Toen we net te maken hadden met Corona en we vroegen naar toekomstige beursdeelnames zat de schrik er bij velen goed in. “Ik stel mijn collega’s niet aan risico’s bloot” en “de bezoekers komen niet”. Zelfs verwachtte men dat bij een verbeterde situatie het nooit meer zou worden als hoe het was. Termen als “het nieuwe normaal” deden hun intrede.
Er zijn achter de schermen veel gesprekken gaande om de evenementenbranche in de breedste zin weer op gang te helpen. Inmiddels zijn er proefevenementen gehouden. En nu kijken we verder.
In evenementenland maken we ons langzaam op voor een terugkeer naar de evenementen- en beurshallen. Fieldlab heeft zijn eerste testevenementen gehouden en het wachten is nu nog op de uitkomsten ervan.
Te duur, ouderwets, Ingehaald door virtuele evenementen of inefficiënt: als je de tegenstanders ernaar vraagt hoor je al gauw deze argumenten, Terecht?
Het licht komt van de Fieldlab evenementen. Die krijgen in januari een vervolg. Een x-aantal evenementen wordt gehouden met “publiek”. Zo zijn er twee voetbalwedstrijden, een congres en een theater voorstelling aan gewezen als test evenement.
Waar staat de glazen bol zou je je bijna afvragen. Want er is niet echt een goed antwoord op te geven. Hoe reageren exposanten en bezoekers straks als er ingeënt gaat worden tegen Covid-19. Het lijkt erop dat dit de basis moet worden waaruit we ons vertrouwen gaan tanken.
Nog even en we gaan maand 10 in van een wereld waarin we hebben moeten leren dat we als mens toch pijnlijk hard geraakt kunnen worden. Tien maanden waarin Covid-19 onze manier van doen veranderde. En we keren wel weer terug naar onze oude manier van doen. Maar het is toch allemaal wel iets gecompliceerder dan gedacht of gehoopt.
Nog niet denk ik alleen wel eens. Maar nu is je website eigenlijk het platform dat steeds beschikbaar is voor mensen die zelf op zoek zijn naar informatie. Belangrijk daarbij is natuurlijk dat je ervoor zorgt dat je goed in de online zoekmodules als Google en Bing gevonden wordt.
Tot in het voorjaar van dit jaar keken veel standbouwersnog intensief naar exposantenlijsten van beurzen, die plaats zouden vinden over een maand of 4 tot 6. En dan benaderen ze (we) de exposant met de vraag of men nog een standbouwer zoekt.