Je kunt de pers op de hoogte stellen van je nieuwe product of dienst die je lanceert. Een traditionele manier om dit te doen is via een persbericht en dit werkt nog steeds. Mits je verhaal goed is en je de aandacht weet te trekken van de juiste mensen. In dit artikel lees je hoe je dit bereikt.
1. Bedenk vooraf wat je voornaamste beursdoel is
Een concreet doel bepalen is essentieel voor beurssucces. Als je niet weet waar je heen wilt gaan, weet je ook niet welke stappen je moet zetten. Bedenk daarom vooraf wat je wilt bereiken met je nieuwsfeit.
Wil je je naamsbekendheid vergroten? Leads aantrekken, waar je later kopers van kunt maken? Of wil je direct verkopen op de beurs? Als je dit weet kun je hier bewust rekening mee houden bij het schrijven van je persbericht. Je schrijft hem in dienst van je doel.
2. Bedenk een korte titel voor je persbericht en benoem de beurs
Journalisten zijn vaak onderweg en ontvangen veel persberichten. Zorg dat die van jou opvalt en echt de aandacht trekt. Stel daarbij altijd de vragen: is het wel echt nieuws en wat schiet de journalist ermee op? Is je persbericht eigenlijk verkapte reclame, dan is de kans levensgroot dat hij ongelezen in de (digitale) prullenbak verdwijnt.
Zorg ervoor dat de titel van je persbericht extra opvalt en krachtig is. Die trekt de meeste aandacht. Verwerk in de titel – als het even kan – ook de naam van de publieks- of vakbeurs. Dan lift je mee op hun reputatie.
3. Stuur je persbericht als platte tekst en bijlage
Verstuur je je persbericht per e-mail? Maak het de ontvanger dan makkelijk en mail hem niet alleen als bijlage, maar ook als gewone tekst in de mail. Als het onderwerp en de eerste alinea ze aanspreekt openen ze de bijlage alsnog.
4. Voeg een call to action toe
Op internet geldt: als je mensen niet opdraagt iets te doen, doen ze niets. Voor persberichten is dat niet anders. Wat wil je dat de ontvanger van je persbericht doet? Bellen, mailen, aanmelden of iets downloaden? Zet dat er levensgroot bij, zodat ze het ook echt doen.
5. Gebruik beeldtaal
Mensen onthouden informatie beter als er een afbeelding bij staat en delen het gemiddeld veertig keer vaker via social media. Maak van dit gegeven gebruik en vertel je verhaal ook visueel.
Verwijs bijvoorbeeld naar een digitale persmap op je website, met hoogwaardige foto’s en video’s die journalisten gratis mogen gebruiken. Of toon een prikkelende teaser-afbeelding. Maak het de pers kortom makkelijk, en je persbericht wordt sneller opgepikt.
6. Vermijd jargon en formeel taalgebruik
Je kunt het de pers ook makkelijk maken door jargon en formeel taalgebruik te vermijden. Journalisten die een persbericht met minimale moeite kunnen doorplaatsen zullen dat eerder doen. Het is makkelijke vulling en bespaart hen tijd.
Nog meer schrijftips:
- Vermeld het belangrijkste nieuws bovenin je persbericht, zodat ze het stuk eenvoudig kunnen inkorten
- Schrijf korte alinea’s van maximaal 5 regels
- Plaats na 2 alinea’s een tussenkop
- Schrijf korte zinnen, die makkelijk lezen.
- Trek visueel de aandacht, met quotes of een opvallende foto
Tip 7. Pas je e-mail handtekening aan
De automatische handtekening onder een e-mail is een slimme plek voor promotie. Plaats hier een korte advertentietekst en link waarmee je ontvangers attendeert op je beursdeelname. Vraag collega’s hetzelfde te doen.
Wil je weten hoeveel mensen op de link in je e-mail klikken? Met de Campaign URL Builder van Google kun je een aangepaste url aanmaken, met een trackingcode. Gebruik deze in de handtekening en je kunt in Google Analytics exact zien hoeveel mensen op deze ‘speciale’ link klikten.
8. Personaliseer je persbericht
Een manier om sneller op te vallen bij journalisten en redacteuren is personaliseren. Begin niet elk persbericht met ‘Beste redactie’ maar nodig iemand persoonlijk uit. Via social media kun je eenvoudig iemands naam achterhalen. Of pak de telefoon, bel de redactie en vraag naar een contactpersoon.
Volg journalisten ook actief via social media. Zet ze bijvoorbeeld in een Twitter-lijst en reageer geregeld op berichten. Zo bouw je een band op en zullen ze minder snel nee zeggen.
