Het gaat hard met de ontwikkelingen op het virtuele platform. Over een paar dingen lijken de experts het wel eens.
Het is geen vervanging van je website
Nog niet denk ik alleen wel eens. Maar nu is je website eigenlijk het platform dat steeds beschikbaar is voor mensen die zelf op zoek zijn naar informatie. Belangrijk daarbij is natuurlijk dat je ervoor zorgt dat je goed in de online zoekmodules als Google en Bing gevonden wordt.
Met je virtuele omgeving ga je verder. Kun je deelnemen aan een online evenement. En daar tref je bezoekers die gericht naar dat evenement komen. Zij weten dat daar bedrijven hun producten of diensten tonen, waar zij naar op zoek zijn. Op dit moment is het het enige alternatief voor een live vakbeurs.
Je vindt daar waarschijnlijk sneller een potentiële klant dan in de jungle van Google en Bing. Daar winnen vooral die bedrijven, die het beste hun SEO voor elkaar hebben of over een groot “ad-budget” beschikken. Daarom ging je o.a. als exposant naar een beurs toen het kon. Daar komen alle gericht zoekende “leads” en kun je stiekem ook kijken wat de concurrent doet.
24/7/365
Maar met een virtuele omgeving kun je 24/7/365 ook nog een heleboel andere activiteiten zelf initiëren. Denk aan een webinar. Je selecteert vanuit je CRM een doelgroep, die je specifiek uitnodigt. Of een product launch. En dan beslis je zelf of je dat met een persoonlijke online presentatie doet of met product video’s en downloadable informatie.
Het is geen vervanging van een fysieke beurs
Daarvoor zijn er teveel verschillen. Je kunt nog zo goed je best doen om een goede impressie te maken met een online platform, maar het meeste vertrouwen komt toch uit een goed gesprek van persoon tot persoon. En ondanks dat je online prima gesprekken kunt voeren, is het toch andere koek.
De “kom, loop even mee”, “dat kan ik je daar laten zien”, “wil je een kopje koffie”; dat maakt dat je heel andere gesprekken krijgt. Er ontstaat makkelijker een eerste klik, een basis voor vertrouwen.
Ook als je met meerdere mensen een gesprek voert gaat dat online toch wat statig. Je krijgt veelal betogen waarnaar mensen luisteren en instemmen of niet. Als dat live gebeurt breekt een derde nog wel eens in met een opmerking. Dat maakt dat je als exposant moet proberen de regie te houden zodat het gesprek niet teveel van de hak op de tak gaat. Maar die levendigheid maakt zo’n groepsdiscussie wel interessanter dan de statische online gesprekken.
En voor veel mensen is het toch stiekem wel leuk om een dag over een beurs te struinen op zoek naar producten of diensten die je anders misschien niet vindt.
Maar….. Er zitten ook heel veel voordelen aan een virtueel evenement die in vorige artikelen al ruim aan bod zijn geweest. Dus een toekomst zonder fysieke en virtuele evenementen is ondenkbaar. Er komt een prima marketing tool bij om je doelgroep nog beter te bereiken.
Interactie met je bezoeker tijdens een virtueel evenement
Zeer interessant was een webinar, die gegeven werd door het CES. De grootste tech-show in de USA. Wellicht wereldwijd. Er werd gesproken over ervaringen vanuit het recente verleden.
Natuurlijk kwamen zaken als teleurstelling over deelname aan eerdere virtuele evenementen aan bod. Nauwelijks bezoekers aan de “virtuele beursstand”, nauwelijks respons, weinig beleving, weinig mogelijkheden, minieme informatie vanuit de organisatie, ….., ……
Er is toen maar eens onder de bezoekers onderzocht wat zij ervan vonden. Er kwam heel vaak naar voren dat de mogelijkheid tot interactie werd gemist. Dat is op zich toch wel een bijzondere. Je zou bijna denken dat een bezoeker aan een online event een gedrag zou vertonen dat past bij website bezoek. Dat is in eerste instantie anoniem informatie vergaren.
De online bezoeker van een virtueel event doet dat natuurlijk ook wel maar wil daarnaast graag tot een gesprek komen. In veel virtuele beursstands miste dat. Soms omdat het niet door de organisatie aangeboden kon worden (tijdgebrek, organisatorisch onmogelijk, te gecompliceerd, …..) maar vaak ook omdat de exposant de optie niet nam als het wel aangeboden werd.
De virtuele online bezoeker is natuurlijk ook de persoon die normaal voor je staat tijdens een live evenement. Het is niet opeens een persoon met een andere doing.
Standbemanning standby!
Als je dus deelneemt aan een virtuele beurs, zorg dan dat je tijdens het evenement een “virtuele standbemanning” continu standby hebt. Zodat die met een bezoeker in gesprek kan als er zich iemand aandient. Je hebt daarbij de optie om dit via een chat te doen, maar veel beter is natuurlijk om ook de videocall aan te bieden. Hoe persoonlijker het contact wordt hoe beter. De bezoeker wil ook graag zien met wie hij of zij te maken heeft. Een chatfunctie lijkt te karig. Maar beter dan niets.
Ook werd er gesproken over het gemis om onderling te netwerken. Technisch is het mogelijk. Stel dat jij een virtuele ruimte aanbiedt op je stand waar mensen elkaar zien en deelnemen aan een gesprek.
De virtuele bezoeker van nu is veelal de live bezoeker van eerder. Die zal ook snel wel weer de live bezoeker worden als het weer kan. Tot die tijd zijn de virtuele evenementen het alternatief. Daarna zal er een hybride vorm actief blijven is de verwachting.
Een beurs is een sport
Als je wilt winnen moet je je voorbereiden op de wedstrijd en in de wedstrijd 100% leveren!
Pak het in ieder geval goed aan, want er geldt hetzelfde voor als voor een live beurs. Een goed begin is …………
Kunnen wij je hierbij helpen? Laat dan hieronder je gegevens achter. Wij maken individuele custom virtuele beursstands en omgevingen! Dat betekent eenmalig investeren in een multifunctioneel high-end marketing instrument!