Al jarenlang exposeert mijn bedrijf op de beurs Event. Dat loopt helemaal naar onze zin. We nodigen vooraf relaties uit en het is twee dagen lang druk in onze stand. Na afloop zijn we weer bijgekletst en hebben we een paar nieuwe contacten gelegd. Al na de eerste paar keer werd ik gevraagd om korte seminars te verzorgen op de beursvloer. Dat was eervol en leuk om te doen. Ik merkte dat ik mijn verhaal kwijt kon aan bezoekers die interesse hadden in het onderwerp. De titel en de omschrijving van het seminar bepaalden voor een deel de opkomst. Onze eigen mailing onder relaties deden de rest. Ook op de stand hadden we uitnodigingen liggen om het seminar te bezoeken, die gaven we weg alsof het om iets heel bijzonders ging. Als ondernemer of salestijger grijp je elk geschikt podium aan om je verhaal te doen. Op je eigen beurs tref je natuurlijk je ultieme doelgroep, dus daar moet je wat mee doen!
Situatie naar je hand zetten
Seminar ruimtes op beurzen bieden zelden een ideaal podium. Er is geluidsoverlast en de deelnemers zijn onrustig. Daar moet je op inspelen. Maak je presentatie zo interactief mogelijk. Kies een onderwerp dat tot de verbeelding spreekt. Maak duidelijke afspraken met de organisator over presentatievoorzieningen (powerpoint) en geluidsinstallatie. Test vooraf de installatie en je presentatie. Begin op tijd. Zorg dat je goed bent voorbereid en reserveer ruimte voor interactie. Wees concreet, gebruik voorbeelden. Spreek to-the-point, dit seminar is geen plek om te veel in detail te treden. Bedenk vooraf hoe je op het einde zoveel mogelijk kaartjes kunt verzamelen voor de opvolging. Je kunt bijvoorbeeld een samenvatting of een document met meer ideeën beloven en toesturen na afloop.
Inhoud en vorm
De vorm is minstens zo belangrijk als de inhoud. Wie gaat de presentatie geven? Kun je bijvoorbeeld een klant laten vertellen over jullie toegevoegde waarde? Een geweldige vorm is een neutrale interviewer met twee enthousiaste klanten. Je kunt dan bijvoorbeeld 2 cases centraal stellen. Het verhaal van de klant is geloofwaardiger en de cases maken het verhaal concreet. Ook kun je ervoor kiezen om een top-5 aan tips te presenteren. Prospects en relaties vertel je je eigen beste tips op basis van je ervaring. Daarmee kunnen zij zelf hun voordeel doen, of besluiten om je expertise in te huren. Je kunt je seminar ook heel verrassend insteken, bijvoorbeeld door een competitie te lanceren of te jureren. Dat soort vormen bieden veel mogelijkheid om er vakpers bij te betrekken. Op internet zijn veel originele vormen te vinden om je inhoud op een prikkelende wijze over te brengen.