Met gerichte enquêtevragen op een beurs leer je klanten beter kennen. Het opstellen van een goede vragenlijst is echter moeilijker dan het lijkt.
Enquêtevragen op een beurs: 7 do’s and don’ts
Een beurs is een perfecte gelegenheid voor marktonderzoek. Als exposant ontmoet je veel klanten en met gerichte vragen leer je hun wensen beter kennen. Het opstellen van een goede vragenlijst is echter moeilijker dan het lijkt. Daarom geven we 7 do´s and don´ts voor het creëren van de perfecte enquête.
Verkopen is een vreemd vak. Je hoeft niet de beste oplossing te hebben, om klanten te werven. Ze moeten wel het gevoél hebben dat jij de beste oplossing biedt en dit doe je door optimaal in te spelen op hun wensen. Wat vinden ze belangrijk? Waar lopen ze tegenaan? En wat ’triggert’ ze om een product aan te schaffen?
Op een beurs kom je in korte tijd in contact met veel potentiële klanten. Dit is een goudmijn voor waardevolle informatie over bijvoorbeeld jouw producten, organisatie en beursstand. Als je het niet vraagt, weet je het niet. Hoe krijg je beursbezoekers zover dat ze jouw enquête invullen?
Met deze 7 tips stel je een goede vragenlijst op.
1. Enquêtevragen opstellen: wat moét je weten?
Belangrijk voor beursbezoekers is dat het beantwoorden van vragen weinig tijd kost. Tijd is schaars en ze doen waarschijnlijk liever wat anders. Maak dit proces daarom zo makkelijk mogelijk en vraag uitsluitend het strikt noodzakelijke.
Bedenk vooraf goed wat onmisbare en wat aardige informatie is. Beperk de enquête tot maximaal 8 vragen, waar in elk geval de essentiële vragen bij staan. Zorg er daarnaast voor dat de vragenlijst – bij voorkeur – op 1 pagina past. Dit verlaagt de drempel om hem in te vullen.
2. Stel korte, gerichte vragen
Ziet een beursbezoeker een lange vraag, dan leest hij hem waarschijnlijk niet. Stel liever korte, gerichte en duidelijke vragen van maximaal 20 woorden die uitnodigen tot een kort antwoord.
Met multiple-choice vragen maak je antwoorden makkelijker. Geef niet te veel opties, want dan haken beursbezoekers af. Voorkom ook dat antwoorden te veel op elkaar lijken. Gaan mensen twijfelen, dan slaan ze de vraag vaak over.