In Europese vakbeurzen gaat heel veel geld rond. De verwachting is dat de jaaromzet in 2027 zelfs oploopt naar 10 miljard euro. Vakbeurzen blijven kortom onmisbaar voor bedrijven en organisaties in elke denkbare branche.
Exposeer je binnenkort zelf op een beurs? Dan is de eerste stap het laten ontwerpen en bouwen van een aantrekkelijke beursstand. Is die eenmaal perfect, kijk dan hoe je meer mensen kunt betrekken. Hoe trek je ze naar je stand en overtuig je ze van je meerwaarde? Dit zijn 7 praktische voor je volgende beurs in Nederland of België.
1. Train je personeel
Je standcrew is van onschatbare waarde voor je bedrijf. Daarom is het cruciaal dat ze optreden als echte merkambassadeurs. Dit lukt beter als iedereen zijn rol kent. Of het nu gaat om het betrekken van bezoekers, het tonen van producten of het presenteren van het aanbod aan klanten.
Rollenspellen en producttrainingen helpen bij het behalen van je doelen. Voor echt succes is het belangrijk dat iedereen de doelen en verantwoordelijkheden onderkent, en ernaar handelt. Dat zorgt voor een optimale samenwerking.
2. Organiseer een boeiende activiteit voor je publiek
Betrek bezoekers met een boeiende activiteit, productdemonstratie of interactieve ervaring. Gebruik het moment om nieuwe producten en diensten onder de aandacht te brengen. Houd bijvoorbeeld een trainingssessie voor deelnemers of organiseer een uitdagend spel. Voor een extra stimulans kun je prijzen uitreiken. Deelnemers zullen zeker rond je beursstand staan.
3. Organiseer je stand efficiënt
Beurssucces wil je niet aan het toeval overlaten. Scherpe afbeeldingen met je bedrijfsnaam en logo zijn de eerste stap. Een goed ontworpen beursstand is onmisbaar voor het maken van een positieve indruk.
Het is essentieel dat er voldoende ruimte is voor interactie tussen bezoekers. Zorg daarnaast voor een ruimte speciaal voor het tonen van producten en het voeren van gesprekken. En vergeet ook het comfort niet. Een bezoeker die even rustig met je kan gaan zitten, heeft direct een betere beurservaring.