Deelnemen aan een beurs – waarom en waarvoor?

februari 11, 2011

Waarom en waarvoor. De woorden lijken sterk op elkaar, maar ze betekenen echt wat anders. Waarom zou je deelnemen aan een beurs? En wát wil je op de beurs bereiken? Beantwoord deze vragen zo goed mogelijk en vergroot je beurssucces. 

Eenmaal op de beursvloer is de concurrentie hevig. Zonder een aantrekkelijke beursstand en doordachte beursstrategie mis je de kans om nieuwe klanten te werven en je naamsbekendheid te vergroten. Je investeert kostbare tijd en geld en hebt geen garanties op succes.

Kan dat niet anders? Gelukkig wel, want met de tips uit dit artikel optimaliseer je je beursdeelname en vergroot je je rendement.

Waarom deelnemen aan een beurs?

Als je een beursdeelname overweegt, stel je dan eerst deze vragen:

  • Waarom wil ik eigenlijk deelnemen aan een beurs?
  • Waarom kies ik nu juist het marketinginstrument ‘beursdeelname’ om mijn bedrijfsdoelstellingen te helpen realiseren?
  • Wat zijn de alternatieven?

Deze vragen raken de kern van je inspanningen en je bedrijfsvoering. Want behalve door deel te nemen aan een beurs kun je je diensten, producten en bedrijf natuurlijk ook op andere manieren onder de aandacht kunt brengen.

Deelnemen aan beurzen kost tijd, geld en energie en daarom is het goed om een weloverwogen keuze te maken. Dus nogmaals, waarom zou je kiezen voor het deelnemen aan een beurs?

De belangrijkste reden om deel te nemen aan een beurs is vermoedelijk het bereiken van je doelgroep. Bereiken in de zin van in contact komen (of kunnen komen). Maar ook bereiken als het gaat om het overbrengen van je boodschap bij potentiële klanten.

neemt je deel aan een beurs?

Begin direct. Kies je stad en standontwerp en zet hem volledig naar je hand.

5 Redenen om WEL deel te nemen aan een beurs

Deelnemen aan een beurs biedt zowel voordelen als nadelen. We zetten eerst 5 grote voordelen op een rij.

  1. Beursdeelname bied je de unieke kans om laagdrempelig en face-to-face contact te leggen met je doelgroep. Je kunt direct hun behoeften en interesses peilen, relaties opbouwen en leads genereren.
  2. Op een beurs vergroot je snel je naamsbekendheid en breng je je merk onder de aandacht van een groot publiek.
  3. Een beurs is een ideaal platform om nieuwe producten of diensten te lanceren. Ook krijg je direct feedback van potentiële klanten.
  4. Een volle beursvloer is de ideale plek om leads te genereren en je salespipeline te vullen.
  5. Door deel te nemen aan een beurs leer je concurrenten beter kennen. Je ziet hun aanbod, marketinguitingen en hoe bezoekers daarop reageren. Zo kun je jezelf makkelijker vergelijken.

5 Redenen om NIET deel te nemen aan een beurs

Deelnemen aan een beurs heeft ook nadelen. Dit zijn er 5.

  1. Deelname aan een beurs kan kostbaar zijn. Denk aan standhuur, reiskosten, accommodatie en personeelskosten.
  2. Niet alle beurzen zijn relevant voor je doelgroep en je weet niet altijd hoeveel bezoekers er komen. Zorg ervoor dat je de doelgroep van de beurs goed analyseert voordat je inschrijft.
  3. Een beursdeelname kost veel tijd. Je moet tijd besteden aan de planning, voorbereiding en uitvoering van de beursdeelname.
  4. Het kan moeilijk zijn om de exacte resultaten van uw beursdeelname te meten.
  5. Er kunnen altijd onvoorziene omstandigheden zijn die het resultaat van je beursdeelname beïnvloeden. Bijvoorbeeld slecht weer of technische problemen. Daar heb je vaak geen grip op.

Succesvol exposeren begint bij kiezen van de juiste beurs

Een succesvolle beursdeelname begint bij het kiezen van het juiste evenement. Als je de juiste beurs selecteert, is je doelgroep daar volop aanwezig. De kans om met hen in contact te komen is dus ook groot. Want het deelnemen aan beurzen biedt 3 grote communicatievoordelen:

  • Face-to-face contact
  • 3-dimensionale presentatiemogelijkheden
  • Beïnvloeding van alle zintuigen.

Beursdeelname biedt je de unieke kans om face-to-face contact te leggen met de mensen die je wilt bereiken. Zo kun je direct hun behoeften en interesses peilen, vragen beantwoorden en bezwaren wegnemen.

Dankzij 3-dimensionale presentatiemogelijkheden maak je meer impact. Bij online marketing beperkt je boodschap zich tot tekst en afbeeldingen. Op de beursvloer laat je je producten of diensten van alle kanten zien en kunnen deelnemers ze uitproberen.

Een overtuigende beursstand beïnvloedt alle zintuigen. Zo kun je naast zicht ook de zintuigen geur, smaak en tast aanspreken om een emotionele connectie te maken bij bezoekers. Dit vergroot de beleving en herkenbaarheid van je merk.

Dit zijn 10 redenen om deel te nemen aan een beurs

Wat wil je bereiken op een beurs? Dit zijn de 10 populairste redenen onder exposanten.

  1. Bereik je doelgroep. Beursdeelname is een uitstekende manier om in direct contact te komen met potentiële klanten. Je kunt met ze praten, wensen inventariseren en leads genereren.
  2. Vergroot je naamsbekendheid. Door deel te nemen aan een beurs, vergroot je de naamsbekendheid en zichtbaarheid van je bedrijf en merk.
  3. Lanceer nieuwe producten en diensten. Een beurs is een ideaal platform om nieuwe producten of diensten te lanceren en direct feedback te krijgen.
  4. Werf leads. Verzamel belangrijke contactgegevens van potentiële klanten die interesse tonen in jouw aanbod.
  5. Analyseer concurrenten. Ontdek wat anderen doen en scherp je marktpositie aan.
  6. Bouw relaties op. Kansen krijg je via mensen. Een beurs is een ideale plek om relaties op te bouwen met potentiële klanten, partners en andere professionals in jouw vakgebied. Dat leidt vroeg of laat tot kansen.
  7. Versterk je merkidentiteit. De manier waarop je jouw beursstand inricht en jouw producten of diensten presenteert, draagt bij aan de beleving van je merk. Doe je dit goed, dan vergroot je je reputatie en populariteit.
  8. Meet klanttevredenheid. Beursdeelname is een leuke en interactieve manier om feedback te verzamelen van jouw klanten. Je kunt enquêtes houden, producttesten organiseren en workshops geven.
  9. Vind nieuwe medewerkers. Kom in contact met geïnteresseerden die passen bij jouw bedrijf en cultuur. Je kunt vacatures promoten en sollicitaties in ontvangst nemen.
  10. Onderscheid je van de concurrentie. Laat met je presentatie en interactieve beursstand zien wat jij anders en beter doet.

Een succesvolle beursdeelname is een waardevolle investering voor je bedrijf. Wees wel kritisch en weeg de voordelen en nadelen zorgvuldig af voor je je inschrijft voor een beurs. Een professionele standbouwer denkt graag met je mee.

Vergroot samen met Expo Beursstand je beurssucces

De woorden waarom en waarvoor lijken sterk op elkaar. De antwoorden op beide vragen verschillen echter sterk en zijn cruciaal voor het succesvol deelnemen aan een beurs. Beantwoord ze daarom geduldig. Want met een grondige aanpak haal je het maximale uit je marketingbudget.

Heb je hulp nodig bij het bepalen van je beursstrategie? Als zeer ervaren standbouwer met 40+ jaar internationale ervaring denken we graag met je mee. Samen kijken we naar je doelstellingen, doelgroep

en budget. En laten we zien met welke slimme oplossingen jij direct de aandacht van je doelgroep trekt.

Waarom kiezen voor Expo Beursstand:

✔ Meer dan 40 jaar ervaring in de internationale beurswereld.
✔ Uitgebreid netwerk van internationale partners
✔ Kennis van lokale markten en standplaatsen in 7 landen

Expo Beursstand is de perfecte partner voor iedereen die een succesvolle beursdeelname wil realiseren. Neem nu contact op en ontdek de verrassende mogelijkheden.