1. Houd je beursbemanning gemotiveerd met gerichte trainingen
Het organiseren van een training is een goede manier om personeel te motiveren voor een beurs. Het kost weliswaar tijd en geld, maar komt de professionaliteit op alle fronten ten goede. De uitstraling en het handelen van standmedewerkers bepaalt in hoge mate hoe bezoekers tegen je organisatie aankijken. Ze zijn letterlijk je visitekaartje.
Tijdens een beurstraining kun je verschillende aspecten laten behandelen. Zorg allereerst dat iedereen voldoende kennis krijgt over de producten en diensten die je presenteert op de beurs. Het is essentieel dat iedereen consequent dezelfde boodschap uitdraagt. Vervolgens is het belangrijk hoe je dit doet.
Lichaamshouding en non-verbale signalen spelen een grote rol bij menselijke interactie. Dat kun je oefenen. Hetzelfde geldt voor beter leren luisteren, het voeren van een verkoopgesprek en het vertonen van positief gedrag. Ga hier voor de training mee aan de slag, zodat medewerkers gemotiveerder en zelfverzekerder in de stand staan.
2. Zorg voor steun van het management
Wil je dat stand medewerkers zich gehoord voelen? Steun ze dan als organisatie, toon interesse in hun werk en geef ze de ruimte om zich optimaal voor te bereiden. Ruimte geven zit hem in budget, maar ook in tijd. Zorg dat deelnemen aan een beurs niet iets dat ze er even bij moeten doen, maar zorg voor voldoende voorbereidingstijd.
Wat ook motiveert is iemand van het management die zijn neus laat zien op de beurs. Daar spreekt waardering uit en het versterkt het gevoel dat jullie het samen doen.
3. Zorg voor een frisse blik
“Zo doen we dan nou eenmaal,” is een veelgehoorde uitdrukking op de werkvloer. Dat je iets al jaren doet, betekent niet dat dit ook het beste is. Wissel eens van gedachten met een buitenstaander en betrek je team daarbij. Schakel bijvoorbeeld de hulp in van iemand die verstand heeft van motiveren en positiviteit. Of laat je beursstrategie eens kritisch doorlichten door een expert. Nieuwe impulsen zorgen vaak voor hernieuwde energie.
Wil je dat je personeel harder loopt? Dan zou je een competitie-element kunnen inbouwen. Geef bijvoorbeeld een prijs weg onder de standmedewerkers die de meeste leads genereren. Of aan degene die de meeste producten met de hoogste marge verkoopt.
Het nadeel van financiële prikkels is dat ze tot scheve gezichten kunnen leiden. Dit kun je ondervangen door iedereen een prijs in het vooruitzicht te stellen en toppers extra te belonen.
4. Weet wat je beurscrew motiveert
Motivatie is iets persoonlijks. Daarom is misschien wel de belangrijkste tip om in te spelen op individuele behoeftes. Waar gaan de mensen in jouw beursstand harder van lopen? Is dat geld, een extra vrije dag vrij of wat anders?
Uit talloze onderzoeken blijkt dat waardering vaak veel zwaarder weegt dan een extra financiële prikkel. Met deze wetenschap kun je mensen ook belonen met een ervaring. Organiseer bijvoorbeeld een bijzonder etentje. Of geef een parachutesprong weg aan het complete team als een bepaald doel wordt behaald. Met een beetje geluk praten ze er nog jaren over na.
Beursbemanning gemotiveerd houden gaat niet vanzelf
Gemotiveerde standmedewerkers zijn essentieel voor succes op een vakbeurs. Mensen motiveren gaat soms vanzelf, maar het kan ook een flinke klus zijn.
Met training, teambuilding en beloningen kun je de motivatie behouden en vergroten. Minsten zo belangrijker is medewerkers het gevoel geven dat ze gehoord worden en belangrijk zijn. Combineer je deze elementen dan vergroot je het plezier en de positiviteit onder medewerkers. En daar plukt iedereen de vruchten van.