Deelnemen aan een beurs is niet genoeg. Je wilt uiteraard ook je marketingdoelstellingen behalen. Om van je beursdeelname een succes te maken, moet je precieze doelen stellen en gerichte acties ondernemen. Bespreek dit vooraf met je team en breng de actiepunten in kaart.
Exposanten nemen om verschillende redenen deel aan een beurs. Bekende doelen zijn zichtbaarheid vergroten, meer leads genereren en een nieuw product introduceren. Je kunt maar beter doelen stellen voor je deelname. Want zonder doel, schiet je nooit raak.
Hoewel het moeilijk is om het succespercentage van je beursdeelname te berekenen, kan het toch. In dit artikel delen we 7 statistieken om te meten of je op de goede weg bent. Zo exposeer je gegarandeerd succesvoller.
1. Omzet
Het verhogen van de omzet is een voor de hand liggende reden voor exposanten om deel te nemen aan een beurs. Hoeveel producten heb je verkocht? Zijn dat terugkerende of nieuwe klanten? En voldoe je daarmee aan je omzetdoel? Deze vragen helpen je te berekenen of je plan goed werkte of niet. Is het antwoord nee, achterhaal dan wat wel en niet werkte. Noteren en optimaliseren maakt een groot verschil voor toekomstige events.
De beursstand zelf bepaalt voor een groot deel of bezoekers je stand inlopen of niet. Zorg ervoor dat je over een aantrekkelijke beursstand beschikt, die maximaal uitnodigt tot interactie.
2. Naamsbekendheid
Je kunt je naamsbekendheid op verschillende manieren meten. Onder naamsbekendheid valt onder andere alle media-aandacht die je genereert voor je bedrijf, product of merk. Zoals persberichten, betrokkenheid bij sociale media en het aantal standbezoekers. Meet het bereik en houd het bij.
Er zijn talloze marketingstrategieën die je kunt gebruiken om je naamsbekendheid te verhogen. Kies er 1 of 2 en voer ze consequent uit. Dan heb je de grootste kans op resultaat.
3. Trends
Verruim je blik en volg trends nauwgezet. Je kunt ze eenvoudig spotten door concurrenten in de gaten te houden. Bezoek een beurs en laat je inspireren. Wat werkt voor anderen waar je zelf nooit aan hebt gedacht? Kies er 1 of 2 en verwerk ze in je eigen strategie.
4. Toegevoegde waarde
Schuw de actualiteit niet op de beursvloer. Het is een uitstekende kans om de huidige problemen te bespreken en je product te presenteren als potentiële oplossing. Blijf onpartijdig, klink niet als een verkoper, en voeg waarde toe. Mensen gaan eerder met je in gesprek, als ze ervaren dat je oprecht meedenkt.
5. Onderscheidend vermogen
Met opvallen en innoveren maak je het verschil. De meeste beursbezoekers zijn na een dag ronddwalen uitgeteld. Houd daar rekening mee, en maak je stand zo laagdrempelig mogelijk.
Neem de tijd voor bezoekers, bied ze wat te eten of te drinken aan en zorg voor een kant-en-klare productdemo. Creëer zo een positieve ervaring en benut de beschikbare ruimte optimaal. De onverdeelde aandacht van bezoekers verdienen, is een vaak vergeten concurrentievoordeel.
6. Samenwerkingen
Nodig media en influencers uit, laat je standcrew weten dat ze komen en maak er een bijzonder moment van. Journalisten en influencers laten zich niet sturen. Behandel ze daarom niet als potentiële klanten, maar laat ze gewoon kennismaken met je aanbod.
7. Follow-ups
Een follow-up is onmisbaar om van leads echt klanten te maken. Volgens experts is 3 dagen het maximum om een lead op te volgen na de show. Wacht je langer, dan is de kans groot dat ze je vergeten zijn of misschien al met een concurrent in gesprek zijn.
Samenvattend
Beursdeelnames zijn niet altijd even leuk. Je kunt ervoor kiezen om je doelstellingen ook in maten of cijfers te omschrijven. Op die manier kun je je resulteren nog scherper monitoren. Bovendien is het nuttig om je vorderingen onderweg bij te houden. Houd je focus kortom op de ROI, maar verlies je niet in de cijfers. Want het grootste voordeel van een beurs is het menselijke contact. Profiteer daarvan en laat jezelf van je beste kant zien.
Bereid je je voor op een volgende beursdeelname? Doe het dan samen met Expo Beursstand. Met 41 jaar ervaring zijn we het beste standbouw- en ontwerpbedrijf van Europa.
Onze ervaring staat garant voor een vlekkeloze service. Je krijgt kant-en-klare oplossingen die je alle rompslomp uit handen nemen. Dit geeft je rust en zekerheid. Je kunt bij ons beursstands huren of een stand kopen. Waar je ook voor kiest, we bieden de hoogste kwaliteit voor de scherpste prijs. Elke beurs opnieuw.