9. Wees bereikbaar
Is je persbericht de deur uit, wees dan telefonisch bereikbaar voor de pers. Als ze een vraag hebben kun je die meteen beantwoorden. Houd hier rekening mee bij het verzenden van je persbericht en doe dit niet op een dag dat je er niet bent.
10. Combineer persbericht met social media
Persberichten verstuurde je vroeger per post. Tegenwoordig gaat het vooral digitaal en je kunt ze eenvoudig verder verspreiden via social media. Zet het bericht ook op je site en voeg zoveel mogelijk relevantie informatie toe. Zoals: foto’s, video’s, contactgegevens en aanvullende informatie over jouw bedrijf. Journalisten die het bericht oppikken kunnen er dan direct mee aan de slag.
2. Bedenk een korte titel voor je persbericht en benoem de beurs
Journalisten zijn vaak onderweg en ontvangen veel persberichten. Zorg dat die van jou opvalt en echt de aandacht trekt. Stel daarbij altijd de vragen: is het wel echt nieuws en wat schiet de journalist ermee op? Is je persbericht eigenlijk verkapte reclame, dan is de kans levensgroot dat hij ongelezen in de (digitale) prullenbak verdwijnt.
Zorg ervoor dat de titel van je persbericht extra opvalt en krachtig is. Die trekt de meeste aandacht. Verwerk in de titel – als het even kan – ook de naam van de publieks- of vakbeurs. Dan lift je mee op hun reputatie.
4. Voeg een call to action toe
Op internet geldt: als je mensen niet opdraagt iets te doen, doen ze niets. Voor persberichten is dat niet anders. Wat wil je dat de ontvanger van je persbericht doet? Bellen, mailen, aanmelden of iets downloaden? Zet dat er levensgroot bij, zodat ze het ook echt doen.
6. Vermijd jargon en formeel taalgebruik
Je kunt het de pers ook makkelijk maken door jargon en formeel taalgebruik te vermijden. Journalisten die een persbericht met minimale moeite kunnen doorplaatsen zullen dat eerder doen. Het is makkelijke vulling en bespaart hen tijd.
Nog meer schrijftips:
- Vermeld het belangrijkste nieuws bovenin je persbericht, zodat ze het stuk eenvoudig kunnen inkorten
- Schrijf korte alinea’s van maximaal 5 regels
- Plaats na 2 alinea’s een tussenkop
- Schrijf korte zinnen, die makkelijk lezen.
- Trek visueel de aandacht, met quotes of een opvallende foto
Tip 7. Pas je e-mail handtekening aan
De automatische handtekening onder een e-mail is een slimme plek voor promotie. Plaats hier een korte advertentietekst en link waarmee je ontvangers attendeert op je beursdeelname. Vraag collega’s hetzelfde te doen.
Wil je weten hoeveel mensen op de link in je e-mail klikken? Met de Campaign URL Builder van Google kun je een aangepaste url aanmaken, met een trackingcode. Gebruik deze in de handtekening en je kunt in Google Analytics exact zien hoeveel mensen op deze ‘speciale’ link klikten.
9. Wees bereikbaar
Is je persbericht de deur uit, wees dan telefonisch bereikbaar voor de pers. Als ze een vraag hebben kun je die meteen beantwoorden. Houd hier rekening mee bij het verzenden van je persbericht en doe dit niet op een dag dat je er niet bent.
Wanneer kun een persbericht voor een beurs het beste versturen?
Het tijdstip waarop je een persbericht verstuurt is van invloed op de plaatsing. Voor berichten voor een beursdeelname zijn daar helaas geen gouden regels voor, maar met logisch nadenken kom je een eind.
Verstuur je persbericht ruim voor de deadline van een publicatie. Bij vaktijdschriften zit er soms wel een maand tussen de deadline en de verschijningsdatum. Probeer ook te achterhalen wanneer redacties vergaderen en zorg dat jouw bericht er dan bij zit. Zij beslissen of je gratis aandacht krijgt of niet.
Persbericht voor beursdeelname blijft relevant
Als je een nieuw product of een nieuwe dienst lanceert op een beurs wil je daar zoveel mogelijk aandacht op vestigen. Een persbericht blijft daarvoor een waardevol instrument, op voorwaarde dat je de aandacht van de juiste mensen trekt met een goed verhaal. Met de tips uit dit artikel vergroot je die kans aanzienlijk.
Lees ook deze artikelen over promotie voor vakbeurzen: