De toekomst voor live en virtual events
Het volgende zal zich in de komende jaren wel gaan aftekenen:
- Sommige beurzen zullen geheel virtueel gaan. Dan kan dat ook omdat er niet perse iets concreets, tastbaars, gepresenteerd wordt. Er zoudan veelal in webinarachtige vormen gepresenteerd worden.Of met mogelijkheden tot een directe chat met een vertegenwoordiger van het bedrijf. Daarnaast zullen er bedrijven zijn die de virtuele stand, zoals we die nu noemen, naar the next level gaan tillen. Daarvoor de nieuwst vormen van technologie gebruiken. In een recent bekeken presentatie van Canon word je al niet meer verwelkomd in de beursstand maar word je uitgenodigd in de Canon experience ruimte.
- Een toenemend aantal beurzen die virtueel en live combineren; de zogenaamde hybride beurs. Dit zou nog best wel eens een interessante kunnen zijn. Bijvoorbeeld voor internationale beurzen, waar mensen nu van heinde en verre moeten reizen en dat liever niet doen/kunnen/willen. Maar ook beurzen waar techniek bijvoorbeeld vooral via software getoond wordt. Of HR beurzen. Hoewel je hier in de mimiek en houding toch weer zaken mist. Maar hier zou een hybride variant goed kunnen slagen
- Men stopt met de virtuele variant en gaat weer geheel live. Daar kun je denken aan beurzen die echt met fysieke producten naar een beurs gaan.
Zo maar wat commentaren die je nu online leest over online en virtuele evenementen.
- Als een online event geen extra waarde of unieke content biedt dan zal zo iemand waarschijnlijk ook niet snel naar een ander online evenement gaan.
- Stippel vantevoren een realistische en specifieke digitale event strategie uit en wat je wilt bereiken en hoe.
- Een virtueel evenement blijft een evenement. Je kunt dit niet “eventjes” zonder goede voorbereiding doen.
- Een succesvol virtueel evenement is niet minder moeilijk dan een live evenement.
- Het is moeilijk om live netwerken naar online te kopiëren. Begrijp wat er niet kan en werk met wat er wel kan.
- Virtuele evenementen zijn geweldig voor niche producten waar de kosten van een beurs veel te hoog oplopen.
- Vandaag de dag voelen mensen zich net zo gemakkelijk bij het elkaar online benaderen als persoonlijk. Vaak gaat online zelfs makkelijker.
- Medici waarderen conferenties om devoortdurende educatie en het netwerken eromheen enorm. Zij zijn niet zo op hun gemak met de virtuele event technologie.
- Een klein aantal van onze 39000 leden reizen naar een beurs. Door het evenement ook virtueel te doen, kunnen we nu het gehele ledenbestand bereiken.
Waarom dan nog een live beurs? Er komen toch geen bezoekers!
De vraag bij dat laatste punt is natuurlijk dan altijd weer; zijn alle 39000 leden geïnteresseerd. En dat doet dan weer denken aan beurzen die “vroeger” overbevolkt waren, waarvan “we” zeiden dat slechts een handvol mensendoelgroep was. Nu komt diezelfde handvol en zeggen “we” dat er (veel) minder bezoekers zijn. Maar als je doorvraagt is de kwaliteit van die gesprekken heel hoog.
Overeenkomsten tussen presenteren op virtuele en live evenementen?
Een grote overeenkomst die beide soorten evenementen hebben is dat we willen dat er “iets gebeurt” op de beursstand. Van veel virtuele beursevenementen tot nu toe wordt gezegd dat het
platform te vaak 2D is, het woord “cartoon-stand” is geboren, en dat er geen beweging is. Met “iets gebeuren” kun je weer denken aan:
- Toevoegen van augmentedreality. De technologische wow-factor toevoegen.
- Video-/chatrooms om direct op elk moment met de stand bemanning te kunnen praten.
- Webinars om mensen te triggeren op bepaalde momenten naar een presentatie te kijken (wel met view-back optie).
- Een “virtueel” beeldscherm of “virtuele” videowall voor bewegend beeld.
- Echte bewegende mensen. Ook hier lijkt het er dan toch op dat we live naar online willen kopiëren. En dan volgt de discussie of dat dan met echte mensen moet, met avatars etc.
Virtueel en live is niet te vergelijken
De informelere en persoonlijke ambiance spreken in het voordeel van een live evenement. Een virtuele beursstand of viruteel evenement is (tot nu toe) vooral een strak georganiseerd geheel waarbij er één of meerdere sprekers iets vertellen en een grote groep vaak toehoort. Wel vragen stelt maar die veelal uitgesproken worden door de host. Een virtuelebeursstand heeft wel enorme mogelijkheden met bereikbare technologie en de reach naar grote groepen mensen.
Toch één grote overeenkomst
En de grootste overeenkomst blijft eigenlijk nog steeds dat de boodschap helder moet zijn. Wie ben ik, wat doe ik en waar kan ik je mee helpen. Op live gebied is het al een kunst om bij een kern boodschap te blijven. Hoe vaak is het niet duidelijk wat men nu eigenlijk met de beursstand voor heeft. Wat doet de exposant? Laat staan als je daar op virtueel gebied ook nog alle computer technologie bij kunt halen.
Virtuele stand of online experience?
Alles tegen elkaar afwegende kun je je zelfs afvragen of je wel kunt stellen dat je in plaats van naar een liveevent, naar een virtueel evenement gaat. Canon presenteerde een geavanceerde virtuele beursstand maar bracht het dus als een experience. Het lijkt er meer op dat er een nieuw fenomeen aan de horizon verschijnt, dat op een eigen manier benaderd en behandeld moet worden. Geen in plaats van, maar een nieuwe manier van online communicatie/marketing.
Het is nu nog te vroeg om echt iets te kunnen zeggen over waar het heen gaat. Er kan op technisch vlak nog zoveel ontwikkeld worden. Een hybride variant lijkt voor beurzen nu het meeste interessant, maar zal ook meer van het bedrijf vergen. Denk maar aan een live en een virtuele standbemanning. Bijvoorbeeld.
Maar gaan we straks nog wel spreken over een virtuele beursstand. Of van een virtuele (corporate of product) experience?
Wij zijn in ieder geval klaar om jou te helpen met een virtuele omgeving waar je in contact kunt blijven met je klanten. Wil je meer weten?
Plan een online demo van 25 minuten!