Tot in het voorjaar van dit jaar keken veel standbouwers nog intensief naar exposantenlijsten van beurzen, die plaats zouden vinden over een maand of 4 tot 6. En dan benaderen ze (we) de exposant met de vraag of men nog een standbouwer zoekt.
Menig exposant herkent dit en heeft me vaak genoeg toe vertrouwd gek te worden van de hoeveelheid aanbieders die bellen en hun diensten aanbieden.
Verschuiving van live naar online
Het huidige landschap is door het Corona virus aardig opgeschud. Van de situatie met aanbieders van on-site beursstands (live beursstands) is er een behoorlijke verschuiving naar de aanbieders van online beursstands. Veel live events worden als virtuele events aangeboden. Kan nu ook in veel gevallen even niet anders.
En waar men de live aanbieders altijd wel een goed beeld kan geven van wat men wil als exposant, is de onbekendheid met de virtuele beursstand aanbieders groot. Vooral met wat en hoe zij het doen.
Hoe ziet u uw virtuele beursstand?
Op de vraag van de online beursstand aanbieder van “wat zou je graag willen” volgt vaak een stilte. Gevolgd door “wat kan er eigenlijk”? De onbekendheid met de mogelijkheden is groot.
Online heb je bijvoorbeeld gemakkelijker de beschikking over de nieuwste technische mogelijkheden. Hoewel op beurzen als ISE en IBC keer op keer zeer indrukwekkende “live” technologie wordt getoond, die live toch wel een grotere impact hebben.
Toch blijft de beleving van de online bezoeker grotendeels hetzelfde als die van de bezoeker op een livebeurs. Uiteraard is het medium anders, logisch. Maar, het begint bij het triggeren van je bezoeker. Dat kan door de beleving van het aanzicht van je stand zijn (mooi/apart/interactief etc). Maar daarna moet het gelijk duidelijk zijn wat je de bezoeker te bieden hebt. Wat is de kern boodschap die je de bezoeker gaat aanbieden.
En waar op de live beurs een stand bemanning klaar staat, moet de bezoeker online het eerst zelf zien te rooien. Natuurlijk kunnen we snel een chatfunctie tonen maar als de bezoeker nog niet door heeft waar hij is beland wordt hij overvallen. Dat lijkt dan weer op het binnenwandelen van een winkel waar men je vraagt of ze je kunnen helpen terwijl je net één voet over de drempel hebt gezet.
De kern blijft een duidelijke boodschap
Als je zelf op het internet iets zoekt en je belandt uiteindelijk op een website wil je snel je antwoord kunnen vinden. Als je daar te lang (te diep) naar moet zoeken, ben je meestal snel vertrokken. Je zult dus in je eerste aanzicht een duidelijke kern boodschap moeten hebben met daarnaast een heldere navigatie in je online beursstand.
Een chatknop, bijvoorbeeld, in een loungearea die je achterin je virtuele beursstand verstopt wordt waarschijnlijk nooit bereikt als wat daarvoor zit de bezoeker niet biedt wat hij wil zoekt. Gelijk een contactpoint aanbieden zonder te hebben gecommuniceerd waarom net zo.
Gebruik maken van de nieuwste technologie
Je hebt natuurlijk een heleboel technische snufjes ter beschikking die een klant kunnen helpen om producten thuis te laten beleven en bekijken. Bijvoorbeeld door augmented reality. Deze technieken zijn echter niet voorbehouden aan virtual events. Die kunnen ook op een live event en hoeveel meer beleving heb je dan als je dit als exposant samen met je bezoeker live doet.
Maar daar ging het nu niet om.
Je moet ervoor waken het technische hoogstandje niet te gaan gebruiken, omdat het zo’n gaaf technisch hoogstandje is. Natuurlijk leuk, maar heeft het meerwaarde?
Het gaat er om dat je helder communiceert en je virtuele beursstand niet laat verdwijnen in een mist van technische hoogstandjes. Die niet het snelle beeld of antwoord bieden op de vraag naar waar je klant uiteindelijk op zoek is.
Langzaahaaaam
Meest gevaarlijk van bovenstaande is nog dat de virtuele beursstand een langzaam opererend geheel kan worden. Want een snelle en vloeiende werking wordt net als het snel laden van een website pagina meer dan gemiddeld gewaardeerd. Men gaat echt niet 5 minuten wachten op een technisch hoogstandje in je virtuele beursstand. Een vloeiende werking is hier een van de keys-to-success.
Ook de eerste indruk moet, net als bij een on-site beursstand, goed zijn. Scherpe details, geen vervormingen van het beeld, een vloeiende werking, technische specials die snel/gelijk werken na het aanklikken ervan etc.
Geen live events meer in de toekomst?
De online beursstand is een eerste aanzet tot het massaler gebruik van virtuele technieken als onderdeel van de online marketing gereedschapskist van de marketeer. En door het gemis aan on-site of live beurzen zijn de live events een fantastische testveld, die de invoering van virtuele technieken versnellen.
De live events en live beursstands zullen echt niet verdwijnen. Maar de virtuele beursstand ook niet. Als on-top event tool kan (zal) het toegevoegde waarde hebben.
Wil je advies over een online beursstand?
Ook bij Expo Display Service ontwikkelen we virtuele beursstands. Omdat wij geloven in de toegevoegde waarde van online op de live beurzen. Denk alleen maar aan het kunnen bereiken van mensen in andere werelddelen ten tijde van pandemieën in één werelddeel. Een beurs die dan elders doorgaat kan dan toch gewoon bezocht worden door iemand die verhinderd is te reizen. Dit voorbeeld past in dit tijdsbeeld van Covid-19, maar er zijn meerdere voorbeelden te bedenken.Zoals simpelweg een groter publiek kunnen bereiken.
Wil je hierover verder met ons praten? Laat je gegevens hieronder achter en we bellen je op. Ideaal is het om in een videocall samen een aantal voorbeelden te bekijken en ideeën te bespreken.