Beursdeelname marketing tip 2. Speciale beursaanbieding via landingspagina
Speciale beursaanbiedingen zijn zo oud als de weg naar Rome. Je kunt er gelukkig wel een eigentijdse draai aan geven. Maak bijvoorbeeld een speciale landingspagina op je website, voorafgaand aan de beurs. Hierop kun je potentiële beursbezoekers attenderen op het belang van het evenement en ze alvast lekker maken.
Een landingspagina wordt nog sterker als je iets waardevols weggeeft, zoals een direct te downloaden kortingsbon, checklist of e-book. Vraag mensen in ruil voor de download hun e-mail adres, dan kun je ze via korte nieuwsbrieven opwarmen voor de beurs.
Tip. Met de nieuwsbriefprovider MailChimp (mailchimp.com) kun je tot 2000 mensen gratis mailen. Zet de downloadlink voor je ‘weggever’ in de bevestigingsmail en plaats het aanmeldformulier op je landingspagina.
Tip 3. Gebruik Social Sharing-knoppen
Maak je gebruik van een online landingspagina, waarop je iets waardevols weggeeft? Vergeet dan de Social Sharing-knoppen niet. Dan zijn de knoppen op webpagina’s waarmee je berichten eenvoudig deelt via sociale media als Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+. Spoor mensen op de pagina ook aan hem te delen met hun volgers. Zo bereik je gratis een groter publiek.
Wil je een stap verder gaan, kijk dan eens naar sociaal betalen. Met de dienst ‘Betaal Sociaal’ (http://betaalsociaal.nl/) laat je mensen de download-link pas zien als ze een standaard bericht plaatsen op social media. Een voorbeeld van zo’n bericht is:
“Ik heb de gratis checklist …. gedownload op www.website.nl. Heb jij hem al?”
Als je het goed aanpakt en de weggever is echt waardevol, dan verspreidt het bericht zich als een olievlek.
Tip 4. Maak een speciale QR Code aan
Door beursbezoekers een QR-code te laten scannen, kun je ze naar een speciale pagina op je website sturen. Hier kun je een beursaanbieding plaatsen en erbij vermelden dat deze slechts een x aantal uur geldig is.
Online maak je eenvoudig een QR-code (http://nl.qr-code-generator.com/) aan, die je door beursbezoekers kunt laten scannen. Zo genereer je leads en omdat je online alles kunt meten zie je direct hoe succesvol de actie is.
Tip 5. Wees creatief en onderscheidend
Op een vakbeurs wil je bezoekers werven. Dat kan door het aanbieden van eten of drinken, maar maak er wel iets speciaals van. Schenk bijvoorbeeld uitsluitend duurzame koffie of thee, of serveer verse smoothies.
Korte evenementen organiseren werkt ook vaak goed. Zo kun je mini-workshops geven of een bijzondere spreker uitnodigen. In aanloop naar de vakbeurs kun je hier al reclame voor maken.
Meng jezelf verder in online forums. Welke vragen hebben mensen over jouw producten en diensten? En zijn bepaalde onderwerpen populairder dan anderen? Misschien kun je er iets mee doen op de beurs? Kom je wat tegen, maak dan een aantekening of sla de link op in Evernote.
Tip 6. Maak de beursdeelname intern bekend
Werk je in een grotere organisatie, zorg er dan voor dat iedereen op de hoogte is van de beursdeelname. Doe je dit bijtijds, dan kunnen medewerkers dit delen met hun netwerk. De afdeling Sales kan dit 1 op 1 doen tijdens verkoopgesprekken en misschien is het een goede aanleiding om het contact met vergeten prospects te herstellen.
Promoten kan ook via de gebruikelijke marketingkanalen, zoals de website, social media, nieuwsbrieven en traditionele media als kranten en vakbladen.
Tip 7. Gebruik social media
Het grote voordeel van online marketing is dat het weinig geld kost en heel gericht is. Via social media kun je je beursdeelname onder de aandacht brengen bij de juiste mensen. Laat niet alleen weten dat je aanwezig bent op de beurs, maar breng potentiele bezoekers ook in de stemming. Geef bijvoorbeeld redenen waarom ze aanwezig moeten zijn, deel weetjes of attendeer ze op een bijzondere productlanceriong.
Wil je social media het effectiefste inzetten, dan kun je het beste een plan maken. Dat kan heel eenvoudig: zet de dagen van de week horizontaal in een spreadsheet en de social media kanalen verticaal. Geef nu met vinkjes per week aan op welk platform je iets wat wilt plaatsen. De laatste stap is het vooraf schrijven van berichten, zodat dit niet op het laatste moment hoeft.
Met een programma als Hootsuite, Buffer of Tweetdeck kun je berichten inplannen, zodat ze automatisch geplaatst worden of Facebook, Twitter, LinkedIn of een andere dienst.
Tijdens de beurs zelf kun je het laatste nieuws uit je stand delen. Maak foto’s en geef korte updates. Gebruik daarbij als het even kan de naam van de beurs, en voor Twitter de hashtag van het evenement (#beursnaam). Als mensen zoeken op dit ‘label’ dan zien ze jouw tweets voorbijkomen.