Een beursstand kun je kopen en huren. Kopen is op termijn goedkoper, maar huren heeft ook voordelen. Maak de juiste keuze aan de hand van deze afwegingen.
Een eerste indruk kun je maar een keer maken. Daarom is het essentieel dat een beursstand opvalt en potentiële klanten aanspreekt. Het is het eerste wat ze zien.
Een beursstand huren of kopen is vaak een lastige keuze. Exposeer je vaker dan 4 keer, dan is kopen doorgaans goedkoper. Maar dit vergt wel een flinke investering ineens en je bent minder flexibel. Kies daarom bewust aan de hand van de 5 afwegingen in dit artikel.
1. Beursstand huren vergroot flexibiliteit
Elke beurs en elk publiek is anders. Met een gekochte beursstand kun je hier lastig op inspelen. Het basismodel is min of meer hetzelfde. Vervangbaar drukwerk geeft wel wat flexibiliteit, maar dit is onvergelijkbaar met een compleet andere beursstand.
Kies je voor een beursstand huren, dan kun je eindeloos experimenteren met het formaat en de aankleding van de stand. Dit is ideaal als je op sterk uiteenlopende locaties staat en streeft naar maatwerk. Klein, groot, neutraal of juist bontgekleurd: probeer het uit en kijk wat werkt.
De ervaringen met een huurstand neem je mee naar toekomstige beurzen. En is zeer waardevol bij de speurtocht naar een koopstand. Je zit nog nergens aan vast.
2. Beursstand huren zorgt voor gemak
Dagelijkse werkzaamheden kosten veel tijd. Moet je ook nog een beurs voorbereiden, dan wordt het snel teveel. Want waar haal je de tijd vandaan? Een beursstand huren haalt druk van de ketel.
Bij een huurstand is op- en afbouw en onderhoud vaak inbegrepen. Ook zijn opslag en transport overbodig. Daardoor kun jij je concentreren op je hoofdtaken: het bedenken en uitdragen van een ijzersterk verhaal. En het selecteren van een opvallende beursstand, waar je dit het beste mee uitdraagt.
3. Gehuurde beursstand beschikbaar in elke prijsklasse
Op de beursvloer lijkt groter vaak beter. Maar is dat echt zo of is het een aanname? Je merkt het pas als je het test en dit kan laagdrempelig met een huurstand. Zo is de keuze enorm en kun je experimenteren met bijvoorbeeld:.
- Pop-up displays
- Modulaire stands
- Full-color beurswanden etc
Huurstands zijn er in alle prijsklassen. En ook dit biedt voordelen, want je kunt relatief voordelig uitproberen wat past bij jouw branche, beurs en doelgroep. Misschien ben je wel net zo succesvol met een kleine beursstand? En blijkt de kleur van je stand veel belangrijker dan het formaat?
4. Ineffectieve beursstand kost ook geld
Je kunt elke euro maar een keer uitgeven. Daarom lijkt het verstandig om vast te houden aan een oude, beproefde beursstand. Toch kan dit je ook omzet kosten, want trends komen en gaan. En de concurrentie op de beursvloer is moordend. Trek je niet direct de aandacht, dan lopen bezoekers je stand voorbij.
Twijfel je over de effectiviteit van je huidige beursstand? Dan kun je wellicht eenmalig een beursstand huren. Beschouw het als leergeld en noteer nauwgezet de resultaten. Er bestaan volop succesverhalen van exposanten die met een nieuwe stand veel meer leads en klanten aantrokken. Simpelweg omdat de stand opeens voor ze ging ‘werken’. Het zou toch jammer zijn als je daar pas jaren later achter komt.
5. Accessoires voor beursstand huren als alternatief
Een compleet nieuwe beursstand huren is een forse investering. Is je budget ontoereikend of is dit nog een stap te ver? Kijk dan ook eens naar beursstand-accessoires. Daarbij kun je denken aan o.a. bannerstands, counters, tafels, stoelen en beurswanden.
Met bedrukte roll-up banners geef je een bestaande stand in een handomdraai een frisse, nieuwe uitstraling. En speel je je meer in de kijker bij de mensen die je wilt bereiken.
Beursstand huren of kopen: kies bewust Niemand wil te veel betalen. Daarom lijkt de keuze tussen een beursstand kopen of huren een makkelijke. Na 3 a 4 keer exposeren verdien je de koopstand terug. De besparing is echter relatief en dit geldt zeker als je een wispelturig publiek wilt bereiken en weinig ervaring hebt met event- en beursmarketing.
Een gehuurde beursstand geeft je gemak en flexibiliteit tegen een lagere directe investering. Met de ervaringen die je opdoet weet je steeds beter wat werkt bij jouw branche en publiek. En vergroot je doelgericht je rendement op toekomstige evenementen. De extra investering kan daardoor prima uitpakken.