Waar staat de glazen bol zou je je bijna afvragen. Want er is niet echt een goed antwoord op te geven. Hoe reageren exposanten en bezoekers straks als er ingeënt gaat worden tegen Covid-19. Het lijkt erop dat dit de basis moet worden waaruit we ons vertrouwen gaan tanken.
Er wordt natuurlijk het een en ander onderzocht. Hieronder een aantal resultaten uit een onder USA marketeers gehouden onderzoek.
Budget voor vakbeurzen
Aan marketeers in de USA werd gevraagd of hun 2020 budget voor vakbeurzen is gekort en zo ja met welk percentage. Daarvan bevestigde 68% deze vraag. Van de ondervraagde marketeers merkte 30% op dat hun budget met meer dan 60% is gekort. Is 30% dan veel of weinig kun je je afvragen als je het afzet tegen een pandemie van deze omvang.
De overgebleven 38% (van die 68%) merkte op dat hun budget gekort werd tot 50%. Van de ondervraagden gaf 32% aan dat er geen wijzigingen zijn. Je kunt dan dus concluderen dat er drie groepen zijn, die ongeveer even groot zijn. Serieus in budget gekort, gematigd gekort en niet gekort.
Vooruitzichten
Ook het vooruitzicht werd gepeild. Wat verwacht je als de beurzen weer terugkomen? Van de ondervraagden verwacht 13% dat het beursbudget niet terug komt op het oude niveau. 18% Verwacht het wel en 66% verwacht een niet volledig herstel van het budget.
Het werd ook kwantitatief gevraagd. Ook daar geldt weer dat je de groep in drieën kunt delen. Een veel lager budget, iets lager en hetzelfde scoren allemaal ongeveer 30%. Het percentage wat overblijft verwacht zelfs een hoger budget.
Beursdeelnames in 2021
Ook over het aantal beursdeelnames in 2021 werd een verwachting gevraagd. In zijn totaliteit wordt verwacht dat bedrijven gemiddeld 40% minder beursdeelnames zullen hebben. Rekening houdend met een verwacht moeizaam eerste half jaar valt dit dan nog best mee.
Er bestaat weinig twijfel over dat bedrijven weer graag aan live events willen deelnemen. Hoewel de virtuele technieken hun intrede hebben gedaan, en er ook zeker ruimte voor zal zijn in de toekomst, blijkt dat veel bedrijven snakken naar live events.
Wat er node gemist wordt (in volgorde van mate van belang genoemd).
- Leads.
- Verhogen van brand awareness.
- Netwerken.
- Mogelijkheid tot fysieke product lanceringen.
Vanaf november gerekend gaf ongeveer 50% aan erop te rekenen dat men na de zomer van 2021 aan beurzen deelneemt. Da andere 50% verwacht voor de zomer alweer aan beurzen deel te nemen.
Virtuele beursdeelnames en de impact ervan
Het enige alternatief op dit moment. Iedereen is er wel mee geconfronteerd dus de vraag naar de ervaring is ook gesteld. Hier moet wel bij vermeld worden dat de virtueel gehouden beurzen onder enorme tijdsdruk georganiseerd werden en (mede) daardoor misschien wel niet eens het predicaat virtueel verdienden. Dus is het niet vreemd dat de deelnames tot nu toe niet de gewenste opbrengsten hadden vergeleken met live deelnames.
Inmiddels zijn er veel hele goede opties voor virtuele omgevingen (zie bijvoorbeeld hier).
Ruim 70% gaf aan iets minder tot veel minder kosten te hebben gehad aan virtuele beursdeelnames. Bijna 90% gaf aan iets minder tot veel minder leads te hebben gegenereerd.
Verwachtingen over bezoekersaantallen en beursorganisaties
Op de vraag hoe men denkt dat de bezoekers zullen reageren als er weer beurzen gehouden mogen worden, verwacht bijna 90% minder tot veel minder bezoekers. Op zich niet vreemd want men spiegelt dat natuurlijk ook aan de eigen verwachting m.b.t. beursdeelnames.
Aan de andere kant zijn dat dan ook waarschijnlijk alleen maar bezoekers die echt geïnteresseerd zijn. Ruwweg kun je bezoekers indelen in mensen met een koopintentie, netwerkintentie, kennisintentie en noem het funintentie. De verwachting is dat vooral de groepen uit de laatste 3 categorieën de beurs iets langer links laten liggen. Dus er zullen minder bezoekers zijn, maar wel kwalitatief goede.
Zorgen over de beursorganisaties zijn er ook. Bijna 30% uit ernstige zorgen of de beurs wel weer gehouden gaat worden. 15% absoluut niet en zo’n 55% is daar iets bezorgd over.
Maatregelen die bijdragen aan een veiliger gevoel op de beurs
Op de vraag hoe men zich minder zorgen zou maken over beursdeelname of -bezoek werden de volgende gewenste maatregelen genoemd:
- Temperatuurcheck bij de ingang.
- Handreinigingsstations.
- On-site testing (speedtest).
- Gezondheidsscreenings in zijn algemeenheid.
- Mondmaskerplicht.
- Controle op social distancing.
- In een geaccrediteerde ruimte.
- Verzorgd sanitair.
- Nieuwe luchtreinigings apparatuur.
Effecten op mid-lange termijn
En welke effecten zal Covid-19 in ieder geval op de mid-lange termijn hebben:
- Waarschijnlijk lager beschikbare budgetten te besteden aan vakbeurzen
- Minder evenementen.
- Meer virtuele/hybride evenementen. Een live beurs al dan niet samen met een virtuele beurs)
- Beurzen worden kleiner gehouden (kleinere venues).
- Kleinere beursstands.
- Structureel andere beursstands.
- Andere vorm van product activaties.
- Verandering in de sponsorship vormen.
- Nieuwe en blijvend andere sanitaire voorzieningen.
- Geen lange keynote sessies.
- Temperatuur controles.
- Lagere bezoekersaantallen.
- Kleinere stand bemanning.
- Bredere gangpaden.
- Meer road shows.
- Meer outdoor evenementen.
- Verandering naar kleinere nationale/regionale evenementen.
- Minder intercontinentale vakbeurzen.
- Gecontroleerde toegang van bezoekers d.m.v. time slots.
Wat zegt dit uiteindelijk
Eigenlijk allemaal toch wel logische gevolgen van een pandemie zoals we die nog niet gekend hebben. En hoewel de gevolgen fors zijn, leeft er bij de meerderheid toch optimisme en een voorkeur voor de terugkeer van live vakbeurzen. Het zal allemaal weer opgebouwd moeten worden. Maar de opleving van live events zal zeker bijdragen aan het opbloeien van de economie.
Voor de cijfers van het USA onderzoek dank aan Exhibitor Insight.