2. Zorg voor een opvallende beursstand
Tegenwoordig krijgen we voortdurend prikkels en op een beursvloer geldt dit nog meer. Geluid, licht, kleuren en geuren: hoe val jij op in al dat geweld?
Een effectieve beursstand is een must voor een succesvolle beursdeelname in 2019. Val op met een uniek ontwerp en zorg voor de juiste energie en sfeer.
Ga er niet vanuit dat beursbezoekers automatisch je stand bezoeken. Daarvoor is de keuze te groot en je moet ze echt voor je winnen. Bijvoorbeeld met een interactieve quiz met leuke prijzen. Of het bieden van toegevoegde waarde, zoals het uitvoeren van een gepersonaliseerde quick scan. Print de resultaten uit en je maakt meteen een sterke eerste indruk.
3. Laat je zien via social media
Mensen worden niet zomaar klant bij je. Ze moeten je eerst ontdekken en overwegen voor ze tot actie overgaan. Het vergroten van je zichtbaarheid kun je onder andere doen via social media.
Beperk je beursdeelname niet tot de beursvloer, maar treed ruim voor aanvang naar buiten via social media. Kondig je deelname aan met updates, foto’s en video’s. En geef potentiële bezoekers een goede reden om je stand te bezoeken.
Deel op het evenement updates in tekst en beeld. Dit kun je ook doen om leads te verzamelen, bijvoorbeeld met een Sharingbox. Dit is een photobooth waarbij gefotografeerden na het invullen van hun mailadres de geprinte foto krijgen. Slim.
4. Zorg voor een bijzondere weggever
Iedereen houdt van kadootjes krijgen. Geef daarom altijd wat weg bij je beursstand. Dat hoeft niet altijd duur te duur, als beursbezoekers het maar associëren met jouw bedrijf of organisatie.
Zorg dat beursbezoekers je giveaway echt willen hebben. En combineer het – als het even kan – met het verzamelen van leads. Daar zijn tegenwoordig handige online tools en apps voor, zoals Smartr Contacts. Met deze app verzamel je contactgegevens en social accounts van bezoekers op een centrale plek.
5. Zet de juiste mensen in je beursstand
Je topverkoper is niet perse de beste standmedewerker. Succesvol zijn in een beursstand vraagt bijzondere vaardigheden. Zoals expressie, humor en tomeloze energie.
Houd ook rekening met verschillende soorten beursbezoekers. Sommige mensen zijn visueel ingesteld en anderen juist talig. Stem je ideale beursbemanning af op verschillende typen mensen. Neem bijvoorbeeld een vlotte prater en een goede luisteraar mee, die elkaar aanvullen en beursbezoekers toespelen. Zoek zo steeds de beste match en haal het uiterste uit elk beursgesprek.
6. Zorg voor een goede follow-up
Bij een succesvolle beursdeelname verzamel je de gegevens van zoveel klanten en leads. Volg ze na de beurs effectief op. Speel hot leads door naar je salesafdeling en bepaal hoeveel tijd je in soft leads wilt steken. Volstaat een automatische opvolgmail of wil je ze bellen?
Zet alle leads en geworven klanten in je CRM en label ze. Dan kun je later zien waar de life cycle van de potentiële klant begon.
Kijk niet alleen naar nieuwe klanten en leads, maar ook naar de toename in het aantal social-media-volgers en nieuwsbriefabonnees. Het levert niet direct nieuwe klanten op, maar zijn wel nieuwe prospects in je salesfunnel.
7. Evalueer wat werkte en wat niet
Na een beurs zit je er nog goed in. Reserveer tijd voor een evaluatie en noteer de bevindingen.
Wat ging er goed en minder in het voortraject? Hoe beviel de beurs en wogen de kosten op tegen de opbrengsten? Welke aannames waren correct en welke niet? Schrijf zoveel mogelijk punten op, nu ze nog vers in je hoofd zitten. Dan kun je er voor een volgende beurs dankbaar uit putten.
Succesvolle beursdeelname krijg je niet kado
Succesvol deelnemen aan een beurs gaat niet vanzelf. Steek daarom tijd in de voorbereiding en bepaal duidelijke doelen. Weet wanneer je succesvol bent en stem hier je marketingstrategie op af. Met de slimme inzet van social media, weggevers en een opvallende beursstand met het juiste personeel ben je op alles voorbereid. En staat niets beurssucces meer in de weg.