Nu zijn deze meestal al lang via andere kanalen openbaar gemaakt. Beursdeelname heeft voor veel bedrijven in waarde ingeboet. Voor velen zijn ze echter nog steeds heel belangrijk om in contact komen met (potentiële) klanten. Maar nu er zoveel andere (online) tools zijn bijgekomen gaat er in verhouding minder budget heen. Dat er, door op een slimme manier met de veranderingen om te gaan, nog steeds mooie resultaten te behalen zijn staat natuurlijk buiten kijf.
Aantal beurzen en beursbezoekers?
Ook beursorganisatoren hebben de bakens moeten verzetten. Hoewel op sommige beurzen de bezoekersaantallen stabiel zijn gebleven (in enkele gevallen zelfs zijn gestegen) hebben ze in veel gevallen ook te maken gehad met terugval. Sommige beurzen zijn daardoor zelfs van het toneel verdwenen terwijl andere beurzen de frequentie hebben teruggeschroefd. Ook zijn beurzen die raakvlakken met elkaar hadden samengevoegd tot één nieuwe beurs. Volgens onderzoek in opdracht van CLC-VECTA is het aantal beurzen licht toegenomen maar het aantal beursbezoekers in 2012 met 2% gedaald t.o.v. 2011. Dit laatste o.a. door het wegvallen van de publiekstrekker AutoRAI.
Natuurlijk heeft het teruglopende beursbezoek ook te maken met de kwakkelende economie. Toch speelt het feit dat het zoveel makkelijker is geworden voor consumenten en bedrijven om hun informatiebehoefte op andere wijze te bevredigen (internet!) een grote rol. Want juist die informatiebehoefte, het op de hoogte willen blijven van nieuwe producten, trends en ontwikkelingen, was en is nog steeds de reden voor veel mensen om naar een beurs te gaan.
Het aantal beursbezoekers en het aantal standhouders gaan hand-in-hand. Bij tegenvallende bezoekersaantallen wordt het voor de beursorganisator immers heel lastig om het jaar daarop voldoende standhouders te interesseren. En het omgekeerde geldt natuurlijk ook. En dus doen organisatoren er alles aan om maar zoveel mogelijk bezoekers aan te trekken.