En daar tref je bezoekers die gericht naar dat evenement komen. Zij weten dat daar bedrijven hun producten of diensten tonen, waar zij naar op zoek zijn. Op dit moment is het het enige alternatief voor een live vakbeurs.
Je vindt daar waarschijnlijk sneller een potentiële klant dan in de jungle van Google en Bing. Daar winnen vooral die bedrijven, die het beste hun SEO voor elkaar hebben of over een groot “ad-budget” beschikken. Daarom ging je o.a. als exposant naar een beurs toen het kon. Daar komen alle gericht zoekende “leads” en kun je stiekem ook kijken wat de concurrent doet.
24/7/365
Maar met een virtuele omgeving kun je 24/7/365 ook nog een heleboel andere activiteiten zelf initiëren. Denk aan een webinar. Je selecteert vanuit je CRM een doelgroep, die je specifiek uitnodigt. Of een product launch. En dan beslis je zelf of je dat met een persoonlijke online presentatie doet of met product video’s en downloadable informatie.
Het is geen vervanging van een fysieke beurs
Daarvoor zijn er teveel verschillen. Je kunt nog zo goed je best doen om een goede impressie te maken met een online platform, maar het meeste vertrouwen komt toch uit een goed gesprek van persoon tot persoon. En ondanks dat je online prima gesprekken kunt voeren, is het toch andere koek.
De “kom, loop even mee”, “dat kan ik je daar laten zien”, “wil je een kopje koffie”; dat maakt dat je heel andere gesprekken krijgt. Er ontstaat makkelijker een eerste klik, een basis voor vertrouwen.
Ook als je met meerdere mensen een gesprek voert gaat dat online toch wat statig. Je krijgt veelal betogen waarnaar mensen luisteren en instemmen of niet. Als dat live gebeurt breekt een derde nog wel eens in met een opmerking. Dat maakt dat je als exposant moet proberen de regie te houden zodat het gesprek niet teveel van de hak op de tak gaat. Maar die levendigheid maakt zo’n groepsdiscussie wel interessanter dan de statische online gesprekken.
En voor veel mensen is het toch stiekem wel leuk om een dag over een beurs te struinen op zoek naar producten of diensten die je anders misschien niet vindt.
Maar….. Er zitten ook heel veel voordelen aan een virtueel evenement die in vorige artikelen al ruim aan bod zijn geweest. Dus een toekomst zonder fysieke en virtuele evenementen is ondenkbaar. Er komt een prima marketing tool bij om je doelgroep nog beter te bereiken.