20 vragen voordat je deelneemt aan een zakelijke beurs

20 vragen voordat je deelneemt aan een zakelijke beurs

Deelname aan een zakelijke levert je veel klanten op, als je het goed aanpakt. Maar er is ook een keerzijde. Zo moet je flink investeren in onder andere het huren van de standruimte, het kopen of huren van een beursstand, reiskosten etc. Bovendien krijg je te maken met veel voorbereidingstijd en liggen de gewone werkzaamheden tijdens de beursdeelname stil. 

Hoe zorg je ervoor dat je het maximale haalt uit je beursdeelname? Beantwoord deze 10 essentiële vragen en je bent op alles voorbereid. 

20 vragen voordat je deelneemt aan een zakelijke beurs

1. Wat is het doel van mijn beursdeelname?

De eerste vraag is meteen de belangrijkste. Met welk doel neem je deel aan de beurs? Wat wil je doen of laten zien op de beurs? En wanneer is de beursdeelname voor jou een succes?

Op een beurs kun je verschillende doelen nastreven. Zoals: 

  • Verkopen
  • In contact komen met prospects
  • Investeerders vinden
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Van gedachten wisselen met belangrijke personen in je branche
  • Klanten en hun wensen beter leren kennen

Denk hier vooraf goed over na en bepaal je doelen voor je naar de beurs gaat. Zo kun je je tijd zo effectief mogelijk gebruiken. Maak ook gebruik van ons plan voor beurzen en beursdeelname.

Formuleer je beursdoelen SMART

Wil je je beursdeelname tot een succes maken? Formuleer je doelen dan SMART. Zo weet je precies wat je wilt bereiken en vergroot je de kans op succes.

SMART staat voor:

  • Specifiek. Wat wil je precies bereiken? Meer leads, meer naamsbekendheid of nieuwe producten verkopen?
  • Meetbaar. Hoeveel wil je van wat? Maak je doelen concreet.
  • Acceptabel. Is je doel haalbaar voor jou en je team? Praat er samen over.
  • Realistisch. Kijk naar je budget, tijd en middelen. Is je doel echt mogelijk?
  • Tijdgebonden. Wanneer wil je je doel behalen? Zet een deadline!

Voorbeelden van SMART beursdoelen:

  • 100 nieuwe leads genereren in 2 dagen.
  • De naamsbekendheid met 20% vergroten.
  • 5 nieuwe producten lanceren tijdens de beurs.

Door doelen SMART te formuleren, ga je gerichter naar de beurs. Je weet precies wat je wilt bereiken, en hoe je dit aanpakt. Zo haal je meer uit je beursdeelname

1000+ standontwerpen

2. Kan ik een presentatie geven?

Veel beurzen hebben naast een beursvloer een aanvullend programma met sprekers. Krijg je de mogelijkheid om een presentatie te geven? Grijp die dan aan. De toehoorders zijn vaak zeer geïnteresseerd in het onderwerp en na afloop kun je verder praten en contactgegevens uitwisselen.

Door een presentatie te geven op een beurs bereik je snel een relevant publiek, vergroot je naamsbekendheid en presenteer je je als expert. Bovendien werf je leads en versterk je relaties. Presenteren is kortom een slimme manier om je bedrijf te promoten en je doelgroep te bereiken. En het is nog eens leuk en uitdagend ook.

3. Hoe wil ik dat mensen me herinneren?

Op een website bepalen bezoekers binnen 3 seconden of ze blijven of niet en bij een zakenbeurs is dit niet anders. De uitstraling van je stand en je verkoopverhaal zijn daarom ontzettend belangrijk. Wat zeg je tegen mensen die geïnteresseerd naar jouw stand kijken en met welke woorden verleid je ze het gesprek aan te gaan?

Een elevator pitch is een verkoopverhaal in 1 a 2 zinnen. Hierin presenteer je de beursbezoeker een aantrekkelijke oplossing zijn of haar probleem. Een goede pitch trekt meteen de aandacht en vergroot je herkenbaarheid. 

Hoe je een krachtige elevator pitch verzint, lees je bij de Rabobank. Schrijf hem en gebruik je pitch om de aandacht te trekken van potentiële klanten.  

4. Waar wil ik op de beursvloer staan?

Hoe eerder je je aanmeldt voor een beurs, hoe meer goede plekken beschikbaar zijn. Een plek direct bij binnenkomst kan een goede keuze zijn, maar ook bij de toiletten of op de splitsing van 2 drukke gangpaden, waar het publiek vaak stil staat. 

De juiste plek voor je beursstand kan een enorm verschil maken in het succes van je beursdeelname. Daar zijn verschillende belangrijke redenen voor. 

Met een goede locatie trek je meer bezoekers naar je stand. Denk aan plekken in de looproutes, bij de ingang of in de buurt van populaire stands of horecagelegenheden.

Een opvallende locatie maakt meer indruk. Kies een plek met voldoende open ruimte en vermijd concurrentie met grote objecten of andere stands.

Diverse beurzen werken met vakgebieden en thema-zones. Bepaal waar je ideale bezoekers zich bevinden op de beurs en kies een locatie die hier dichtbij is. Zo vergroot je de kans dat je de juiste mensen ontmoet.

Leestip. Wat is een goede plek op de beursvloer? Dat lees je in ons blog over de beste plekken voor jouw stand.

Lees ook: Wat is een goede plek voor je beursstand?

https://beursstand.nl/blog/Wat-is-een-goede-plek-voor-je-beursstand/

5. Wat doe ik met drukwerk?

Op een beursstand is het gebruikelijk dat je iets weggeeft en misschien heb je daar nu al ideeën over. 

Wil je flyers of folders aanbieden, begin dan op tijd met het samenstellen en ontwerpen en ga in overleg met de drukker. Misschien zijn je wensen niet direct te realiseren of heeft het meer tijd nodig. Doe je dit allemaal op het laatste moment, dan kun je voor vervelende verrassingen komen te staan en het leidt tot stress.

Naast klassieke middelen zoals brochures en flyers, kun je ook interactieve media inzetten om je beursstand te activeren. Denk aan:

Touchscreens. Bezoekers kunnen op een touchscreen informatie opvragen, producten configureren of spelletjes spelen.

Virtual reality. Laat bezoekers virtueel kennismaken met je product of dienst.

Augmented reality. Combineer de fysieke wereld met digitale elementen, bijvoorbeeld door productinformatie te tonen op de smartphone van de bezoeker.

Social media. Stimuleer bezoekers om je te volgen op social media of om foto's te delen van je stand.

Interactieve media maken je beursstand een stuk levendiger en aantrekkelijker. Bovendien is het een goede manier om data te verzamelen over de interesses van je doelgroep.

Tip. Combineer drukwerk met interactieve media voor een optimaal resultaat. Laat bezoekers bijvoorbeeld een brochure scannen om meer informatie te krijgen op hun smartphone.

Lees ook: 7 technologieën om interactie op de beursstand te vergroten

https://beursstand.nl/blog/zeven-soorten-technologie%C3%ABn-om-interactie-op-de-beursstand-te-verbeteren/ 

6. Wie maken er deel uit van mijn standcrew?

In je eentje op een beurs staan is te druk. Neem daarom altijd minimaal 1 of 2 collega’s mee en bepaal van tevoren wie daarvoor geschikt is. Dat hoeven niet je grootste vrienden te zijn, maar kies de mensen die de beste bijdrage leveren aan je doelstellingen en die je aanvullen. Zo kun je de taken verdelen.

Let bij het samenstellen van je crew op de volgende punten:

  • Zorg dat je standbemanning jouw producten en diensten goed kent en kan uitleggen aan de bezoekers.
  • Kies collega's die goed kunnen communiceren met bezoekers, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Kies mensen die enthousiast zijn over jouw bedrijf en hun passie kunnen overbrengen op de bezoekers.
  • Zorg ervoor dat je crew er representatief uitziet en past bij de uitstraling van je bedrijf.
  • Investeer in een goede en plezierige samenwerking. Volg eventueel voor de beurs een training of workshop. 

De standcrew is het gezicht van je bedrijf op de beurs. De medewerkers spelen een cruciale rol in het informeren, enthousiasmeren en werven van leads en klanten. Kies daarom de beste mensen. 

Lees ook: Checklist stand bemanning: wat iedere exposant moet weten

https://beursstand.nl/blog/Checklist-stand-bemanning-wat-iedere-exposant-moet-weten/

7. Waar ga ik overnachten?

Ben je van plan om te overnachten tijdens de beurs, reserveer dan tijdig een kamer. Je bent niet de enige met dit plan en hotelkamers zitten vaak ruim van tevoren vol. Of je bent aangewezen op een duurdere locatie.

Maak gebruik van loyaliteitsprogramma's van hotels en boek je kamer(s) zo vroeg mogelijk. Dan kun je profiteren van extra voordelen, zoals gratis ontbijt of upgrades. Op de website van de beursorganisatie vind je vaak speciale hotelarrangementen voor beursbezoekers. 

