Praktische tips voor het combineren van beurzen en sociale media
Fase 1. Zet social media in voor pre-show marketing
- Inventariseer via welke social media-kanalen en websites de beurs actief is. Zet ze in een lijst en volg de accounts. Gebruikt de beurs een specifieke hashtag voor Twitter? Noteer die ook.
- Presenteer je een nieuw product op de beurs, maak dan vooraf een teaser-video. Laat niet alles zien en prikkel kijkers de demonstratie op de beurs bij te wonen, voor de echte onthulling.
- De teaser-video kun je verspreiden via Facebook, YouTube en Instagram (hier mag hij maximaal 15 seconden duren). Als je slim bent deel je hem ook meteen met je nieuwsbrief-abonnees.
- Deel ‘sneak previews’ van je nieuwe beurstand en geef redenen om hem te bezoeken.
- Met een gevat onderschrift kun je dit versterken, bijvoorbeeld: “Nog 7 dagen en het is showtime!”
- Nodig potentiële beursbezoekers uit via LinkedIn.
- Maak een speciale pagina op je website over het evenement. Hier kun je abonnees van je nieuwsbrief en volgers via social media-kanalen op attenderen.
- Volg partners via LinkedIn, Twitter en andere sociale kanalen. Dit verlaagt de drempel en leidt wellicht tot kansen.
- Organiseer je een exclusief evenement op de beurs? Maak er een Facebook-pagina voor aan.
- Bouw de spanning naar de beurs op met gerichte updates op Twitter, Facebook en je LinkedIn bedrijfspagina.
Fase 2. Gebruik sociale media tijdens de beurs
- Voer je tijdens de beurs interessante gesprekken met bezoekers? Vraag of je ze op de foto mag zetten en deel hun verhaal via diverse platforms.
- Plaatst prikkelende foto’s en video’s van producten, diensten en je beursstand op YouTube, Pinterest en Instagram. Een video-interview werkt ook goed. Zorg er wel voor dat hij niet te lang duurt. Na een minuut of twee haken de meeste mensen af.
- Gedurende een vakbeurs kun je niet constant social media bijhouden. Gelukkig kun je met diensten als Hootsuite en Buffer updates inplannen. Zet ze weken van tevoren klaar en de software doet de rest.
- Sociale media en je beursstand kun je ook combineren. Organiseer bijvoorbeeld een prijsvraag in je beursstand, waar bezoekers via Facebook aan deel kunnen nemen. Op deze manier vergroot je meteen je bereik.
- Maak bezoekers duidelijk waar je online te vinden bent. Zo kun je social media-iconen verwerken in je standontwerp.
- Geef thuisblijvers via sociale media het gevoel dat ze toch bij de vakbeurs zijn. Dit levert fans en volgers op.
Fase 3. Zet social media in na de vakbeurs
- Tijdens een vakbeurs wil je zoveel mogelijk contactgegevens van potentiële klanten verzamelen. Onderhoud na de beurs contact met ze. Sowieso is het slim om extra aandacht te schenken aan ‘hot leads’. Connect bijvoorbeeld via LinkedIn en stuur een persoonlijke boodschap, waarin je laat blijken de ander echt te kennen. Aandacht vindt iedereen prettig.
- Schrijf een of meerdere blogberichten over de vakbeurs. Belicht bijvoorbeeld trends, interessante gesprekken of primeurs die je zijn bijgebleven. De berichten kun je weer verspreiden via verschillende kanalen.
- Vergeet de ouderwetse e-mail niet. Bedank bezoekers en leads persoonlijk voor de ontmoeting. Een nieuwsbrief met de hoogtepunten en beste foto’s van de beurs is ook interessant.
Social media en beurzen, een gouden combinatie!
Op een vakbeurs wil je de aandacht vestigen op jouw producten en diensten. Door beurzen slim te combineren met sociale media vergroot je je bereik aanzienlijk. Vooraf, door bezoekers te attenderen op je deelname. Tijdens de beurs, door thuisblijvers het gevoel te geven dat ze er toch bij zijn. En achteraf, door terug te kijken en de hoogtepunten te belichten.
Met de combinatie van sociale media en vakbeurzen combineer het beste van twee werelden. Je vergroot je belangstelling én je bereik, online en offline.