Waar staat de glazen bol zou je je bijna afvragen. Want er is niet echt een goed antwoord op te geven. Hoe reageren exposanten en bezoekers straks als er ingeënt gaat worden tegen Covid-19. Het lijkt erop dat dit de basis moet worden waaruit we ons vertrouwen gaan tanken.
Er wordt natuurlijk het een en ander onderzocht. Hieronder een aantal resultaten uit een onder USA marketeers gehouden onderzoek.
Budget voor vakbeurzen
Aan marketeers in de USA werd gevraagd of hun 2020 budget voor vakbeurzen is gekort en zo ja met welk percentage. Daarvan bevestigde 68% deze vraag. Van de ondervraagde marketeers merkte 30% op dat hun budget met meer dan 60% is gekort. Is 30% dan veel of weinig kun je je afvragen als je het afzet tegen een pandemie van deze omvang.
De overgebleven 38% (van die 68%) merkte op dat hun budget gekort werd tot 50%. Van de ondervraagden gaf 32% aan dat er geen wijzigingen zijn. Je kunt dan dus concluderen dat er drie groepen zijn, die ongeveer even groot zijn. Serieus in budget gekort, gematigd gekort en niet gekort.
Vooruitzichten
Ook het vooruitzicht werd gepeild. Wat verwacht je als de beurzen weer terugkomen? Van de ondervraagden verwacht 13% dat het beursbudget niet terug komt op het oude niveau. 18% Verwacht het wel en 66% verwacht een niet volledig herstel van het budget.
Het werd ook kwantitatief gevraagd. Ook daar geldt weer dat je de groep in drieën kunt delen. Een veel lager budget, iets lager en hetzelfde scoren allemaal ongeveer 30%. Het percentage wat overblijft verwacht zelfs een hoger budget.