Voor exposanten werken beurzen ook nog steeds. Zo blijkt uit onderzoek dat 40% van de mensen klant wordt na een persoonlijke ontmoeting. Een beursvloer is daardoor ideaal om snel veel mensen te ontmoeten. Maar dan moet je je tijd wel optimaal benutten. LinkedIn kan je daarbij helpen en wel op de volgende manieren.
1. Loop je LinkedIn-profiel kritisch na
Een actueel en aantrekkelijk profiel is een voorwaarde voor LinkedIn-succes. Bekijk je profiel kritisch voor je LinkedIn inzet voor het promoten van je beursdeelname. Aandachtspunten zijn:
- Bedenk een pakkende functieomschrijving
- Voeg de industrie toe waarin je werkzaam bent
- Plaats regelmatig updates en berichten, die toont LinkedIn op je profielpagina
- Schrijf een korte en prettige introtekst, waar een lezer echt iets aan heeft
- Verwerk zoektermen in de tekst, zodat je gevonden kunt worden via zoekmachines
- Voeg media toe om op te vallen, zoals afbeeldingen en video
- Wees specifiek, internetters lezen geen lange teksten
- Zet je ‘skills’ in de ideale volgorde, als je er meerdere hebt
- Volg relevante groepen, die zie je in het overzicht
- Vraag om aanbevelingen
- Toon een professionele en uitnodigende profielfoto
2. Plan vooraf afspraken in via LinkedIn
Vrijwel alle beursorganisators verspreiden een deelnemerslijst. Zorg dat je deze bijtijds hebt en bestudeer mede-exposanten. Zitten er partijen tussen die iets voor je kunnen betekenen?
Neem contact met ze op via LinkedIn en vraag om een kennismakingsgesprek. Omdat je op LinkedIn meteen iemands zakelijke profiel kunt bekijken, werkt dit vaak beter dan e-mail. De ander weet meteen wie hij of zij tegenover zich heeft.
Tip. Er zijn diverse handige diensten, waarmee je eenvoudig online afspraken in kunt boeken. Geef de tijdstippen op waarin je beschikbaar bent en geïnteresseerden kunnen nu zelf een afspraak inplannen of wijzigen. De meeste diensten sturen automatisch een herinneringsmail of SMS en de afspraak verschijnt – desgewenst – automatisch in je Outlook-agenda. Een voorbeeld van zo’n dienst is Appointy.
3. Versterk je beursdeelname via LinkedIn-groepen
Op LinkedIn vind je diverse netwerkgroepen, op basis van vakgebied of interesse. Vaak is er ook een voor de beurs waar je exposeert. Wees hier actief, deel je kennis en beantwoord vragen.
Je kunt ook actief naar groepen zoeken, via het zoekveld op de homepage van LinkedIn. Kom je via een groep met interessante mensen in contact, vraag ze dan om te linken en eventueel persoonlijk te ontmoeten op de beurs.
4. Voeg waardevolle mensen zo snel mogelijk toe aan je LinkedIn-netwerk
Op een beurs spreek en zie je heel veel mensen. De kans bestaat dat de ander je vergeet, zeker als je lang niets van je laat horen. Probeer daarom zo snel mogelijk te linken met waardevolle personen.
Benader waardevolle contacten bij voorkeur dezelfde dag. Maak de uitnodiging persoonlijk, aantrekkelijk en to the point. Dat laatste is belangrijk, want je hebt slechts 300 karakters tot je beschikking. Refereren aan het gesprek is een goede manier om de aandacht te trekken. De ander weet meteen wie de uitnodiging stuurt.
Tip. Maak op een beurs altijd gebruik van ‘leadcards’, korte formulieren waarop je de belangrijkste gegevens van een gesprekspartner noteert. Voeg ook persoonlijke kenmerken toe, zoals een gespreksonderwerp of hobby’s. Iedereen is gevoelig voor persoonlijke aandacht.
5. Bezoekers zijn belangrijker dan de plek van je beursstand
Een prachtige beursstand op een top-locatie draagt bij aan een succesvollere beurs, maar laat dit niet het enige zijn. Een goed verhaal en de juiste bezoekers zijn belangrijker.
Besteed voor je beursdeelname tijd en budget aan pre-show marketing en attendeer potentiële bezoekers op je stand. Dat kan via e-mail, telefonische of persoonlijke uitnodigingen en uiteraard via LinkedIn. Waar je ook voor kiest: reserveer er tijd voor het en geef mensen een goede reden om je stand te bezoeken. Wat levert het hen op? Overtuig ze, desnoods met een spectaculaire prijsvraag.