Zo zet je goedkoop video in voor je volgende beurs

november 5, 2024

Video is ideaal voor het snel en laagdrempelig delen van informatie. Ontdek hoe je video goedkoop en effectief inzet voor je volgende beurs of event.

Steeds sneller internet maakt video alsmaar populairder. We raken met zijn allen niet uitgekeken op YouTube en Netflix, maar ook bedrijven omarmen steeds vaker de mogelijkheden van bewegend beeld. Daar hebben ze goede redenen voor, want video is:

  • Direct
  • Persoonlijk
  • Beeldend
  • Onderscheidend
  • Ideaal om je naamsbekendheid te vergroten

Voor event- en beursmarketing is video zeer geschikt. Zo kun je film inzetten in aanloop naar een beurs of evenement, om potentiële bezoekers te interesseren. Tijdens de beurs kun je impressies delen met thuisblijvers, bijvoorbeeld via YouTube of streaming video. Of je neemt vooraf pakkende video-presentaties op die je bezoekers op tablets laat zien.

video-op-beursstands-tips-640x440.jpg

Instructievideo’s zijn ideaal om gebruikers langer te binden. Als ze eenmaal optimaal gebruik maken van je product of een dienst, stappen ze niet snel over. Ze hebben geen zin om iets nieuws te leren.

Video voor beurzen en online marketing is vaak duur

Het inzetten van video voor event- en beursmarketing is interessant, maar heeft ook nadelen. Zo is het maken van een goede video tijdrovend en komt er de nodige techniek bij kijken. Ook kunnen de kosten snel oplopen, als je niet goed weet wat je doet. Wil je aan de slag met video, maar is je budget beperkt? Dan zijn dit slimme tips om geld te besparen.

1. Maak screenrecordings

De goedkoopste manier om video op te nemen is met screenrecording-software. Hiermee neem je op wat je op de beeldscherm van je computer doet. Sluit je een microfoon aan dan kun je meteen je stem opnemen en de handelingen aan elkaar praten.

Screenrecording is ideaal voor instructievideo’s. Maar je kunt ook een korte presentatie maken en deze van commentaar voorzien. Leg potentiële beursbezoekers bijvoorbeeld uit wat ze bij je stand kunnen verwachten en waarom ze het evenement niet mogen missen. De video kun je delen via LinkedIn, YouTube en Facebook.

2. Gebruik video-animaties

Lever je complexe producten en diensten? Dan kun je ze verduidelijken met video-animaties. Je kent de filmpjes vast, waarin een voice-over aan de hand van geanimeerde beelden uitlegt hoe een ingewikkeld product of proces werkt.

Online zijn er verschillende illustratoren actief, die dit soort filmpjes voor je kunnen maken. Is je budget beperkt? Kijk dan eens naar een dienst als GoAnimate. Hiermee kun je zelf animaties bij elkaar ‘slepen’ en van tekst voorzien. Met wat geduld en een goed script kun je prima resultaten behalen.

3. Huur apparatuur

Wil je filmen met goed beeld en geluid, dan hoef je niet meteen dure apparatuur aan te schaffen. Huur eerst en kijk of het bevalt. Wat je in elk geval nodig hebt is:

  • Een goede camera.
  • Een hoogwaardige, externe microfoon.
  • Voldoende licht.

Licht vergeten mensen vaak, maar het is essentieel voor professionele beelden. Belicht het hoofdonderwerp van je video bij voorkeur van achteren en beide zijkanten. Dan komt het mooi naar voren.
Huur ook niet meteen de duurste apparatuur, maar begin eenvoudig. Minder opties dwingt je tot creativiteit en het maken van keuzes. Je blijft daardoor dichter bij je verhaal en dit komt de video ten goede.

Tip. Bij veel smartphones kun je tegenwoordig een externe microfoon aansluiten. Je hebt dan alleen nog voldoende licht en een statief nodig voor het maken van een scherpe video.

4. Bedenk zelf het verhaal

Je kunt voor de tekst van de video een scriptschrijver inschakelen. Wil je geld besparen, kijk dan eerst eens welke kennis je al in huis hebt. Misschien is er medewerker met een vlotte pen? Of kun je tijdens een brainstormsessie met collega’s een overtuigend scenario bedenken?

Een goed script schrijven is niet eenvoudig en niet iedereen kan beeldend denken. Of heeft het talent om een verhaal visueel te vertalen. Weet je precies wat je wilt, maar twijfel je aan je script? Dan kun je ook een scriptschrijver als eindredacteur inschakelen. Dan doe je het meeste werk zelf en zorgt de professional voor de puntjes op de i.

neemt je deel aan een beurs?

Begin direct. Kies je stad en standontwerp en zet hem volledig naar je hand.

5. Gebruik goedkope video-editing software

Er zijn talloze professionele video-bewerkingspakketten. Deze zijn vaak complex en duur. Voor eenvoudige online video’s bieden ze bovendien vaak teveel opties en er zijn goedkopere alternatieven. Voor minder dan 100 euro beschik je al over een gebruiksvriendelijk pakket als Pinnacle Studio of Premiere Elements.

Wil je helemaal niets betalen? Kijk dan eens naar de volledig gratis editor Hitfilm. Het programma kan veel, maar is niet altijd intuïtief. Daar staat tegenover dat YouTube vol staat met handige instructievideo’s.

6. Bepaal vooraf waar je filmt

Houd bij het opstellen van een script meteen rekening met de opnamelocatie. Je mag niet zomaar overal filmen en mogelijk is er op je locatie te weinig licht. Als je daar ter plaatse pas achter komt kost dat veel tijd.

Op internet vind je handige checklists met aandachtspunten voor opnamelocaties. Lees ze kritisch door voor je je apparatuur overal heen sleept en voorkom vervelende verrassingen.

7. Recycle je content en video’s

 Geschreven informatie die je in aanloop, tijdens en na een beurs verspreidt kun je ook aanbieden als video. Maak filmpjes van aankondigingen en productdemonstraties. Laat de opbouw van je beursstand zien. Of attendeer beursgangers met een korte video-update via social media op een spectaculaire beursactie. Het is een kleine moeite, met mogelijk een groot resultaat.

Video inzetten voor een beurs biedt volop kansen

Voor relatief weinig geld kun je vandaag de dag video inzetten voor event- en beursmarketing. Met een screenrecordingprogramma of animatie-software maak je laagdrempelig clips voor online gebruik. En een eenvoudige camera of zelfs een smartphone met goede microfoon is vaak al voldoende voor een gescript filmpje.

Of video iets is voor jouw organisatie is een kwestie van uitproberen. Vind je het leuk en krijg je positieve reacties dan is dit een grote stimulans. Video is bovendien sterk in opkomst en visuele informatie nemen mensen sneller en beter tot zich. Video-marketing biedt kortom volop mogelijkheden voor je volgende beurs of evenement. Met de tips uit dit artikel hoeft het bovendien niet veel te kosten.

Vraag. Zet jij video in tijdens een beurs of evenement? We zijn benieuwd naar je ervaringen. Laat een reactie achter en deel ze.