‘Nou, gewoon eh……we staan er voor onze klanten hè, om hen te zien.’ ‘Ja, ja, OK. En verder?’ ‘En verder. Hoezo verder? Het is gewoon belangrijk dat we hen weer eens zien en even persoonlijk met hen bijpraten. Dus hè….., is customer relationship management ons doel, begrijp je.’ (Ik denk: dit gaat niet werken, ik moet het over een andere boeg gooien.) ‘Ja, ja ik snap het. Enne, doet u dan nog iets speciaals op de beurs voor uw klanten?’ Ik sla de spijker op z’n kop, want de ogen van mijn gesprekspartner vertonen eindelijk een twinkeling. Hij leeft op. ‘Jazeker, elke dag vanaf vier uur happy hour op de stand. Wijntje, biertje en een hapje erbij. Iedereen die voor die tijd op de stand langskomt, vertellen we natuurlijk ook dat we ’s middags een happy hour hebben. (Ja hoor, ze doen een happy hour, dacht ik het niet!)
Verbeter de relatie met uw klant
Meedoen op de beurs met als doel Customer Relationship Management, betekent dat niet veel meer dan alleen maar het zien van je klanten? Zou het niet in eerste instantie moeten betekenen dat je als beursdoelstelling hebt de relatie met je klanten echt te verbeteren? Ervoor te zorgen dat je de band die jullie reeds hebben, versterkt? Dat je de klant nog sterker aan je bindt? Zowel emotioneel als zakelijk! Nu ga ik u in deze blog niet vertellen wat u allemaal zou kunnen doen. Ik zou u het plezier van een leuke brainstorm sessie met uw collega’s niet willen ontnemen, noch zou ik u met mijn ideeën een bepaalde kant op willen drukken. Wel wil ik u iets laten zien dat u kan helpen om vast te stellen, of en in hoeverre, hetgeen u voor uw klanten op de beurs in petto heeft de relatie echt verbetert.
Neem een cijfer in gedachten dat u gemiddeld geeft aan de relatie met uw klanten. Een schaal van 1 tot 10. Stel u geeft uw relatie met uw klant een 7. We gaan terug naar uw happy hour op de beurs en plaatsen het biertje dat u schenkt boven het cijfer 7.