Een beursstand effectief inrichten is cruciaal voor je beurssucces. Maar hoe doe je dat? Dit zijn 7 onmisbare tips om het maximale uit je stand te halen.
Met een doelgerichte beursstand en gemotiveerde crew wordt elke beursdeelname een succes. Dit is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Want aan welke eisen voldoet een effectieve stand? En waar moet je op letten bij het kiezen van een standdesign en het inrichten van de beursstand? Voorkom veelgemaakte fouten met deze 7 tips.
1. Succesvol standdesign begint bij kennis van beurs
Zomaar exposeren is zonde van je tijd, geld en energie. Wil je succesvol deelnemen aan een beurs? Begin dan met het kiezen van de juiste beurs en bezoek hem minstens 1 keer voor je standruimte besluit te huren.
Weet voor elke beurs waaraan je deelneemt op zijn minst wie de bezoekers zijn, waarom ze de beurs bezoeken en wat hen aanspreekt. Maak bij voorkeur tijdens het bezoeken van het evenement zoveel mogelijk aantekeningen waarop je terug kunt grijpen. Details verlies je snel en een goed gevuld aantekeningenboekje is goud waard.
Doen.
- Onderzoek verschillende beurzen in jouw branche en selecteer degene die het beste past bij je doelgroep en doelstellingen.
- Bezoek de beurs waar je aan denkt deel te nemen minimaal één keer. Zo kun je de sfeer proeven en de doelgroep beter leren kennen.
- Praat met andere exposanten op de beurs om hun ervaringen te horen en waardevolle inzichten te verzamelen.
2. Formuleer SMART-doelen
Je kunt een beursstand selecteren op zijn uiterlijk. Erg verstandig is dat niet, want het zegt niets over zijn effectiviteit. Stel daarom eerst doelen op voor je ideale beursstand en beursdeelname, voor je kijkt naar het standdesign.
Wie wil je op de beurs bereiken? Wat wil je tegen ze zeggen? En bij het behalen van welke doelen is je deelname geslaagd? Denk na over dit soort vragen voor je een beursstand gaat kopen of huren.
Formuleer je doelen bij voorkeur SMART. Ofwel: specifiek, meetbaar, haalbaar en realistisch. Hoe concreter en meetbaarder je doelen zijn, hoe eenvoudiger je het behaalde resultaat inzichtelijk maakt. Investeer hier dus tijd in.
Doen:
- Stel concrete doelen vast, zoals het aantal leads dat je wilt werven of de sales die je wilt realiseren.
- Maak je doelen meetbaar. Zo kun je de voortgang tijdens de beurs bijsturen en het succes na de beurs evalueren.
- Maak je doelen haalbaar en realistisch. Houd rekening met je budget, tijd en middelen. En calculeer ook onverwachte tegenvallers in.
3. Goed standdesign spreekt gewenste bezoekers direct aan
Beursbezoekers zijn ongeduldig en kunnen uit heel veel beursstands kiezen. Waarom zouden ze jouw stand bezoeken? Zorg dat je standdesign optimaal aansluit op je belangrijkste boodschap en deze glashelder uitdraagt. Minder is hierbij meer. Richt je echt op de mensen die je wilt bereiken en communiceer wat zij het belangrijkste vinden. .
Met drukwerk en slogans op bijvoorbeeld een opvallende presentatiewand trek je snel de aandacht. Kies voor heldere kleuren, een korte en krachtige boodschap en beelden die echt resoneren bij je doelgroep.
Je eerste doel bij het inrichten van een beursstand bezoekers stil laten staan. Zorg dat de eerste indruk verpletterend is en dat ze niet om je heen kunnen.
Doen:
- Kies een opvallend standdesign dat past bij je merkidentiteit en de sfeer van de beurs.
- Gebruik heldere kleuren, krachtige slogans en beelden die aantrekkelijk en relevant zijn voor je doelgroep.
- Zorg voor een overzichtelijke indeling met duidelijke bewegwijzering. Zo vinden bezoekers snel wat ze zoeken.
Tip - Bij Expo Beursstand ontvang je altijd een gratis 3D-ontwerp van je toekomstige beursstand. Zo kun je voor de bouw van je stand eenvoudig wijzigingen doorgeven. En weet je precies wat je krijgt.
4. Beursstand inrichten: kies voor duidelijk thema
Veel exposanten willen te veel vertellen op een beurs. Die tijd heb je niet en je overprikkelt bezoekers. Kies daarom voor eenvoud en richt alles op een snel eerste contact. Een duidelijk thema helpt daarbij.
Een thematisch opgebouwde beursstand garandeert uniformiteit en rust. Dit is prettig voor bezoekers en voorkomt onduidelijkheid. Qua thema’s kun je aansluiten op een lopende campagne of de introductie van een nieuwe dienst. Maar denk ook aan vaste kleuren of originele activiteiten. Zo liet Red Bull deelnemers bijvoorbeeld plaats nemen in een racesimulator.
