Op zoek naar de beste beursstand
Tijdens hetzelfde seminar ging de deelnemersgroep, inclusief Chuck en mijzelf, voor een field assignment naar de beurs Spoga ‘07 in Keulen, Duitsland. Daar moesten zij, op de laatste beursdag,15 beursstands bezoeken en beoordelen op effectiviteit en functionaliteit. Het oordeel van de groep was unaniem. Eén stand in het bijzonder scoorde op alle criteria veruit het hoogst. Een toonbeeld van perfectie zo leek het. Was deze beursstand dan tóch het antwoord op Chuck’s vraag?
Alles leek daarop te duiden. Het bedrijf deed mee aan de beurs om een nieuw product te introduceren op de markt. Sterker nog, de beursdeelname werd gebruikt voor een allereerste productlancering. Het bedrijf had gekozen voor een relatief kleine, maar een aan drie zijden open en uitnodigende kopstand. De creatieve en duidelijke wijze waarop het product en de productvoordelen en -toepassingen onderdeel waren gemaakt van de vormgeving van de stand en van de communicatie in de stand trok veel aandacht en wist moeiteloos interesse op te wekken. Grote klasse! En dan nog het standpersoneel. Ook hier petje af! Echte beursvloertalenten – enthousiast, vakkundig, proactief, goede luisteraars en onvermoeibaar. Zij ondersteunden hun performance door productdemonstraties, audiovisuele presentaties en gloednieuwe productcatalogi in meerdere talen. Hier hoefde de bezoeker de boodschap echt niet zelf op te halen; die werd ‘m op allerlei manieren op een presenteerblaadje gebracht. Dan kan het toch niet misgaan, zou je denken.