Om te overleven moeten beurzen en beursexposanten zichzelf constant opnieuw uitvinden. Technische ontwikkelingen maken dit mogelijk.
Een publieks- of vakbeurs die voor altijd blijft bestaan is geen vanzelfsprekendheid meer. Online ontwikkelingen gaan razendsnel en de rol van beurzen verschuift van verkopen naar verbinden. Om relevant te blijven moeten exposanten en organisatoren hierop inspelen. Wat zijn de kansen en de valkuilen? En welke kant gaat het op?
Pen en papier wordt augumented reality
Beurzen waren in de beginjaren erg overzichtelijk. Een timmerman bouwde je beurstand, een schilder voorzag hem van je bedrijfslogo en met posters maakte je reclame. Bezocht een bezoeker je beursstand dan noteerde je de gegevens in een adresboek. En eenmaal thuis liet je je secretaresse aanvullende informatie opsturen.
Hoewel de principes van de allereerste beurzen nog steeds van kracht zijn gaat het er tegenwoordig heel anders aan toe. Modulaire standbouw maakt het mogelijk om je beursstand per evenement aan te passen. Dankzij digital signage (ook wel narrowcasting genoemd) kun je dynamische informatie op alle soorten en formaten beeldschermen laten zien. Je hoeft geen posters meer te verwisselen en trekt de aandacht met bewegende beelden. Bovendien kun je de boodschap eenvoudig aanpassen aan het tijdstip of je doelgroep.
Met tablets en smartphones verhoog je de interactiviteit in je beursstand. Vraag bezoekers bijvoorbeeld een enquête in te vullen, presenteer een quiz of laat productvideo’s zien. Een ludiek spel op een tablet (al dan niet gecombineerd met een prijsvraag) is een goede manier om meer bezoekers te werven voor je stand.
Smartphones en tablets zijn ook ideaal voor het monitoren en updaten van social media. Dit vergroot je naamsbekendheid voor, tijdens en na de beurs. Met speciale apps voor kun je contactgegevens van beursbezoekers opslaan en analyseren. Leads generen kost zo minder tijd en je krijgt een duidelijk beeld van potentiële klanten en hun achtergrond en behoeften.