Doen:
- Kies een thema dat aansluit bij je huidige campagne. Bijvoorbeeld de introductie van een nieuwe dienst of het uitdragen van je kernwaarden.
- Pas het thema consistent toe in alle aspecten van je stand. Van de decoratie tot de belichting.
- Gebruik het thema om interactie met bezoekers te stimuleren, bijvoorbeeld door thematische activiteiten of giveaways aan te bieden.
5. Maak je beursstand niet te druk
Je kunt je beursstand uitrusten met toeters en bellen, maar dat is zelden zinvol. Kijk vooral naar je doelen, de mensen die je wilt bereiken en het verhaal dat je wilt vertellen. Sluit daar je standinrichting maximaal op aan.
Vestig in de stand bij voorkeur de aandacht op een belangrijkste product of dienst. Dit is je hoofdrolspeler en daar wil je de aandacht op vestigen. Bouw daar je stand omheen, met bijpassende materialen en belichting.
Zorg verder dat je stand over voldoende loopruimte beschikt. Wil je rustig met beursbezoekers kunnen overleggen? Creëer dan een rustig hoekje met een tafel en stoelen.
Kijk als laatste kritisch naar looprichtingen. Waar komen bezoekers je stand binnen en verlaten ze hem? Zorg dat je producten of diensten op de belangrijkste plekken extra in het oog springen.
Doen:
- Kies voor eenvoud in je stand en zorg voor voldoende loopruimte.
- Kies voor een overzichtelijke inrichting met focus op één belangrijk product of dienst.
- Creëer een rustige hoek met een tafel en stoelen waar bezoekers kunnen praten of productdemonstraties kunnen bekijken.
6. Goed stand design laat niemand wachten
Op een beurs moet je om de aandacht van bezoekers vechten. Voor jou 10 anderen, zo simpel is het. Zorg daarom dat je er voor ze bent en je ze direct kunnen aanspreken. Een effectieve standinrichting maakt dit makkelijker. Maar denk ook aan het digitaal presenteren van producten of diensten en het verzamelen van leads. Vraag hier je gratis 3d design aan.
Met handige apps voor telefoons en tablets kun je geïnteresseerde bezoekers snel van aanvullende informatie voorzien. Ook zijn er slimme programma’s om leads te registreren. De gegevens sla je meteen op in je CRM.
Doen:
- Zorg dat je standbemanning goed zichtbaar en makkelijk te benaderen is.
- Bied bezoekers de mogelijkheid om hun contactgegevens achter te laten, bijvoorbeeld via een formulier of een digitale lead capture tool.
- Zorg voor duidelijke calls-to-action die bezoekers vertellen wat je wilt dat ze doen. Bijvoorbeeld je website bezoeken of een online demo inboeken.
7. Maak contact opnemen zo makkelijk mogelijk
Mensen hebben doorgaans meerdere contactmomenten nodig voor ze actie ondernemen. Onthoud dit als je je stand inricht, en bedenk manieren om contact te houden met mensen die niet direct ‘kopen’.
Probeer altijd contactgegevens te bemachtigen van leads en neem na de beurs zo snel mogelijk contact met ze op. Leg daarnaast flyers en folders op strategische plekken in je stand. Zo ben je ook zichtbaar voor mensen die zich nog aan het oriënteren zijn.
Beursstand inrichten essentieel voor succes De inrichting van je beursstand is essentieel voor toekomstig succes. Investeer daarom ruimschoots tijd in het leren kennis van de beurs en zijn bezoekers. Bepaal meetbare doelen. En sluit je stand optimaal aan bij je boodschap. Dan krijg je een beursstand die echt voor je werkt.
Doen:
- Leg flyers, visitekaartjes en ander marketingmateriaal in je stand.
- Bied bezoekers de mogelijkheid om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief of mailinglijst.
- Neem na de beurs altijd contact op met de leads die je hebt verzameld. Geef ze verdere informatie en doe ze een speciale aanbieding.
Maak van je beursstand een succes met deze 7 onmisbare tips
Een beursstand is een krachtig instrument om je doelgroep te bereiken en je bedrijf te promoten. Om het maximale uit je beursdeelname te halen, is een doordachte aanpak essentieel. Met deze 7 tips beschik je in no-time over een aantrekkelijke beursstand, waarmee je het verschil maakt.
Expo Beursstand: dé partner voor jouw beurssucces
Zoek je een beursstand die écht werkt en waar je gegarandeerd succes mee behaalt? Kies dan voor Expo Beursstand. Met meer dan 40 jaar ervaring in de standbouw weten we precies hoe we van jouw beursdeelname een succes maken.
Waarom kiezen voor Expo Beursstand?
✔ Unieke ontwerpen, die perfect passen bij jouw merk en doelen
✔ Volledige ondersteuning, van ontwerp tot realisatie en van transport tot (de-montage)
✔ Hoogwaardige materialen, maatwerk oplossingen en premium klantenservice.
Samen maken we van jouw beursdeelname een doorslaand succes! Neem nu contact op en ontvang binnen 5 werkdagen een gratis offerte en 3D-standontwerp.