Natuurlijk, alles wat we doen is aan verandering of ontwikkeling onderhevig. Toen er nog geen internet was (ja, die tijd hebben velen onder ons mee gemaakt), haalden we onze informatie uit de Gouden Gids of advertenties uit kranten. En adverteerden we volop in gedrukte media of via de STER op televisie. En gingen we naar een vakbeurs om nieuwe (of oude) klanten en andersom leveranciers te ontmoeten. Het was de plek waar je de nieuwste ontwikkelingen aantrof.
Met de intrede van internet veranderde er toch een aantal dingen.
Internet heeft ons doen en laten versneld. Tegenwoordig is het al bijna niet meer bij te houden war er allemaal op social media wordt verkondigd. Product lanceringen hoeven niet meer te wachten op de beurs, die over 5 maanden plaatsvindt. Is de marketingstrategie bepaald, dan staat het the next minute op internet. Maar maakt dit dat de rol van beurzen uitgespeeld raakt?
Die rol is kleiner geworden in de loop der jaren. Dat hebben we allemaal kunnen waarnemen. Toch zijn er nog veel publieke- en vakbeurzen. En daarmee zijn velen het in person contact blijven omarmen. Hoeveel beter kun je ook direct een reactie krijgen van een potentiële klant dan op een beurs? Op het internet kun je best veel tracken maar een directe persoonlijke reactie krijg je niet.
En sterker nog; als er nu iets wel duidelijk is geworden uit deze periode van Covid-19, met al zijn lockdowns, is hoe gesteld we eigenlijk zijn op persoonlijk contact. Hoe het gemis ertoe leidt dat we niet meer zo goed van elkaar weten wat we doen. Zoomen, teamen, meeten, het is er allemaal wel, maar we zijn (nog?) niet enthousiast.
In de vele gesprekken die Expo collega’s voerden blijkt eigenlijk vooral de wens van onze klanten, exposanten, om weer “live” in contact te komen met hun klanten. Het virtuele wordt ook (nog?) niet volop omarmd.
En het goede nieuws is: als je je beursmarketing straks bewust toepast biedt de (vak)beurs volop kansen. Welke?
Deelnemen aan een beurs draagt bij aan het halen van bedrijfsdoelstellingen
Hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk is het doel van de beurs resultaat behalen op de korte of lange termijn. Gezelligheid is leuk, en dat is het vaak ook, maar je ROI doorslaggevend. Resultaat kan zijn een hogere omzet, maar ook zoveel mogelijk nieuwe contacten of een product lanceren of, sponsoren werven voor ideologische doelen. Je probeert dus in feite je onderneming te verkopen. Met het uiteindelijke doel je omzet te vergroten.
Daar heb je een goede propositie voor nodig. Een éénduidige boodschap. Want waarom moet die bezoeker nou uit al het aanbod persé voor jouw onderneming kiezen. Wees dus niet méér van hetzelfde of net iets anders dan de rest. Probeer uniek te zijn in je boodschap of beurspresentatie.
Een beurs blijft een ideale plek om in contact te komen met nieuwe en bestaande klanten. Naast de gezonde spanning die leeft bij de exposant zijn ook de beursbezoekers erg gemotiveerd en in de juiste stemming. Voor de bezoeker is het vaak ook een aangenaam dagje weg in plaats van another day at the office. Het opdoen van nieuwe kennis en zien van nieuwe oplossingen geeft de bezoeker ook weer impulsen om de eigen onderneming verder te ontwikkelen.
Een goed gesprek op de beurs met een lead levert altijd kansen op.