Bepaal je budget en houd je eraan
Als je een schatting hebt gemaakt van het benodigde aantal relatiegeschenken, kun je een budget opstellen. Kijk niet direct naar de kosten, maar breng in kaart hoeveel geld een nieuwe klant waard is. Met andere woorden: hoeveel geld kun je investeren om toch nog winst te maken? En waarin wil je dit geld steken? Kijk kritisch naar deze factoren en maak een rekensom. Bepaal vervolgens je maximale budget en houd je hier echt aan. Dit is het bedrag waarvoor je het moet doen.
Koop je beursgeschenk niet direct bij de eerste aanbieder
Het voordeel van een doordacht plan en voldoende tijd is dat je kunt shoppen. Koop niet bij de eerste de beste aanbieder, maar vraag verschillende offertes aan. De relatiegeschenken-markt is zeer concurrerend en marges staan onder druk. Profiteer daarvan en ga op zoek naar de beste deal voor de laagste prijs.
Koop relatiegeschenken voor beurzen groot in
Relatiegeschenken moeten bedrukt en verzonden worden. Dit kost geld en de kosten per product dalen naarmate je er meer afneemt. Koop daarom groot in en zorg dat je geschenk zo tijdloos mogelijk is. Bij een bedrukte waterfles is dit makkelijker dan bij snel verouderde gadgets.
Heb je niet zoveel give-aways nodig? Benader dan collega ondernemers. Via Twitter, LinkedIn of Facebook kan dit eenvoudig en misschien kunnen jullie de krachten bundelen? Halverwege het productieproces een logo wisselen is voor de fabrikant voordeliger dan het hele proces weken later opnieuw starten. Bovendien hoeft hij de producten maar een keer in te pakken en te verzenden en dit verlaagt de kosten.
Vraag je doelgroep of ze het relatiegeschenk echt leuk vinden
Je kunt het zo gek niet verzinnen of het relatiegeschenk bestaat. Houd bij de keuze voor een geschenk altijd je doelgroep en communicatiedoel in het achterhoofd. Het liefste betrek je hier meteen (potentiële) klanten bij.
Je doelgroep betrekken kan laagdrempelig via Facebook. Laat 3 producten zien en vraag welke ze het leukste vinden. Dit kun je ook doen met hetzelfde product in verschillende kleuren en de vraag: “Welke spreekt je het meeste aan?” Het gaat er niet om wat jij leuk vindt, maar wat een potentiële klant interesseert.
Is het relatiegeschenk te duur? Barter!
Bij het bepalen van een budget, is het belangrijk dat je je eraan houdt. Heb je de ideale relatiegeschenken gevonden en zijn ze te duur? Probeer dan een deal te sluiten met de leverancier. Vraag bijvoorbeeld korting in ruil voor toekomstige opdrachten. Of voer bepaalde werkzaamheden uit, met gesloten beurs. Nee heb je, en ja kun je krijgen.
Zoek naar aanbiedingen
Ook aanbieders van relatiegeschenken hebben aanbiedingen. Heb je de tijd, weet je wat je zoekt en heb je een duidelijk budget voor ogen? Bekijk dan regelmatig de sites van betrouwbare leveranciers en ga op koopjesjacht.
Wil je snel meerdere sites bezoeken? Probeer dan eens Symbaloo. Dit is een online startpagina waaraan je eenvoudig pagina’s toevoegt. Zo heb je ze allemaal bij de hand en kun je in een paar klikken een ‘rondje langs de velden’ maken.
Besparen op relatiegeschenken voor beurzen is makkelijker dan je denkt
Wil je besparen op relatiegeschenken voor beurzen, dan is dit makkelijker dan je denkt. Met een goed plan, duidelijk budget en voldoende tijd sla je voordelig je slag. Zo word je beursdeelname nog succesvoller.
Lees ook deze interessante artikelen over beurzen: