Backlight stands, beurswanden en displays – een nieuwe trend?

oktober 30, 2024

Wie net als ik regelmatig op beurzen loopt kan het niet ontgaan zijn. Backlighting is hot.

Nou zijn stands of displays waarbij prints vanaf de achterkant worden verlicht niet nieuw. Zeker als het gaat om P.O.S.-activiteiten (bijvoorbeeld in winkels) zie je deze “lichtbakken” al jarenlang gebruikt worden.

Backlighting in de standbouw waarbij delen van de stand of zelfde complete beursstands worden opgebouwd uit backlit wanden is een trend van vooral de afgelopen paar jaren.

beursstand

Wat is backlighting?

Communicatie op beurzen en in beursstands gebeurd voor een groot deel d.m.v. prints en graphics, meestal combinaties van teksten en groot formaat afbeeldingen.

Traditioneel worden deze graphics (hoofdzakelijk kunststof panelen of bedrukte stoffen) aangelicht vanaf de bovenkant d.m.v. halogeenspots of (in toenemende mate) LED-spots. Hierdoor ontstaat een aantrekkelijke en duidelijke informatieoverdracht.

Echter omdat het licht van deze spots minder sterk wordt naarmate de afstand groter wordt is het vrijwel onmogelijk om met verlichting vanaf de bovenkant een egaal uitgelichte foto, wand of beursstand te creëren.

Backlighting werkt anders. In het geval van backlighting worden prints geproduceerd op speciale lichtdoorlatende materialen. Ook dit kunnen zowel harde kunststof paneelmaterialen als stoffen zijn.

Door nu LED verlichting te plaatsen aan de achterzijde gaan deze prints als het ware licht geven, iets wat er vaak verbluffend mooi uitziet en een hoge attentiewaarde heeft.

Voordelen van backlighting en backlit wanden?

  • Hoge attentiewaarde
  • Mooi egaal uitgelichte afbeeldingen, foto’s en teksten
  • Creëert een andere sfeer (in vergelijking met traditioneel verlichte stands of prints)

neemt je deel aan een beurs?

Zijn er ook nadelen?

Alhoewel de prijzen van backlighting de afgelopen jaren sterk zijn gedaald door de komst van steeds meer en betere LEDS, is verlichting vanaf de achterzijde nog altijd duurder dan “traditioneel” vanaf de voorkant verlichte graphics. Dit komt zowel door de duurdere constructie als door de (iets) duurdere prints.

  • Hogere prijs voor de bedrukking (print)
  • Duurdere en complexere constructie/ standbouw
  • De “andere’ sfeer van backlighting kan in sommige gevallen (merk/product/stijl) minder goed “passen”

Welke type backlit verlichting is het meest geschikt?

Het meest gebruikt in de standbouw zijn aluminium profielen in combinatie met bedrukte doeken (Creeya, Lumini, Octanorm, Aluvision etc.). In het geval van backlighting kunnen deze op 2 manieren worden verlicht:

1. Directe verlichting d.m.v. een LED paneel

Door het aanbrengen van een paneel voorzien van LEDS op het formaat van de te verlichten print. Dit geeft de meeste egale verlichting van de print (mits het juiste doek en de juiste LEDS zijn gebruikt). Nadeel van deze techniek is het forse prijskaartje wat eraan hangt.

2. Verlichting vanaf de zijkant/bovenkant/onderkant (ook wel “edge-lighting” genoemd)

Door het creëren van een diepe aluminium “bak” waar in de zijkanten/onderkant/bovenkant van de bak LEDS zijn aangebracht. Door nu de achterzijde dicht te maken met licht reflecterend doek wordt de print door deze LEDS goed en behoorlijk egaal uitgelicht.

In vergelijking met de eerdergenoemde directe verlichting is deze techniek (veel) goedkoper. Wel geldt er een maximumformaat qua doek/lichtbak. Dit omdat bij verlichting vanaf de zijkant de lichtintensiteit afneemt naarmate de afstand tot het te verlichten doek groter wordt. Worden de doeken te groot dan kunnen zullen deze in het midden goed verlicht zijn.

Samengevat zien we in de standbouw en op beurzen steeds vaker backlighting toepassingen gebruikt worden. Door de hoge attentie – en communicatiekracht van backlighting en de steeds verder verbeterde LED technieken in combinatie met de dalende prijzen hiervan, zal aan deze trend voorlopig geen einde komen.