Kijk ook naar Airbnb en huur een kamer of appartement van een local. Zo bespaar je mogelijk veel geld.

Meer vragen die je wil stellen tijdens je voorbereiding

Tijdens de voorbereiding op je beursdeelname kun je nog veel meer - korte - vragen stellen. Dit zijn ze in vogelvlucht. 

8. Hoe onderscheidt je stand zich?

Op een beursvloer staan tientallen en soms zelfs honderden stands. Hoe valt die van jou op? Ga er niet vanuit dat bezoekers zomaar naar je toekomen en maak echt wat bijzonders van jouw plekje. Inspiratie krijg je onder andere door regelmatig zelf beurzen te bezoeken. Maar wij informeren je natuurlijk ook graag over de mogelijkheden.

Haal het maximale uit exposeren. Neem vandaag nog contact met ons op en reserveer je unieke beursstand

Je kunt ons bereiken op 055-3238555 of op info@beursstand.nl

9. Hoe werf ik bestaande klanten voor mijn beursstand?

Je verkoopt makkelijker aan bestaande klanten dan aan mensen die je nog niet kennen. Sowieso is het goed om contact met ze te houden en dat kan ook op een beurs. 

Stuur voor de beurs een persoonlijke uitnodiging (het liefste op papier) en stel ze wat leuks in het vooruitzicht als ze de uitnodiging bij de stand inleveren. Het is een sympathieke actie en leidt vaak weer tot nieuwe opdrachten.

10. Welke mensen wil ik ontmoeten op de beurs?

Een zakelijke beurs is de ideale plek voor het opdoen van waardevolle contacten. Omdat iedereen tijdens de beurs druk is, is het verstandig vooraf te bepalen wie je wilt spreken en met welke reden. Mensen waar je aan kunt denken zijn:

  • Klanten
  • Journalisten
  • Leveranciers
  • Concurrenten
  • Mogelijke partners

11. Hoe laat ik bezoekers stoppen bij mijn beurs?

Op een beurs lopen bezoekers langs je stand. Hoe zorg je er voor dat ze bij jou stoppen en ze het gesprek aangaan? Dat zit hem in de aankleding van de stand, het aanbieden van weggevers (eten werkt altijd) en je openingszin. Die moet prikkelen en verleiden tot een vervolg. 

Begin het gesprek daarom niet met algemeenheden, maar bedenk een fascinerende zin waarmee je meteen de aandacht grijpt. Tip. Test dit ook! Verzin er 2 of 3 en kijk welke het beste werkt. Het is een kleine moeite en kan een groot verschil maken.

12. Hoe presenteer ik mij non-verbaal?

Volgens onderzoekers is 70% van de communicatie non-verbaal, en binnen een fractie van een seconde bepalen mensen - onbewust - of ze iemand aardig vinden of niet. Dat zijn schokkende cijfers waar je wel wat mee kunt. Bijvoorbeeld door te oefenen met je houding,  stemvolume en door stevig te staan. Zo maak je op de beurs een krachtiger en overtuigender indruk.  

13. Wat doe ik met social media?

Social media, en dan met name LinkedIn, zijn zeer interessant voor deelnemers en bezoekers aan een beurs. Spreek je interessante mensen, vraag ze dan meteen of je mag ‘connecten’ op LinkedIn. Je kunt zelfs een laptop of tablet meenemen om dat direct te doen. 

Heb je er op de beurs geen tijd voor, wacht dan niet te lang zodat je precies weet wie wie is, en wat jullie hebben besproken. Bij LinkedIn kun je aantekeningen maken bij contactpersonen en de informatie zit dan nog vers in je hoofd.

14. Welke kleding trekken we aan in de stand?

Een manier om op te vallen op een beurs is het dragen van speciale kleding. Wil je petjes, T-shirts of bodywarmers laten bedrukken met een opvallende print, informeer dan in een vroeg stadium naar de mogelijkheden. Net als bij drukwerk kan de levertijd langer zijn dan je verwacht.

15. Hoe promoot ik de beursdeelname in onze nieuwsbrief?

Verstuur je regelmatig e-mail nieuwsbrieven, dan is dit een mooi medium om relaties te attenderen op je beursdeelname. Dat kan eenmalig zijn in een kort mailtje, maar ook meerdere keren in aanloop naar de beurs of misschien zelfs in een speciale beurs-editie van de nieuwsbrief. Lees onze gratis tips voor e-mailmarketing bij beurzen.

16. Welke spullen moet ik zeker meenemen?

Op een beursvloer aankomen en ontdekken dat je belangrijke spullen bent vergeten, je moet er niet aan denken. Stel daarom vooraf een lijst op met spullen die je niet mag vergeten en vul die lijst geregeld aan. Denk ook aan voor de hand liggende zaken als een schaar, vuilniszakken, paperclips, naald en draad, ducttape, elastieken etc. Je weet maar nooit wanneer je het nodig hebt.

NEEMT U DEEL AAN EEN BEURS?

JE KUNT ONS BEREIKEN OP 055-3238555 OF OP info@beursstand.nl

17. Welke schoenen trek ik aan?

Je staat er waarschijnlijk niet direct bij stil, maar een of meerdere dagen op een beurs staan is fysiek inspannend. Zorg daarom voor prettig zittende kleding en een goed paar schoenen. Je voeten zijn er blij mee.

18. Hoe voorkom ik dat ik te pusherig word?

Als mensen ergens een hekel aan hebben is het opdringerige verkopers. Ze willen zelf kiezen, of in elk geval dat gevoel hebben. Je staat op een beurs met een commercieel belang en dit wil je realiseren zonder té pusherig te zijn. 

Denk voor je beursdeelname na over je gespreksstrategie. Welke argumenten draag je bijvoorbeeld aan en welke open vragen kun je stellen om het echt een gesprek te laten zijn? Wat gaat jouw strategie worden voor een beter beursgesprek?

19. Kan ik mijn product of dienst demonstreren?

Praten over een product of dienst is interessant, maar bezoekers willen het zien. Wat kun je verzinnen om een demonstratie te geven en wat heb je daarvoor nodig? Zorg dat die spullen op de stand klaarstaan, zodat je meteen kunt laten zien wat jouw aanbod de bezoeker oplevert. 

20. Wat doe ik na mijn beursdeelname?

Met deze 20 vragen wordt jouw beursdeelname geheid een succes. Na de beursdeelname ben je er echter nog niet, want je wilt de contacten zo snel mogelijk opvolgen. Verzin daar ook een plan voor en smeed het ijzer als het heet is. Reserveer ook tijd voor een evaluatie. Vragen die je daarbij kunt stellen zijn:

  • Wat was mijn beste openingszin?
  • Wat zeiden bezoekers over mijn product of dienst?
  • Hoe gingen de demonstraties?
  • Wat was goed aan de inrichting van de stand en wat kon beter?
  • Hoe presenteerden concurrenten zich en wat was hun assortiment?

En ga zo maar door. Ontdek de antwoorden op deze vragen - en nog veel meer - in het blog van Expo Beursstand. 

https://beursstand.nl/blog/

Onderscheidende beursstand cruciaal voor beurssucces

Op een beursvloer vol met stands is het een uitdaging om de aandacht van bezoekers te trekken. Je wilt dat ze naar jouw stand komen, je producten bekijken en met je in gesprek gaan. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Een onderscheidende beursstand is hierbij cruciaal. Een stand die opvalt en waar bezoekers graag naartoe gaan. Dit bereik je door creatief te zijn met het ontwerp, interactieve elementen te gebruiken, activiteiten te organiseren, een goede sfeer te creëren en je stand online te promoten.


Ontvang gratis 3D-standontwerp

Door te investeren in een onderscheidende beursstand vergroot je de kans op beurssucces. Je trekt meer bezoekers naar je stand, werft meer leads en behaalt een hogere ROI op je beursdeelname.

Wil je meer weten over hoe je een onderscheidende beursstand realiseert? Neem dan contact met ons op. We adviseren je graag over het ontwerp, de inrichting en de invulling van je stand. En we maken graag én gratis een 3D-standontwerp, zodat je mogelijkheden echt voor je ziet.

Meer weten? Neem nu contact op met een van onze experts


Op zoek naar een huurstand in Europa?

Kies uit meer dan 1000 ontwerpen, gebaseerd op je standgrootte en beurslocatie

Op zoek naar innovatieve beursstands?

Meer dan 900 beursstand design ideeën, inclusief prijs voor aankoop of huur voor uw volgende beursuitstraling.

Uw nieuwe beursstand

Laat ons alle vragen weten en wij nemen contact met je op.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Modificaties nodig? Geef ons specifieke informatie en wij creëren een gepersonaliseerd ontwerp voor je.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Op zoek naar rebranding? Geef ons de details en ontvang gratis een ontwerp

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Vraag je gratis 3d design aan

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mijn standideeën

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Bel mij terug

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Bezoek onze showroom

:
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.