Wat is backlighting?
Communicatie op beurzen en in beursstands gebeurd voor een groot deel d.m.v. prints en graphics, meestal combinaties van teksten en groot formaat afbeeldingen.
Traditioneel worden deze graphics (hoofdzakelijk kunststof panelen of bedrukte stoffen) aangelicht vanaf de bovenkant d.m.v. halogeenspots of (in toenemende mate) LED-spots. Hierdoor ontstaat een aantrekkelijke en duidelijke informatieoverdracht.
Echter omdat het licht van deze spots minder sterk wordt naarmate de afstand groter wordt is het vrijwel onmogelijk om met verlichting vanaf de bovenkant een egaal uitgelichte foto, wand of beursstand te creëren.
Backlighting werkt anders. In het geval van backlighting worden prints geproduceerd op speciale lichtdoorlatende materialen. Ook dit kunnen zowel harde kunststof paneelmaterialen als stoffen zijn.
Door nu LED verlichting te plaatsen aan de achterzijde gaan deze prints als het ware licht geven, iets wat er vaak verbluffend mooi uitziet en een hoge attentiewaarde heeft.
Voordelen van backlighting en backlit wanden?
- Hoge attentiewaarde
- Mooi egaal uitgelichte afbeeldingen, foto’s en teksten
- Creëert een andere sfeer (in vergelijking met traditioneel verlichte stands of prints)