Kleuren hebben een enorme impact op het succes van je beursstand. Dat blijkt uit de studie 'Impact van kleur op marketing' *. Kleur bepaalt voor zo'n 90% de visuele indruk die mensen van je merk hebben. De betekenis van kleur is echter subjectief.
Voorkeuren, ervaringen, opvoeding, culturele verschillen en context bepalen ook het beeld. Zo associëren we in het Westen de kleur rood met gevaar. Terwijl de kleur rood in de Chinese cultuur juist als heilig wordt beschouwd. Je moet dus voorzichtig zijn bij het kiezen van het juiste kleurenschema.
Het kost veel tijd en moeite om je beursdeelname voor te bereiden. Als je eenmaal op de beursvloer staat, wil je er alles aan doen om je publiek te bereiken. Kleur speelt daarbij een belangrijke rol, maar is vaak ongrijpbaar. In dit artikel kijken we naar de rol van afbeeldingen en kleurkeuze bij het ontwerpen van de ideale beursstand. Zodat jij straks het maximale haalt uit je marketingbudget.
Kies de juiste kleurencombinatie
Kleuren hebben meestal een natuurlijk effect op de biochemie. Elke kleur roept een reeks emoties op, en mensen reageren direct op kleur. Het gebruik van de juiste kleur kan de gewenste reactie oproepen. Zo onderscheid je je met felle kleuren van de massa. Voor de beursvloer is de filosofie "go bold or go home" daarom het overwegen waard. Maar dat is niet alles.
Je wilt kleuren voor je beursstand altijd strategisch kiezen. Kies voor een duidelijk contrast, zodat je je onderscheidt van anderen. Met de juiste kleurencombinatie op de achterwand kun je producten fraai uitlichten. Kies altijd kleuren die passen bij je organisatie en die je helpen bij het behalen van je doelen.
Gebruik kleuren uit bedrijfslogo
De vuistregel is om kleuren uit je bedrijfslogo te gebruiken. Maar wat doe je als je een andere kleur wilt gebruiken? Kies in dat geval kleuren in het verlengde van je logo. Analoge kleuren zijn kleuren die goed bij elkaar passen.
Borduur voort op de kleuren van je logo zoals ze zijn. Een effectieve beursstand sluit aan bij de kleuren en gewenste uitstraling van je bedrijf. Werk ook met complementaire kleuren. Kleuren als rood en geel vallen bijvoorbeeld snel op. Bovendien krijg de stand met tegengestelde kleuren een driedimensionale uitstraling.
Complementaire kleuren kun je gebruiken op andere plaatsen dan de wanden van de beursstand. Gebruik ze voor standaccessoires, uitrusting en personeelskleding. Maak het echter niet te bont en schreeuwerig. Online vind je verschillende kleurenwaaiers ter inspiratie. Gebruik een RBG of CMYK-kleurencirkel om bijpassende kleuren te kiezen.
Transformeer je beursstand met prachtige graphics
Het belangrijkste onderdeel van elke beursstand is de grafische vormgeving. Afbeeldingen en teksten zetten de toon voor de stand, en maken een extravagante beursstand mogelijk. Gebruik graphics bewust om het imago van je bedrijf te versterken en contact te maken met gewenste bezoekers. Aantrekkelijke graphics geven je stand diepte, waardoor hij aantrekkelijker oogt.
Kies altijd afbeeldingen van uitstekende kwaliteit, duidelijk en gedetailleerd, en met een relevant kleurenschema. Kies een aantrekkelijk display met vervangbare afbeeldingen, om terugkerende bezoekers te blijven boeien. Zelfs een eenvoudige display met een opvallende boodschap kan interessant zijn.
Zoals je ziet zijn er talloze opties. Dit maakt het soms moeilijk om de beste keuze te maken. Bundel daarom je krachten met experts en ervaren standbouwers, die weten wat werkt op de beursvloer. Dat vergroot je rendement en bespaart veel tijd en geld.
Tot slot
Er is geen toverformule om ieders smaak te bepalen. Toch is het belangrijk om na te denken over kleuren, als je een beursstand laat maken. Er zijn creatieve manieren om kleur te gebruiken in het ontwerp van je beursstand. Zo ben je uniek, opvallend en onweerstaanbaar voor de beursbezoekers die je wilt bereiken.
Over Expo Beursstand
Expo Beursstand heeft een ruime keuze aan hoogwaardige beursstands voor evenementen in Europa en de rest van de wereld. Laat een ijzersterke indruk achter en profiteer van onze uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Met 40+ jaar ervaring behoren we tot de bekendste standbouwers van Europa. Kies daarom voor dé experts voor je volgende beursdeelname in Europa.
Zoek je een aantrekkelijke beursstand voor je volgende beurs in Europa? Bel of mail ons nu.