“Goedemiddag, Mr. Smith. Hartelijk dank voor uw uitnodiging om u een voorstel te doen voor het ontwerp van uw beursstand. Maar vertelt u eens eerst Mr. Smith: ‘Waarom doet u eigenlijk mee aan deze beurs?” “Eh……… Het spijt me, Mr. Willemse, ik ben bang dat ik u niet helemaal begrijp.” “Welnu, laat mij het anders formuleren. Wat wilt u met uw beursdeelname bereiken? Wanneer zult u kunnen zeggen dat uw beursdeelname een succes is geweest? Wat zijn precies uw beursdoelstellingen?” En toen werd het stil….., Mr. Smith kon geen doelen noemen.
Stel concrete doelen voor uw beursdeelname
Het voorbeeld van Mr. Smith staat niet op zichzelf. Ik ontmoet talloze beursdeelnemers en exposanten die zichzelf van te voren geen concrete doelen hebben gesteld. Sommigen uit veronachtzaming, anderen omdat ze niet weten waar ze zouden moeten beginnen. Bij zowel kleine als grote deelnemers, met als gevolg dat zij de totale beursdeelname verkeerd aanpakken. En dat terwijl, het stellen van doelen en bepalen van je beursstrategie eigenlijk heel eenvoudig kan zijn. Als het gaat om beursdeelname geloof ik echt in het simpel maken en houden van zaken. Ook geloof ik dat het heel belangrijk is om bij het bepalen van je beursdoelen en beursstrategie eerst even afstand te nemen van het beursproject op zich. En om dus eerst te kijken naar de marketinggedachte achter de keuze voor het instrument. Een voorbeeld werkt wellicht verhelderend: