Hoe bereik je de Generatie Z met event- en beursmarketing?
Jongeren uit de Generatie Z zijn volledig vergroeid met internet, mobiele telefonie en sociale media. Wil je hen bereiken dan kun je dat het beste doen via social media. Daarbij is het belangrijk dat je de juiste toon aanslaat. Als ‘volwassene’ straattaal gebruiken mislukt faliekant. Hip en populair doen terwijl je dat eigenlijk niet bent werkt evenmin. Daar prikken ze genadeloos doorheen.
Wat wel werkt is Generatie Z uitnodigen deel uit te maken van je merk. Ze het gevoel te geven dat ze bij je horen, zich met je identificeren en dit spontaan uitdragen. Dit doe je bijvoorbeeld door samenwerkingen aan te gaan met populaire bloggers en vloggers. Ook kun je samenwerken met ‘influencers’, mensen met een groot bereik binnen een specifieke doelgroep.
Interessant voor eventmarketing is dat jongeren dolgraag ervaringen willen delen. Dit kun je faciliteren met bijzondere activiteiten en events die erom schreeuwen gedeeld te worden via social media. Je versterkt zo het online profiel van deelnemers en vergroot tegelijkertijd je naamsbekendheid en geloofwaardigheid.
Welke social media-kanalen kun je inzetten om Generatie Z te bereiken?
Jongeren groeien op in een andere wereld dan vroeger. Ondanks de vele verschillen is er veel hetzelfde gebleven. Zo zullen ze zich altijd blijven afzetten tegen de gevestigde orde. Dit komt onder andere tot uiting in de social media platforms die ze gebruiken.
Facebook en in mindere mate Twitter waren lang populair bij Generatie Z. Tot volwassenen ze omarmden. Tegenwoordig zijn vooral Whatsapp, Snapchat, Instagram en YouTube populair onder jongeren. Elk kanaal heeft zijn eigen dynamiek en spelregels. Bij alle drie de kun je adverteren, bijvoorbeeld om je naamsbekendheid te vergroten, events onder de aandacht te brengen of producten te introduceren.
E-mail vindt de Generatie Z ouderwets en dit gebruiken ze zelden. Nieuwsbrieven versturen om deze doelgroep te bereiken heeft daarom weinig zin. Effectiever is het om push- of sms-berichten te versturen via de mobiele telefoon. Hierbij is relevantie het toverwoord. Wil je dit middel inzetten, vraag je dan altijd af of de content het pushbericht rechtvaardigt. Is het relevant, actueel en urgent genoeg? Beantwoord je een van de vragen met nee, zie er dan van af.
Bereik de Generatie Z met beurs- en eventmarketing
Wil je met event- en beursmarketing in contact komen met Generatie Z? Ga dan altijd uit van ervaringen die deelnemers online kunnen delen. Houd daarbij deze vraag in het achterhoofd: “Is dit Instagram waardig?” De doelgroep kijkt er namelijk op dezelfde manier naar.
Via social media kun je potentiele bezoekers interesseren voor het evenement. Daar heb je weinig tijd voor, want trek je binnen 8 seconden niet hun aandacht dan zijn ze weg. Zorg dus dat je promotie en het evenement zelf super georganiseerd en doelgericht is. Zeker voor de Generatie Z is minder écht meer.
Meer tips waar je rekening mee kunt houden om Generatie Z te bereiken:
Jongeren zijn extravert en delen hun leven online. Faciliteer dit met events en de mogelijkheid voor het maken van – bijvoorbeeld – een spectaculaire selfie
Duurzaamheid is voor veel jongeren een thema. Laat zien dat je organisatie groen is.
Generatie Z is best idealistisch, maar ze willen wel snel resultaat zien. Zet je in op duurzaamheid, maak het dan concreet.
Traditionele bedrijven hebben voor Generatie Z nauwelijks autoriteit. Ze willen met mensen praten en niet met gezichtsloze instanties. Geef je bedrijf een gezicht en karakter en draag dit online en offline uit.
Online influencers hebben veel invloed op Generatie Z. In plaats van traditioneel adverteren kun je ook samenwerkingen met invloedrijke internetters aan gaan.
Conclusie
Als bedrijf of organisatie wil je de juiste mensen bereiken met een passende boodschap. Bij Generatie Z is dat lastig, want hun leven speelt zich grotendeels online en via smartphones af.
Als eventmarketeers kun je Generatie Z verleiden met ervaringen die ze online kunnen delen. Door dit te faciliteren versterk je het gevoel dat ze bij je merk horen. Ze identificeren zich met je en dragen dit zelf verder online uit. Dit vergroot je naamsbekendheid en reputatie binnen deze lastig te bereiken – maar razend interessante – groep.