Deelnemen aan een beurs is niet goedkoop. Wil je kosten besparen? Dan zijn deze tips voor een goedkope beursstand onmisbaar.
Ben je als onderneming op zoek naar nieuwe klanten, dan blijft deelnemen aan een zakenbeurs zeer interessant. Je hebt direct contact met potentiële klanten, ze zijn in de juiste stemming en je kunt direct laten zien wat jouw product of dienst uniek maakt.
Een nadeel van beursdeelnames is dat de kosten snel oplopen. Je betaalt onder andere voor je vloeroppervlak, stroom, personeel, vervoer en natuurlijk je beursstand. Zit je budgettair wat lastig en wil je met minder kosten toch maximaal opvallen? Profiteer dan van deze waardevolle tips voor een goedkope beursstand.
1. Goedkope beursstand? Gebruik bannerstands
Een uniek vormgegeven beursstand met alles erop en eraan is natuurlijk het mooist, maar onderschat het effect van hoogwaardig bedrukte bannerstands niet. Zet 3 bannerstands met verlichting naast een visueel aantrekkelijke beursbalie en je vult met eenvoudige middelen een grotere ruimte. Bovendien kun je de spullen makkelijk vervoeren.
2. Deel je beurstand én de kosten
Heb je tijdens een vakbeurs meer ruimte tot je beschikking dan je nodig hebt? Overweeg het dan te delen met een andere deelnemer. Vraag bijvoorbeeld via social media of werkgerelateerde websites of forums of anderen overwegen deel te nemen aan de beurs. Misschien kun je elkaar aanvullen en de kosten delen? Uiteraard moet je wel even controleren dat het niet je directe concurrent is. Het zou toch jammer zijn als hij of zij er met jouw klanten vandoor gaat.
3. Huur een beursstand of presentatiewand
Het grote voordeel van een unieke beursstand is dat hij perfect aansluit op je marketingboodschap en beursdoelen. Heb je onvoldoende budget voor een uniek ontwerp, overweeg dan een beursstand, beurswand of presentatiewand te huren. Ze zien er vaak net zo goed uit als een unieke stand en je kunt ze met je eigen logo’s, teksten en foto’s laten bedrukken. Tip. Neem contact op met Expo Display Service en vraag naar de huurmogelijkheden.
4. Nodig bestaande klanten uit
Nog een tip om te kosten besparen op een vakbeurs is het mobiliseren van bestaande klanten. Je verkoopt tenslotte makkelijker aan mensen die je al kennen en waarderen, dan aan mensen die je nog nooit hebt gezien. Nodig bestaande klanten per e-mail, ansichtkaart of brief, social media of telefoon uit een bezoek te brengen aan je te beursstand.
Wil je dat bestaande klanten echt langskomen, denk dan ook na over de vraag wat zij met het bezoek opschieten. Presenteer je een nieuwe dienst waarmee ze veel geld kunnen besparen? Heb je een interessante beursaanbieding? Of is het evenement dusdanig interessant dat niet komen eigenlijk geen optie is? Benoem dat dan en stel ze eventueel iets leuks of waardevols in het vooruitzicht, om de drempel te verlagen.
Tip. Bestaande klanten zijn je beste ambassadeurs. Laat ze daarom standbezoekers vertellen waarom ze tevreden zijn met jouw producten en diensten. Het zijn de beste aanbevelingen.
5. Bundel krachten met andere deelnemers
Krachten bundelen is een slimme manier om meer rendement te halen uit je beursdeelname. Neem (vooraf) contact op met een exposant die jouw producten of diensten aanvult en vraag of je kunt samenwerken. Leg bijvoorbeeld flyers of brochures in elkaars stand of stuur bezoekers wederzijds door.
Eventueel kun je per betalende klant die dit oplevert een bemiddelingsbedrag afspreken, hoewel je dit lastig kunt meten. Het kan wel een extra motivatie zijn.
Goedkope beursstand heb je zelf in de hand
Ook als je over weinig budget beschikt kun je uitstekende resultaten behalen op een vakbeurs. Presenteer jezelf eenvoudig – maar professioneel – met een bannerstand en balie, of huur een stand en laat hem bedrukken met je eigen uitingen. Mobiliseer je daarnaast bestaande klanten en bundel je de krachten met collega’s, dan bereik je met minimale middelen heel veel mensen.