Stel, je kunt met fikse korting last minute deelnemen aan een beurs. Dit klinkt aantrekkelijk, maar is dat ook zo? En waar moet je rekening mee houden? Ontdek het in dit artikel.
De jaren na de coronapandemie waren pittig voor beursorganisatoren. Marketingbudgetten van exposanten stonden onder en het lukte vaak niet om de volledige beursvloer gevuld te krijgen. Ook huurden vaste deelnemers minder vierkante meters. Daardoor bleef de organisatie – ook bij evenveel deelnemers – met lege plekken zitten.
Lege plekken op de beursvloer zijn nadelig. Zowel voor de portemonnee van de beursorganisator als voor het imago van de beurs zelf. Daarom bieden organisatoren soms last minute beursstands aan, om deze lege standruimtes alsnog gevuld te krijgen.
Bestaande exposanten kunnen voor een gereduceerd tarief hun standoppervlak vergroten. En twijfelende deelnemers worden met een aantrekkelijke aanbieding over de streep getrokken.
Last minute deelnemen aan beurzen, wel of niet doen?
Krijg je een aanbieding voor een last minute beursstand? Dan is de vraag natuurlijk of het verstandig is om hierop in te gaan. Want voor een prikkie een lege plek op de beursvloer vullen klinkt als een no-brainer. Maar is dat ook zo?
Nadelen van een last minute beursstand
Overweeg je last minute deel te nemen aan een beurs. Houd dan rekening met deze voor- en nadelen.
1. De beschikbare plekken bij een last minute aanbod zijn vaak de minst interessante van de beurs. Dit is logisch, want de beste plekken zijn natuurlijk als eerste weg. De plekken die overblijven zijn vaak tussenstands, stands die een beetje uit de loop liggen of stands met een minder courante afmeting. Je begint dus vaak met een achterstand.
2. Een ander nadeel is de beperkte voorbereidingstijd. Ga je in op het aanbod, dan moet je in no-time een goede beursstand bemachtigen.
Heb je een modulaire of mobiele beursstand op de plank liggen? Of exposeer je in een kleine stand met een bedrukte beurswand? Dan is dit geen probleem.
Moet je nog een standbouwer zoeken en een complete stand regelen? Dan geeft dat veel stress en zou de voorbereidingstijd wel eens te kort kunnen zijn, om het maximale uit je beursdeelname te halen.
3. Heb je al een beursstand, of weet je standbouwer er snel een te maken? Dan heb je nog steeds weinig tijd voor de marketing voor de beurs. Denk daarbij aan:
Door de snelle aanmelding heb je weinig tijd voor dit soort zaken, die wel onmisbaar zijn voor je beurssucces.
4. Sta ook kritisch stil bij de beperkte trainingstijd voor je standcrew. Als je medewerkers zich onvoldoende kunnen voorbereiden, kan dit leiden tot een onprofessionele uitstraling. Ook vergroot het stress en laten ze misschien grote kansen liggen. Kansen die ze na een effectieve salestraining wel zouden pakken.
5. Een laatste nadeel is een mogelijk gebrek aan expertise. Heb je weinig ervaring met beursdeelnames, dan komt er plotseling veel op je af. Je mist de tijd om te leren van eerdere deelnames en te profiteren van de ervaring van anderen.