenaars. Bezoekers vinden het geweldig om geportretteerd te worden en passanten blijven wachten op het eindresultaat. Dit is een mooi moment om ze aan te spreken.
Naast traditionele karikatuurtekenaars die werken met pen en papier, is er een nieuwe generatie opgestaan die gebruikmaakt van een tablet. Het voordeel is dat zowel bezoekers als exposanten digitale tekeningen direct kunnen verspreiden via internet en social media. Voeg je automatisch je bedrijfslogo en contactgegevens toe, dan val je extra op.
De karikatuur kan een perfect gespreksonderwerp zijn. Vraag de bezoeker naar zijn of haar reactie op de tekening, of maak een grapje over de gelijkenissen. Dit breekt het ijs en maakt de weg vrij voor een verdere conversatie.
Eventueel kun je karikatuur ook aan je product of dienst. Laat de karikaturist bijvoorbeeld de bezoeker tekenen met jouw product in zijn of haar hand.
Wil je je onderscheiden op de beursvloer? Laat je standhouder dan een ruimte creëren voor de tekenaar. Je verdient de investering in no-time terug.
2. Speel golf op een golfsimulator
Altijd al eens een balletje willen slaan, maar ben je nog nooit op een golfbaan geweest? Huur dan een golfsimulator voor je beursstand en nodig bezoekers uit voor een proefslag. Een activiteit die de aandacht trekt en door standbouwers goed kan worden ingepast in de beschikbare ruimte.
Golfsimulators zijn er in verschillende varianten. Van een eenvoudige portable midgetgolf ‘hole’ tot een volledig virtuele baan op een groot beeldscherm.
Om het spelelement te verhogen kun je een prijsvraag koppelen aan de activiteit. De deelnemer die bijvoorbeeld een hole-in-one slaat, wint een leuke prijs. Dit is een subtiele manier voor standbouwers en exposanten om interactie te bevorderen.
Bonustip. Laat bezoekers golfen met jouw logo op de bal, of integreer je productkenmerken in de spelomgeving. Zo leg je de link tussen plezier en je aanbod.
3. Laat je bedrijfslogo in elkaar puzzelen
Iedereen vindt het leuk om spelletjes te spelen en touchscreen beeldschermen worden steeds groter. Dit biedt kansen om potentiële klanten naar je beursstand te leiden.
Standbouwers kunnen een groot beeldscherm in je beursstand integreren. Daarop kunnen deelnemers – alleen of gezamenlijk – jouw bedrijfslogo in elkaar puzzelen. Lukt het ze binnen een bepaalde tijd, dan krijgen ze een beloning. Dit is een slimme activiteit voor exposanten die meer interactie in hun stand willen.
Bonustip. Vraag bezoekers hun contactgegevens achter te laten voordat ze aan de puzzel beginnen. Zo werf je leads en breid je je netwerk uit. Je kunt de contactgegevens ook gebruiken om de winnaars van de prijs te informeren.
4. Versla mede-beursbezoekers op de racebaan
Hoe oud je ook bent, spelen met een racebaan blijft leuk. Helemaal als het een wedstrijdje is en er wat op het spel staat.
Met een racebaan in of voor je beursstand trek je gegarandeerd de aandacht en je hebt weinig ruimte nodig.
Een racebaan is een speelse toevoeging die standbouwers strategisch kunnen plaatsen om meer aandacht te trekken. De dynamische actie en het geluid trekken gegarandeerd de aandacht van voorbijgangers. Zelfs mensen die normaal gesproken niet naar je stand zouden komen, willen toch even kijken wat er aan de hand is.
Bonustip. Organiseer een racetoernooi met leuke prijzen. Of daag bezoekers uit om hun rondetijden te verbeteren op de baan. Dit zorgt voor extra beleving en competitie. En je kunt deelnemers terug laten komen naar de stand, voor de prijsuitreiking.
5. Ontspan tijdens een heerlijke stoelmassage
Een vakbeurs is intensief voor zowel bezoekers als exposanten. Gun je potentiële klanten een moment van rust, met een ontspannende stoelmassage. Er zijn op internet verschillende masseurs die hun diensten op locatie aanbieden en ze nemen hun eigen stoel mee
Een stoelmassage is een waardevolle toevoeging aan je beursstand, die je standbouwer eenvoudig kan integreren.
Bonustip. Leg de link tussen de ontspannende massage en jouw aanbod. Laat de masseurs bijvoorbeeld kort uitleg geven over jouw producten of diensten terwijl ze masseren. Of bied een korting aan op je producten of diensten, na afloop van de massage.
6. Trakteer op ijs, koffie, smoothies of snoep
Wil je meer bezoekers trekken naar je beursstand? Trakteer dan op eten en drinken. Het trekt altijd de aandacht en je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt.
Zo kun je eenvoudig een grote schaal candybars neerzetten, maar ook een ijswagen huren of een koffiecorner inrichten. Een ervaren standbouwer weet dit en houdt er rekening mee in zijn standontwerp.
Met de keuze voor bepaald eten en drinken kun je jezelf ook profileren. Kies bijvoorbeeld voor gezonde smoothies of duurzame koffie of thee, om je maatschappelijke betrokkenheid te tonen. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
Bonustip. Bied bezoekers in ruil voor hun contactgegevens een extra lekkernij, kortingsbon of waardebon aan. Je kunt deze gegevens vervolgens gebruiken om leads op te volgen en verkoopkansen te vergroten
7. Breid je beursstand uit met een kermisattractie
De kermis heeft een grote aantrekkingskracht op heel veel mensen. Wie heeft er nooit geprobeerd een knuffelbeer te winnen bij de grijpmachines? Vraag je standbouwer naar de mogelijkheden om met een attractie meer bezoekers te werven.
Je kunt een kermisattractie volledig integreren in je standontwerp. Je kunt ook een losse attractie huren om meer aandacht te krijgen voor je bestaande beursstand. Online vind je talloze aanbieders van kermisattracties en het is betaalbaarder dan je denkt.
Uiteraard wil je ook een pakkende slogan bedenken. Zoals: Grijp nu je kans met product X, bij een grijpkraan met verrassende prijzen. Een professionele standbouwer kan dit concept volledig in de beursstand doorvoeren.
Bonustip. Door bezoekers een leuke en onvergetelijke ervaring te bieden, vergroot je hun loyaliteit aan je merk. Ook zorgt het voor wederkerigheid. Spelers willen iets terugdoen en zullen sneller een serieus gesprek met je aangaan. Dit is je kans om meer leads te werven.
Onmisbare activiteiten voor een beursdeelname: bezoekers komen niet zomaar
In dit artikel krijg je 7 suggesties voor interactief standontwerp op de beurs. Met wat creativiteit, fantasie en de hulp van Google en ChatGPT verzin je er zelf vast meer.
In je beursstand kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Houd daarbij wel altijd het doel in het achterhoofd. Je hebt niets aan bezoekers die na de activiteit je stand meteen verlaten. Denk daarom vooraf goed na over je ideale bezoekers en de gewenste acties. Want één ding weet je zeker: doe je niets, dan loop je veel potentiële klanten mis.