Zo kies je de perfecte presentatiewand
Wil je snel en eenvoudig de beste presentatiewand kopen voor jouw doelen? Volg dan deze 5 stappen.
Stap 1. Bepaal je communicatiedoelen. Voordat je overgaat tot de aanschaf van een presentatiewand, is het essentieel om helder te hebben wat je wilt bereiken. Denk aan doelgroepbepaling, het gewenste imago en de kernboodschap die je wilt overbrengen.
Stap 2. Overweeg de technische vereisten. Zorg dat je technische eisen in lijn zijn met je doelen. Belangrijke aspecten zijn bijvoorbeeld het gewicht van de wand, de transporteerbaarheid, opbouwtijd en of het systeem moet passen in een specifiek type vervoer zoals een middenklasse personenauto.
Stap 3. Visualiseer je boodschap. Een effectieve presentatiewand trekt de aandacht en ondersteunt je communicatie. Kies voor een ontwerp dat je USP’s en belangrijkste productinformatie duidelijk uitdraagt. Overweeg ingebouwde schermen of andere technologieën die je boodschap kunnen versterken.
Stap 4. Test de functionaliteit. Voordat je een definitieve keuze maakt, test de presentatiewand op functionaliteit. Kun je het gemakkelijk opbouwen en afbreken? Voldoet het aan de praktische eisen die je stelt voor je evenementen?
Stap 5. Kies een betrouwbare leverancier: Selecteer een leverancier die niet alleen het product levert, maar ook ondersteuning biedt in het ontwerp- en selectieproces. Een goede leverancier maakt een 3D- ontwerp en helpt bij het optimaliseren van je presentatie voor maximale impact.
Is er verschil tussen een standbouwstand en een presentatiewand?
Bij het ontwikkelen van een beursstandconcept voor eenmalig gebruik staan de beoogde doelen wel altijd centraal in de briefing. En dat terwijl het doel van een eenmalige beursstand en een presentatiewand toch echt dezelfde is. Namelijk het neerzetten van een geslaagde presentatie.
Dat je voor een beurspresentatie met een presentatiewand minder ruimte hebt, maakt geen verschil. Sterker nog, dat maakt het belang van een goede communicatie van de presentatiewand eigenlijk nog groter.
Met een kleine beursstand is het lastiger om de aandacht te trekken en om een goed verhaal te vertellen. Toch wordt een presentatiewand soms meer gezien als gebruiksvoorwerp dan als belangrijk communicatie-instrument.
Op beurzen en evenementen zie je veel presentatiewanden die onvoldoende geschikt zijn voor hun doel. Beurswanden die niet de aandacht trekken en al helemaal niet vertellen waarom product of bedrijf XYZ interessant is voor de bezoeker.
Of, nog erger, beurswanden waarvan niet alleen de communicatie, maar ook de kwaliteit matig tot slecht is. Wanden met kreukelige of slechte bedrukking, matige verlichting en zelfs kapotte systemen zie je regelmatig op de beursvloer. Het is niet vreemd dat juist deze bedrijven dan achteraf klagen dat de beurs waardeloos was en alleen maar geld heeft gekost.
Opvallende presentatiewand voorwaarde voor beurssucces
Een goede presentatiewand alleen biedt natuurlijk geen garantie voor succes. Daarvoor zijn ook andere factoren belangrijk. Maar om succes te behalen met een opvallende presentatiewand is wel heel lastig.
In dat geval kunnen bedrijven hun marketingbudget beter op een andere manier besteden. Want een succesvolle presentatiewand voldoet niet alleen aan praktische eisen. Hij moet ook echt de juiste boodschap uitdragen om het gewenste effect te sorteren.
Mijn advies is dan ook: koop geen presentatiewand, maar koop een presentatie die scoort. Koop een ‘3D beurs-presentatie’ die je verhaal vertelt en je USP’s versterkt. En bekijk vervolgens welk systeem hiervoor als drager het meest geschikt is. Dat zou in veel gevallen inderdaad weleens een bepaald type presentatiewand kunnen zijn. En dat is natuurlijk prima. Succes!
Wil je een gratis beursstand-ontwerp ontvangen voor je aankomende evenement? Stuur dan een mail naar [email protected] of bel ons op: 055-3238555.