De ideale beursstand: gebruik je standruimte optimaal

De oppervlakte van een beursstand is beperkt. Hoe gebruik je de standruimte optimaal als je veel wilt vertellen? Dit zijn waardevolle handreikingen.

beursstand-standbouwer-plan-752x440.jpg

Ga je exposeren op een beurs, dan heb je het liefste zoveel mogelijk ruimte. De kosten voor de standruimte en de – wellicht nog te ontwerpen – beursstand stijgen dan ook flink. Een grote stand biedt bovendien geen garantie dat je succesvoller bent.

Ook in een kleine stand kun je veel bereiken, met de juiste strategie en een effectief marketingplan. Met deze waardevolle handreikingen haal je het maximale uit de beschikbare beursruimte.

Tip. Met modulaire standbouw kun je een beursstand eenvoudig vergroten en verkleinen. Expo Beursstand vertelt je er graag meer over.

1. Boodschap belangrijker dan beschikbare standruimte

Het voornaamste doel van een vakbeurs is in contact komen met de juiste mensen. Dat begint al voor de beurs – bijvoorbeeld door het persoonlijk uitnodigen van relaties – en gaat idealiter door tijdens en na de beurs.

Sta voordat je nadenkt over de grootte van je stand uitgebreid stil bij je marketingplan. Bedenk met welk doel je op de publieks- of vakbeurs gaat staan, communiceer niet teveel boodschappen en zorg voor voldoende interactie. Je wilt dat bezoekers je onthouden en dat gaat veel makkelijker met een uniek en onderscheidend verhaal.

2. Zorg voor een onderscheidende beursstand

Een sterke boodschap sneeuwt onder als beursbezoekers je stand niet zien. Overleg daarom in een vroeg stadium met een vormgever en vertel welke boodschap je wilt uitdragen. Een effectieve stand versterkt dit.

Communiceer in je stand niet teveel boodschappen en houd het voorkeur bij een belangrijke. Door duidelijk te kiezen voor een doelgroep kun je deze beter bedienen. Als je van iedereen iets wilt, ben je bovendien voor niemand echt interessant.

Verwerk je boodschap op logische wijze in het standontwerp. Opvallen mag, maar maak er geen poppenkast van. Met richtingaanwijzers, narrowcasting en digital signage kun je passanten subtiel op jouw beursstand wijzen. Ook kun je presentaties inzetten om bezoekers aan te trekken.

3. Verdeel je standruimte onder in zones

In een effectieve beursstand weet een bezoeker wat hij waar krijgt. Dit bereik je door de stand onder te verdelen in zones. Maak bijvoorbeeld zones voor demonstraties, gesprekken en interacties.

Door slim gebruik te maken van zones voorkom je verwarring bij bezoekers. Ze weten waar ze moeten zijn en zullen eerder op je wachten, als je met iemand anders in gesprek bent. Twijfelen ze of ze op de juiste plek zijn, dan lopen ze misschien door.

4. Bedenk een logische looproute

Een logische looproute zorgt ervoor dat je je standruimte optimaal benut. Creëer vanuit elke looprichting een entree. Door bezoekers op natuurlijke wijze dezelfde kant op te leiden, voorkom je eventuele opstoppingen.

Zorg dat zowel de looproute als de entrees logisch en uitnodigend zijn. Wat zien bezoekers het eerste als ze je stand betreden? En hoe wijs je ze de route in de stand? Denk hier in de ontwerpfase goed over na.

5. Gebruik richtingaanwijzers

Met richtingsaanwijzers en visuele hints kun je de aandacht van standbezoekers sturen. Dit kan zowel fysiek als digitaal, met tv-schermen of digitale reclameborden. Belichting kan ook een groot effect hebben op hoe bezoekers je stand ervaren. Zo kun je met licht en geluid verwachtingen wekken voor bijvoorbeeld een presentatie.

6. Zet niet teveel medewerkers tegelijk in

Gun je bezoekers de tijd en laat ze eerst even rond kijken. Als je ze direct confronteert met een batterij medewerkers komt dat wellicht intimiderend over. Bovendien verkleint dit de beschikbare ruimte in je stand en leidt het mogelijk af van je boodschap en producten en diensten.

Voldoende ruimte in je stand versterkt de indruk dat je benaderbaar bent. Werk samen met je designer om dit gevoel in je stand te versterken.

7. Gebruik een proefpersoon

Heb je de perfecte beursstand uitgedacht en ingericht? Laat hem dan testen door een of meerdere proefpersonen. Hoe ervaren zij de beschikbare ruimte? Komt de boodschap goed over? En krijgen ze voldoende of juist teveel prikkels? Je kunt een prachtig plan bedenken op de tekentafel, maar in de praktijk zie je pas of het werkt.

Zo gebruik je standruimte optimaal en creëer de perfecte beursstand

Als geld geen rol speelt kun je een fantastische en imposante beursstand laten ontwikkelen. Budgetten zijn echter beperkt en ook op een (relatief) kleine oppervlakte kun je veel bereiken.

Door het kiezen van een duidelijke boodschap, doelgroep en beursstand val je op. Richt je de stand vervolgens ruimtelijk en toegankelijk in dan werf je meer bezoekers die bovendien meer doen. En dat is precies wat je wilt. Ook als je stand klein is.


Op zoek naar een huurstand in Europa?

Kies uit meer dan 1000 ontwerpen, gebaseerd op je standgrootte en beurslocatie

Op zoek naar innovatieve beursstands?

Meer dan 900 beursstand design ideeën, inclusief prijs voor aankoop of huur voor uw volgende beursuitstraling.

Uw nieuwe beursstand

Laat ons alle vragen weten en wij nemen contact met je op.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Modificaties nodig? Geef ons specifieke informatie en wij creëren een gepersonaliseerd ontwerp voor je.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Op zoek naar rebranding? Geef ons de details en ontvang gratis een ontwerp

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Vraag je gratis 3d design aan

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mijn standideeën

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Bel mij terug

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Bezoek onze showroom

:
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.