E-mail follow-up na beursdeelname: 10 razendhandige templates

april 29, 2019

Goede standbouwer kiezen: check. Een geschikte beursstand huren: check. Je beursstand inrichten zodat hij voortdurend leads trekt: check. Wat kan er nu nog misgaan? Dat is meer dan je denkt.

Na een beurs wil je van geïnteresseerde beursbezoekers zo snel mogelijk klanten maken. Wacht je te lang met de follow-up? Dan verliezen potentiële klanten hun interesse, of kiezen ze een andere aanbieder. Een goed follow-up proces is daarom ontzettend belangrijk.

Leads en prospects die je in je beursstand werft, kun je op verschillende manieren opvolgen. Spreek met de belangrijkste leads bij voorkeur persoonlijk af, ook al kost dat veel tijd. Persoonlijke aandacht vindt iedereen fijn en je creëert zo wederkerigheid. Voor wat, hoort wat.

Leads telefonisch benaderen is een goede tweede optie, hoewel de kans bestaat dat je ongelegen belt. Een derde mogelijkheid is het sturen van follow-up e-mail. Het is minder persoonlijk, maar je laat het initiatief bij de ontvanger en kunt snel veel mensen bereiken.

Met follow-up via e-mail kun je veel bereiken, op voorwaarde dat je het slim en strategisch aanpakt. Deze tips helpen daarbij.

neemt je deel aan een beurs?

Begin direct. Kies je stad en standontwerp en zet hem volledig naar je hand.

Follow-up emails na stand op beurs: titel is essentieel

Iedereen ontvangt veel e-mail en als iets eruit ziet als reclame klikken de meeste mensen het weg. De afzender van een e-mail is daarom essentieel om direct de aandacht te trekken. Dit lukt het beste als een beursbezoeker je naam herkent.

Gebruik bij voorkeur je eigen naam als je een mail stuurt, al dan niet gecombineerd met de bedrijfsnaam. Bijvoorbeeld zo: Karin van Expo Beursstand. Bij vrouwennamen schijnen ontvangers de mail sneller te openen. Daar kun je mee experimenteren.

Mail ook zo kort mogelijk – of zelfs tijdens – de beurs. Dan zit je nog in het hoofd van de beursbezoeker.
Na naam van de afzender is de onderwerpregel onmisbaar. Bij veel e-mailprogramma’s zien mensen alleen een naam en onderwerpregel. Die bepalen of iemand de e-mail opent of niet. Het is daarom belangrijk om in de onderwerpregel te prikkelen en de ontvanger iets waardevols in het vooruitzicht te stellen.

Het Amerikaanse bedrijf Hubspot deelt op zijn site verschillende succesvolle onderwerpregels van de Sales-afdeling. Voorbeelden zijn:

Algemeen
  •  Hoe kunnen we je [bedrijfsdoel] verbeteren?
  •  10 gratis strategieën om [bedrijfsdoel] te verbeteren
  •  Zullen we hier 10 minuten over bellen?
  •  [Voornaam], een korte vraag
  •  Mijn gedachtes over [informatie op website beursbezoeker o.i.d.]
  •  Ideeën voor jullie [bedrijfsprocessen/strategie/productlancering]
Als je niets hoort
  • Ben je nog steeds geïnteresseerd in ons product / onze dienst?
  • [Voornaam], heb je nog nieuws voor ons?
  • Laten we de krachten bundelen
  • Laten we ter zake komen

 

Follow-up na beursbezoek als het vervolg uitblijft

De kosten voor een beursstand kunnen snel oplopen. Doe er daarom alles aan om zoveel prospects en leads te benaderen, en ze te overtuigen van je voordelen. Nee heb je, en ja kun je krijgen.

Als alles goed gaat, reageert de beursbezoeker positief op je toenadering en ontstaat een gesprek. Idealiter leidt dit tot een verkoop, maar in veel gevallen bloedt het ook dood. Met deze e-mail trek je de conversatie weer vlot en hoef je de lead niet af te schrijven.

Onderwerp: Volgende stap?

[Voornaam],
ik mail je om te vragen wat onze volgende stap kan zijn.
Laat me weten als ik iets voor je kan betekenen, of als je vragen hebt.
Dank voor je reactie en ik hoor graag van je

Met vriendelijke groet,
————-
Je kunt uiteraard andere woorden gebruiken, zolang de strekking maar hetzelfde blijft. Leg het initiatief bij de ander, stel je dienstbaar op en probeer het contact in stand te houden.

Refereer ook altijd even aan je beursstand. Misschien is de ander gewoon te druk en je vergeten? Met een vriendelijke herinnering kun je het contact heractiveren.

Sluit je mail altijd af met een P.S. Bijna iedereen leest deze. Dit biedt een gouden kans om je grootste voordeel nog eens onder de aandacht te brengen.

Follow-up e-mail na beursdeelname als je niet verder komt

Soms kom je niet verder omdat je niet de juiste persoon benadert. De bezoeker aan je beursstand is bijvoorbeeld geïnteresseerd, maar gaat niet over het budget. Of er is iemand anders binnen de onderneming die eerst toestemming moet geven. In dat geval kun je daar naar vragen, bijvoorbeeld met deze e-mail:

Onderwerp: Re: juiste persoon?

