Klanten vinden je tegenwoordig eerder online dan op een vakbeurs. Gelukkig kunnen de twee elkaar versterken, met een slimme contentstrategie. Ontdek hoe.
Een vakbeurs was vroeger dé plek om in contact te komen met toekomstige klanten. Tegenwoordig vinden ze je online. Gelukkig kunnen de twee elkaar wel versterken, met een slimme contentstrategie. In dit artikel ontdek je hoe.
Het is bijna niet meer voor te stellen dat we vroeger geen internet hadden. Tegenwoordig is het wereldwijde netwerk overal: op je telefoon, tablet, computer en zelfs in broodroosters en lantaarnpalen. Voor het ontdekken van nieuwe producten en diensten hoeven we dan ook niet meer naar een publieks- of vakbeurs. Die vind je online. De rol van beurzen verandert daardoor van verkopen naar het maken van verbindingen. Want bij grote beslissingen zal altijd de behoefte blijven bestaan aan een persoonlijk gesprek.
Beurzen en social media kunnen elkaar enorm versterken. Door online zichtbaar te zijn leren potentiële klanten je kennen. Met de juiste balans tussen online en offline houd je blijvend contact. Veel ondernemers zien wel de kracht van social media, maar vinden het lastig om het structureel in te zetten. Dit stappenplan helpt daarbij.
Social media inzetten voor beurzen begint met een contentstrategie
Via social media kun je bedrijfsdoelen behalen. Zet je de kanalen in aan de hand van een vooraf bepaalde contentstrategie dan heeft dit talloze voordelen:
Een van de nadelen van social media is dat het zoveel tijd kost, maar via deze stappen kun je daar wat aan doen.
1. Bepaal doelen
Sta allereerst stil bij deze vragen:
Bepaal je doelen bij voorkeur SMART. In het artikel over KPI’s lees je er meer over.
2. Bepaal je presentatievorm
Nu je weet welke boodschap je wilt uitdragen kun je nadenken over de vorm. Gebruik je bijvoorbeeld de aanspreekvorm je of u? En wat doe je met beeldmateriaal? Werk je in een team, dan is het verstandig om hier afspraken over te maken.
3. Denk goed na over de mensen die je wilt bereiken
Als je iedereen probeert te bereiken, bereik je vaak niemand. Je boodschap is simpelweg te algemeen en spreekt niemand aan. Inventariseer daarom wat mensen nu van je organisatie vinden en vorm een zo goed mogelijk beeld van wie je wilt bereiken. Hoe concreter dit is, hoe makkelijker je hen aanspreekt.
4. Bepaal je social media kanalen
Waarschijnlijk heb je al verschillende social media kanalen vastgelegd. Is dit nog niet het geval, doe dit dan alsnog en kies bewust. Enkele vuistregels:
Zoals je ziet is het aanbod aan sociale netwerken enorm, en dit zijn ze nog lang niet allemaal. Stort je daarom niet zomaar op elk kanaal en kies bewust.
5. Bepaal hoe vaak je content plaatst
Een van de grote uitdagingen van social media is consequent updates plaatsen. Gelukkig zijn er diverse tools die je daarbij kunnen helpen. Het is belangrijk om vooraf een realistische planning te maken, want je begint al snel te ambitieus. Ook hierbij weer enkele vuistregels:
Facebook: maximaal 2 berichten per dag
Twitter: tussen de 5 en 10 berichten per dag
LinkedIn: 1 inhoudelijke update per dag
Pinterest: 2 a 3 berichten per dag