[Voornaam],

Dit is een reactie op mijn vorige e-mail. Daarop heeft niemand van jullie team gereageerd. Als het zinvol is om van gedachten te wisselen plan ik graag een afspraak in.
Als dit niet lukt, wie kan ik dan het beste benaderen?

Dank voor je hulp,

Naam en handtekening
——————

Het komt misschien wat drammerig over, maar als je vriendelijk blijft en de juiste woorden kiest kan het resultaat enorm zijn. Als de ontvanger echt baat heeft bij jouw product of dienst help je hem bovendien: je zorgt dat hij of succesvoller wordt. Die overtuiging mag je best uitdragen.

Geeft de lead het e-mail van een collega door, stuur dan deze mail:

Juiste persoon [product / dienst]

[Voornaam],

[persoon 1] lijkt het zinvol om een afspraak te maken. Wanneer zou je kunnen?

Naam en handtekening
———–

Krijg je een reactie? Bedank de verwijzer dan voor de moeite, bijvoorbeeld met dit antwoord:

[Voornaam],

Hartelijk dank voor de snelle reactie, vorige week. We hebben inmiddels gesproken met [persoon 2] en we bekijken de mogelijkheden. Zodra er nieuws is laat ik dit weten.

Hartelijk dank voor je inspanningen,

Naam
—-

——————

Krijg je geen reactie op de e-mail? Wacht dan minimaal 7 dagen, stuur de mail nogmaals en voeg als extra tekst toe:

[Voornaam],

Ik heb vorige week niets meer van je gehoord. Als het zinvol is om af te spreken, wanneer zou dit dan kunnen? Als dit niet zo is, wie kunnen we dan het beste benaderen?

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Naam en functie
———-
Hoor je nog steeds niets, dan kun je eventueel na een maand een laatste poging wagen.

Onderwerp: toestemming om dossier te sluiten

[Voornaam],

De afgelopen maand hebben we contact gehad over product of dienst X. Op dit moment sluit ik de dossiers van de afgelopen maand en we hebben recent geen contact meer gehad. Meestal zijn daar 2 redenen voor:
1.    Je bent te druk
2.    Je bent niet geïnteresseerd
Als je niet geïnteresseerd bent, mag ik je vermelding in ons CRM dan verwijderen? Als je wel geïnteresseerd bent, wat is dan een logische volgende stap?

Laat me weten als ik iets voor je kan betekenen, of als je vragen hebt.

Dank voor je reactie en ik hoor graag van je.

Met vriendelijke groet,
….
————-

Nog 2 handige follow-up e-mails na een beursdeelname

Hubspot deelt op zijn site talloze interne e-mails die de verkoopafdeling gebruikt voor follow-up acties na een beurs. Dit zijn er 2, vrij vertaald. Bezoek de website van Hubspot voor meer voorbeelden en laat je inspireren.
—-

Onderwerp: Enthousiast over de ontwikkelingen bij bedrijf X
Hallo [voornaam],

Wat een geweldige beurs was … Hopelijk heb je genoten en meer ontdekt over de mogelijkheden van (ons product) voor het oplossen van (probleem).

Ik ben ervan overtuigd dat (probleem) een van je topprioriteiten is. Daarom mail ik je deze (checklist, brochure, video  o.i.d.) met waardevolle tips ter ondersteuning. Als je meer informatie wilt over (bijlage) dan sta ik je graag telefonisch te woord.

Laat me weten als je vragen hebt of aanvullende informatie wilt. Ik sta voor je klaar.

Met vriendelijke groet,

—————–

Aangenaam je gesproken te hebben, [Voornaam]

Dag [voornaam],

Ik vond het erg plezierig om je gesproken te hebben op beurs X. Ik snap de uitdagingen waar je mee worstelt en hoe deze van invloed zijn op…

Zoals besproken mail ik aanvullende informatie over onze producten/diensten, de bijdrage die ze leveren aan het behalen van je bedrijfsdoelen en de oplossingen die ze bieden voor [bedrijfsproblemen].

Laat me weten als je vragen hebt of aanvullende informatie wilt. Ik sta voor je klaar.
Met vriendelijke groet,

Beste beursstand kan niet zonder perfecte follow-up

Elke eerlijke Nederlandse standbouwer kan je vertellen dat je er met een beursstand alleen nog niet bent. Je moet zelf beursbezoekers verleiden en overtuigen van je aanbod. Tijdens en vooral na de beurs. Dit kan door leads persoonlijk te benaderen. Persoonlijk, telefonisch of per mail.

Kies je voor leads benaderen per mail, doe het dan overtuigend en doelgericht. Dan haal je het maximale uit je beursstand kosten.

Succesvolle beurs begint bij ijzersterke beursstand

De beste follow-up mails ter wereld zijn niets waard zonder een ijzersterke en doelgerichte beursstand. Bij Expo Beursstand helpen we je graag met het ontwerpen, realiseren en optimaliseren van een beursstand waarmee jij je omzet vergroot.

Kies uit een enorme collectie mobiele en modulaire beursstands, die we volledig kunnen aanpassen aan jouw wensen en budget.

Ons team van ervaren professionals adviseert je graag over de beste stand voor jouw beursdeelname. Neem vandaag nog contact met ons op en mis geen enkele lead.

Mis geen klant met een aantrekkelijke modulaire beursstand. Neem nu contact op en ontdek hoe jij het verschil maakt.